برخی از کامپیوترهای لنوو قادر به اجرای لینوکس نیستند

شرکت لنوو به نظر می‎رسد نمی‎تواند دور از مشکلات فریم‎ویر کامپیوترهای خود باشد. کاربران لینوکس نگران این هستند که بعضی از کامپیوترهای لنوو، نظیر مدل‎هایی از Yoga 710 و Yoga 900، به آن‎ها اجازه نمی‎دهد که سیستم‎عامل مورد نظر خود را نصب کنند. آن‎ها اشاره می‎کنند که درایوهای حالت جامد این سیستم‎ها از حالت RAID استفاده […]

شرکت لنوو به نظر می‎رسد نمی‎تواند دور از مشکلات فریم‎ویر کامپیوترهای خود باشد. کاربران لینوکس نگران این هستند که بعضی از کامپیوترهای لنوو، نظیر مدل‎هایی از Yoga 710 و Yoga 900، به آن‎ها اجازه نمی‎دهد که سیستم‎عامل مورد نظر خود را نصب کنند. آن‎ها اشاره می‎کنند که درایوهای حالت جامد این سیستم‎ها از حالت RAID استفاده می‎کند که لینوکس قادر به درک آن نیست. واقعا این خبر ناخوشایند است، ولی مدیریت اولیه‎ی این مشکلات توسط لنوو کمکی نکرده است. کارکنان این شرکت موضوعات مطرح شده در این رابطه با این موضوع را در انجمن پشتیبانی این شرکت بسته‎اند، و نماینده‎ی Lenovo Product Expert در وب‎سایت Best Buy ادعا می‎کند که Yoga 900 از نسخه‎ی اصل سیستم‎عامل Signature Edition استفاده می‎کند که برداشتی از سیستم‎عامل ویندوز 10 نسخه‎ی خانگی است و “این سیستم‎عامل بر اساس توافق لنوو با مایکروسافت قفل شده است”. اگر این قضیه درست باشد، اشاره به این دارد که حداقل بعضی از سیستم‎های دارای Signature Edition به عمد اجازه‎ی نصب پلت‎فرم‎های غیر ویندوزی را نمی‎دهند.

ولی آیا واقعا این‎چنین است؟ لنوو هم در اظهارنظری در وب‎سایت Best Buy و هم وب‎سایت خبری The Register، می‎گوید که “این شرکت به قصد” لینوکس یا هر سیستم‎عامل دیگر را در کامپیوترهای خود مسدود نکرده است. سازگاری با لینوکس مسئله‎ای است که طبق گفته‎ی این شرکت با به‎روزرسانی کرنل سیستم‎عامل‎ و درایورها برای شناخت پیکربندی RAID درایوهای حالت جامد حل می‎شود. این قضیه اگر واقعا، واقعا خواهان راه‎اندازی اوبونتو بر روی کامپیوتر لنووی خود باشید راحت نخواهد بود، ولی حداقل اشاره به این می‎کند که لنوو در حقیقت قصد آزار کاربران را ندارد.

وب‎سایت منبع این خبر یعنی Engadget در رابطه با این مشکل از شرکت‎های مایکروسافت و لنوو خواسته‎ است نظرهای خود را اعلام کنند، از جمله این‎که آیا طرح Signature Edition با خود چیزی به همراه دارد که باعث می‎شود جلوی نصب پلت‎‌فرم‎های دیگر گرفته شود یا خیر. شرکت لنوو در پاسخ به این وب‎سایت موقعیت خود را در اظهارنظر جدیدی (متن پایین) اعلام کرده است. این شرکت می‎گوید که سری محصولات Yoga این شرکت نیاز به “درایورهای بسیار پیچیده، خاص و بی‎همتا” و نه فقط storage controller دارند. قابلیت‎های دیگر نیز “احتمالا بر روی لینوکس” کار نخواهد کرد. مایکروسافت هنوز جوابی در رابطه با کامپیوترهای دارای سیستم‎عامل Signature Edition نداده است ولی به نظر نمی‎رسد که هیچ‎کدام از این سیاست‎ها باعث تغییر واقعیت موجود برای خریداران کامپیوترهای لنوو شود.

اظهارنظر لنوو به صورت زیر است:

“به عنوان برترین شرکت کامپیوترسازی در جهان، هدف ما ارائه‎ی ارزش برای کاربران کامپیوتر، و ایجاد محصولاتی مبتکرانه و بی‎همتا نظیر سری Yoga برای آن‎ها است. کامپیوترهای ویندوزی مخصوص مصرف‎کنندگان ما به خصوص برای ویندوز 10 طراحی شده و تا حد زیادی بر اساس این سیستم‎عامل محک زده‎ شده‎اند. طراحی Yoga 900 / 900S با داشتن لولاهای 360 درجه به خصوص برای این است که امکان استفاده از قابلیت‎های لمسی ویندوز 10 را به حداکثر برسانند. طراحی سری محصولات Yoga ما نیازمند درایوهای بسیار پیچیده، خاص و بی‎همتایی است که حتی به زمان تست بیشتری نیاز دارد، تا مطمئن شویم کاربران با ویندوز 10 عملکردی بی‎نظیر را خواهند داشت. به منظور پشتیبانی به بهترین نحو ممکن از محصولات سری یوگا و طراحی بی‎نظیر لولاهای 360 درجه‎مان در این صنعت، ما از یک حالت storage controller استفاده کرده‎ایم که متاسفانه از لینوکس پشتیبانی نمی‎کند و بنابراین اجازه به نصب این پلت‎فرم نمی‎دهد. فراتر از محدودیت نصب این کنترلر، به احتمال زیاد امکان استفاده از سایر قابلیت‎های پیشرفته‎ی طراحی Yoga با نسخه‎های فعلی لینوکس وجود نخواهد داشت. لنوو به عمد مانع کاربران در استفاده از سیستم‎عامل‎های دیگر نظیر لینوکس در محصولات Yoga یا هر کدام از دستگاه‎های دیگر این شرکت نشده است و به طور کامل متهد نسبت به فراهم‎سازی گواهینامه‎های لینوکس و راهنمای نصب بر روی طیف وسیعی از محصولات سازگار است. این محصولات در صفحه‎ی پشتیبانی ما لیست شده‎اند:

 https://support.lenovo.com/us/en/documents/pd031426

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال