نمونه های خاک کاوشگر چینی چانگ ای 5 وجود آب در ماه را اثبات می کند

نمونه های دریافتی سنگ و خاک ماه که توسط کاوشگر چینی چانگ ای ۵ به زمین آورده شده است در خود نشانه هایی از آب دارد.  به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان نمونه های سنگ و خاک ارسال شده توسط کاوشگر چینی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها متوجه شدند […]

نمونه های دریافتی سنگ و خاک ماه که توسط کاوشگر چینی چانگ ای ۵ به زمین آورده شده است در خود نشانه هایی از آب دارد.

 به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان نمونه های سنگ و خاک ارسال شده توسط کاوشگر چینی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها متوجه شدند نشانه هایی از آب در ماه وجود دارد. این کاوشگر در دسامبر سال ۲۰۲۰ به ماه ارسال شد و توانست نمونه هایی از سنگ و خاک سطح آن را به زمین بیاورد. اواخر سال گذشته نیز وجود مولکولهای آب و هیدروکسیل توسط این کاوشگر تایید شده بود. اکنون در نمونه های دریافتی از دشتی روی سطح کره ماه نیز این شواهد به دست آمده است.

تجزیه و تحلیل سنگ و خاک جمع آوری شده از ماه نشان می دهد این نمونه ها حدود ۳۰ هیدروکسیل در هر یک میلیون دارند. هیدروکسید مولکول تشکیل شده از یک اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن است. در این آزمایش ها همچنین مشخص شد این هیدروکسیل از دو منبع مختلف دریافت شده است. یک قسمت از آن به مواد شیمیایی بستگی دارد که احتمالاً توسط باد های خورشیدی و تداخل آن با سطح ماه ایجاد شده است. بخش دیگر نیز توسط آپاتیت یک ماده معدنی کریستالی و مملو از فسفات ایجاد شده است.

لی چونلای از محققان اصلی این پژوهش می گوید بررسی ماه و منابع آن کمک می کند تا بتوانیم اطلاعات بیشتری در مورد شکل گیری و تکامل ماه در منظومه شمسی به دست بیاوریم. البته وجود آب در خاک ماه نشان دهنده وجود یک چشمه آب زیرزمینی نبوده است. محققان چینی قصد دارند در ماموریت های خود در آینده از فناوری های جدیدی مانند سنجش از راه دور و یا آزمایش در محل برای درک بهتر این موضوع استفاده کنند.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال