راه حل های جلوگیری از بخار کردن شیشه خودرو

بخار کردن شیشه با اینکه امری پیش پا افتاده است، اما گاها ممکن است به یکی از دغدغه های اصلی ما تبدیل شود. خصوصا در فصل سرد و بارانی که رطوبت به بیشترین میزان خود میرسد. اما چطور از بخار کردن شیشه جلوگیری کنیم؟ در این مقاله ما قصد داریم علاوه بر پاسخ دادن به […]

بخار کردن شیشه با اینکه امری پیش پا افتاده است، اما گاها ممکن است به یکی از دغدغه های اصلی ما تبدیل شود. خصوصا در فصل سرد و بارانی که رطوبت به بیشترین میزان خود میرسد. اما چطور از بخار کردن شیشه جلوگیری کنیم؟

در این مقاله ما قصد داریم علاوه بر پاسخ دادن به این سوال، به معرفی انواع شیشه سکوریت نیز بپردازیم که مشکل بخار کردن را حل کرده است و همچنین شیشه ماشین چند برند مطرح را بررسی کنیم.

علت بخار کردن شیشه خودرو

به طور کلی دلیل بخار کردن شیشه ماشین، اختلاف دما بین داخل و خارج خودرو در فصل های مختلف می‌باشد.

در فصول سرد، تنفس سرنشینان ماشین و همچنین رطوبتی که از محیط بیرون وارد خودرو می‌شوند، دلیل اصلی بخار کردن شیشه هستند. همانطور که گفته شد دمای داخل و خارج از خودرو متفاوت است. رطوبت داخل خودرو تمایل دارد به مایع تبدیل شود و به همین خاطر به سردترین قسمت خودرو، شیشه‌های خودرو میچسبند و باعث بخار کردن شیشه می‌شوند.

در فصول گرم نیز به همین صورت است. بخار حاصل از مه و یا شرجی بودن هوا باعث می‌شود رطوبت فراوانی در محیط اطراف خودرو وجود داشته باشد. این رطوبت به شیشه ماشین شما برخورد کرده و به دلیل اختلاف دما به مایع تبدیل و بتعث بخار کردن شیشه ماشین شما می‌شود.

توجه داشته باشید که در فصول گرم معمولا قسمت بیرونی شیشه و در فصول سرد قسمت داخلی شیشه بخار می‌کنند.

راه حل های جلوگیری از بخار کردن شیشه خودرو

ما علت بخار کردن شیشه را متوجه شدیم، در نتیجه با از بین بردن علت به راحتی می‌توان معلول ( بخار کردن شیشه ) را نیز از بین بردن.

برای حل مشکل رطوبت موجود درون ماشین راه حل های زیادی وجود دارد.

مورد اول می‌توان استفاده از نفتالین اشاره کرد. همانطور که می‌دانید در پوشاک و حتی فرش‌ها از نفتالین استفاده می‌کنند. نفتالین دارای سیلیکا می‌باشد که مانع از ایجاد رطوبت در محیط اطراف خود می‌شود. در نتیجه با حذف رطوبت شیشه شما بخار نمیکند.

یک راه حل دیگر، استفاده از خاک گربه است. خاک گربه رطوبت را جذب خود میکند و از چسبیدن پان به شیشه ماشین و در نتیجه بخار کردن آن جلوگیری می‌کند.

در فصول گرم با کمی پایین کشیدن شیشه خودرو به راحتی می‌توانید این مشکل را حل کنید و در فصول سرد با روشن کردن بخاری. البته بخاری تنها می‌تواند بخار شیشه جلو را از بین ببرد و شیشه عقب خودرو بخاطر فاصله با بخاری گرم نمی‌شود و همچنان مکانی برای تجمع رطوبت است. به همین منطور در شیشه عقب خودرو المان‌های به صورت افقی موازی قرار داده شده که با عبور جریان برق از آنها، بخار شیشه را از بین می‌برد.

انواع شیشه های سکوریت

ما به معرفی انواع شیشه خودرو می‌پردازیم چون اعتقاد داریم با شناخت بیشتر می‌توان مشکلات را بهتر شناخت و راه حل‌های بهتری برای مواجهه با آن ها ارائه داد.

شیشه سکوریت پرکاربردترین شیشه های مصرفی در تمام نقاط دنیا می باشد. شیشه های سکوریت یا Tempered Glass به شیشه هایی اطلاق می گردد که پس از شکسته شدن به تکه های بسیار ریز تبدیل شده که تقریبا همه ما آن ها را در شیشه های بغل اتومبیل ها می بینیم.

شیشه لمینت

شیشه های لمینت در سال 1903 اختراع شد. این شیشه ها بسته به کاربردشان دارای چندین لایه هستند. از لمینت در طلافروشی ها، خودروها، فرودگاه‌ها و حتی ساخت شیشه ضد گلوله نیز استفاده می‌شود.

اخیرا از این شیشه ها در خانه ها هم استفاده می‌شود چون علاوه بر قابلیت هایی که گفتیم، شیشه لمینت عایق صدا، آلودگی و حرارتی نیز دارد.

سکوریت نشکن

در تعریف صحیح و اصلی باید بگوییم شیشه نشکن همان شیشه سکوریت بوده که با نام شیشه میرال نیز شناخته شده است. همانطور که از نام این نوع از شیشه سکوریت مشخص است، شیشه نشکن به شیشه ای گفته می شود که در برابر ضربه و حرارت مقاومت بالایی دارد. قدرت این نوع شیشه به گونه ای است که اگر چکش و یا آجری به وسط آن برخورد کند اتفاقی برای شیشه نخواهد افتاد.

برای بزرگنمایی کلیک کنید

بررسی شیشه 3 برند مطرح

حال قصد داریم با بررسی شیشه 3 برند ماشین گفته های خودمان را کامل کنیم.

شیشه بسترن

خودروی بسترن، یک برند بزرگ است که به معتبر ترین گروه خودرو سازی چینی یعنی FAW تعلق دارد. خودرو بسترن یکی از ایمن ترین و در عین حال جدید ترین محصولات موجود در بازار هستند و تقریبا از سال ۲۰۰۶ میلادی، خودی در بازار نشان دادند.

این شرکت در ساخت شیشه های خود از شیشه های سکوریت استفاده کرده است که علاوه بر زیبایی، ایمنی را نیر به مشتریان خود هدیه دهد.

شیشه تویوتا

تویوتا یکی از شرکت های مطرح در زمینه تولید خودرو لوکس و پرقدرت است.

این شرکت برای ساخت برای ساخت شیشه جلوی خود از سکوریت نشکن و بقیه پنجره ها و همچنین شیشه عقب از لمینت استفاده کرده است. برای جلوگیری از بخار کردن شیشه عقب، چندین المنت طراحی شده و برای شیشه جلو از اسپری ضد بخار استفاده کرده است.

شیشه کوپا

کوپا یک‌ خودرو از مجموعه شرکت زوتی موجود در چین است که با طراحی خاص خود، یک کراس اوور جالب را در این مجموعه خودرو به نمایش گذاشته است.

شیشه جلوی این خودرو کاملا رنگی بوده، دور آن مشکی، از جنس لمینت و مجهز به سنسور باران خواهد بود. شیشه عقب خودرو کوپا، دارای رنگ سبز، از جنس سکوریت، دارای برف پاکن می باشد. همچنین در آن از المنت برای جلوگیری از بخار کردن شیشه استفاده شده است.

جمع بندی

بخار کردن شیشه با اینکه دغدغه ای روزمره است، امروزه راه حل های زیادی برای رفع این مشکل وجود دارد. از روش‌های خانگی گرفته ( که به چند مورد آن اشاره کردیم ) تا راه حل های صنعتی که خودر سازان مطرح دنیا از آن استفاده می‌کنند.