حل مشکل بیماری‌های ژنتیکی در انسان با کمک ماهی مرکب

ماهی مرکب اولین موجود روی زمین است که می تواند کدهای ژنتیک خود را در خارج از هسته سلول ویرایش کند. محققان امیدوارند بتوانند با کمک این روش بیماری های ژنتیک انسان را نیز درمان کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ماهی مرکب قادر است تغییر کد ژنتیکی DNA را درخارج از […]

ماهی مرکب اولین موجود روی زمین است که می تواند کدهای ژنتیک خود را در خارج از هسته سلول ویرایش کند. محققان امیدوارند بتوانند با کمک این روش بیماری های ژنتیک انسان را نیز درمان کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ماهی مرکب قادر است تغییر کد ژنتیکی DNA را درخارج از هسته سلولی خود انجام دهد. با تکنیک ویرایش ژن می توان به درمان بیماری های ژنتیکی امیدوار بود. تغییرات در DNA به وسیله پیام رسان RNA از سلول به سیتوپلاسم منتقل میشود. در این میان نوعی ماهی مرکب وجود دارد که در روشی پیچیده برای ویرایش ژنتیکی قادر است پیام رسان RNA را بیرون از هسته سلول ویرایش کند.

جاشوا روزنتال، یکی از دانشمندان آزمایشگاه بیولوژی دریایی در ماساچوست، در مورد تحقیقات اخیر گروه خود می گوید: ماهی مرکب باله‌بلند نزدیکِ‌ساحل (Doryteuthis pealeii) نخستین جانداری است که می تواند با این روش غیرمعمول کدهای ژنتیک خود را ویرایش کند. این روش ویرایش با رفتار این ماهی در اقیانوس مرتبط است. این ماهی این ویرایش را با تغییر در تنظیمات سیستم عصبی خود انجام می دهد. این محقق معتقد است که تمامی موجودات به نوعی این ویرایش را انجام می دهند. ویرایش هایی که موجود مورد نظر را در برابر برخی مشکلات و یا تغییرات سازگار خواهد کرد. اما ماهی مرکب ویرایش RNA را در مقیاسی وسیع و برای 60 هزار سلول مغزی انجام می دهد، در حالی که این فرآیند برای انسان تنها به چندصد سلول مغزی محدود می شود.

روزنتال و همکارانش سعی دارند تا با درک فرآیند ویرایش سلولی در این ماهی بتوانند ژنوم انسان را بدون بازگشت تغییر دهند. این تغییر اطلاعات معیوب و بدون اینکه تغییرات بصورت دائمی باشد می تواند به پژوهشگران در درمان‌ها و داروهای مبتنی‌بر ویرایش ژن کمک کند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال