ایکس باکس لایو و پلی استیشن پلاس، کدام یک برنده‌اند؟

نمایشگاه E3 2013 شاهد یکی از بزرگ‌ترین رویداد‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی بود. سونی و مایکروسافت هر کدام از کنسول جدید خود رونمایی کردند. سونی در آن زمان یک کنسول با سخت افزاری قدرت‌مند را معرفی کرد که کاربر می‌توانست بازی‌های خود را خرید و فروش کند و هر چند بار از یک دیسک استفاده کند. […]

نمایشگاه E3 2013 شاهد یکی از بزرگ‌ترین رویداد‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی بود. سونی و مایکروسافت هر کدام از کنسول جدید خود رونمایی کردند. سونی در آن زمان یک کنسول با سخت افزاری قدرت‌مند را معرفی کرد که کاربر می‌توانست بازی‌های خود را خرید و فروش کند و هر چند بار از یک دیسک استفاده کند. با این حال سونی قیمت 400 دلاری را برای کنسول نسل جدید خود انتخاب کرد. از طرفی دیگر مایکروسافت با بحرانی جدی مواجه شد. این کمپانی ایکس باکس وان را 500 دلار قیمت گذاری کرد در حالیکه از سخت افزاری نسبتا ضعیف‌تر از پلی استیشن 4 بهره می‌برد. مایکروسافت اعلام کرد که ایکس باکس وان دارای قفل مخصوصی برای دیسک‌های خود خواهد بود و کاربر نمی‌تواند دیسک خریداری شده را بفروشد و همچنین برای بازی کردن حتی به صورت آفلاین نیز کنسول باید آنلاین باشد اگر چه بعد‌ها از تصمیم خود پشیمان شد.

همین مسائل باعث شد تا بسیاری به این مسئله شکایت کنند و احساس نارضایتی خود را بیان کنند. در آن طرف کاربران سونی نیز بسیار خوشحال بودند چرا که بیش از یک برگ برنده را در اختیار داشتند. این مسئله به همین راحتی تمام نشد چرا که سونی اعلام کرد که برای آنلاین بازی کردن در نسل جدید کاربران حتما باید اکانت پلاس تهیه کنند.

پلی استیشن پلاس حدودا دو سال زودتر از معرفی پلی استیشن 4 روی کار آمده بود. حال بسیاری معتقد بودند که مجبور کردن کاربران برای خرید اکانت پلاس کار درستی نمی‌باشد. ممکن است شما بگویید چرا ” مجبور کردن” ؟ جواب واضح است. پلی استیشن 4 و بازی‌هایی که بر روی این کنسول می‌آیند اکثرا دارای بخش چند نفره‌ی بسیار جذابی می‌باشند و همین مسئله باعث می‌شود تا کاربران برای آنلاین بازی کردن بیشتر تمایل داشته باشند. سونی با اعلام این خبر باعث ناراحتی بسیاری از هوادرادن خود شد اما این کمپانی ژاپنی فکر این زمان را هم کرده بود.

Sony never competed with Xbox Live, and that's how it won

سونی توانست با ارائه‌ی سرویس‌های مختلفی کاربران را به خرید پلی استیشن پلاس ترغیب کند. همانطور که می‌دانید کاربران پلی استیشن پلاس می‌توانند از تخفیف‌های بسیاری بهره ببرند و هر ماه از دو تا چهار بازی رایگان استفاده می‌کنند.

در پلی استیشن 3 آنلاین بازی کردن رایگان است و نیازی به اکانت پلاس ندارد. کاربران در پلی استیشن 3 با خرید اکانت پلاس می‌توانند از تخفیفات ویژه‌ای بهره ببرند و سرویس‌های خوبی را دریافت می‌کنند. سونی با معرفی پلی اسیتشن 4 بازی‌های رایگان را برای هر دو کنسول هر ماه ارائه می‌دهد و این بازی‌ها منحصر به پلی استیشن پلاس می‌باشد. در واقع سونی توانست تعادلی را در این سرویس ایجاد کند تا کاربر از مبلغی که پرداخت می‌کند راضی باشد.

سونی در واقع توانست با روی کار آوردن یک حسابی که سالیانه 49 دلار هزینه دارد سرویس‌های رایگان را به کاربران خود ارائه دهد. برای مثال در همان اوایل عرضه‌ی پلی استیشن 4 سونی بازی محبوب Resogun را برای کاربران پلاس رایگان اعلام کرد و با استقبال خوبی هم مواجه شد. این ماه نیز بازی Rocket League برای کاربران پلاس معرفی شد و توانست در همین 1 ماه 5 میلیون بار دانلود شود! حال سونی در جدیدترین اقدام از ماه آینده از کاربران خود برای انتخاب بازی‌های رایگان نظر سنجی می‌کند. بنابراین بار دیگر سونی توانسته خدماتی مطلوب را برای این سرویس ارائه دهد.

در جدیدترین نظرات کاربران می‌توان شاهد یک مطلبی بسیار جالب بود. اگر سونی از همان ابتدا بازی‌های رایگان را برای پلی استیشن پلاس معرفی می‌کرد تعداد کاربران ثبت نام کننده نیز بیشتر می‌شد. در واقع برای کاربران آنلاین بازی کردن از اهمیت کمتری نسبت به بازی رایگان برخوردار می‌باشد. بسیاری از کاربران حتی فراموش می‌کنند که برای بازی کردن به صورت آنلاین در پلی اسیتشن 4 نیاز به حساب پلاس دارند. اگر از دوستان خود بپرسید که چرا حساب پلاس را خریداری کرده‌اند جواب اکثریت آن‌ها بدون شک بازی‌های رایگانی می‌باشد که هر ماه سونی به این کاربران اهدا می‌کند.

سوال دیگری که در مورد بازی‌های رایگان پیش می‌آید این است که توسعه دهندگان این بازی‌ها چه سهمی را دریافت می‌کنند؟ سونی هیچ وقت در مورد سهم توسعه دهندگان این بازی صحبت نکرده و هنوز مشخص نیست که چه سودی به توسعه دهندگان می‌رسد.

بدون شک قبل از معرفی پلی استیشن 4، مایکروسافت توانسته بود با ارائه‌ی Xbox Live شبکه‌ی بهتری را به کاربران خود ارائه دهد چرا که این شبکه از پایداری بیشتری برخوردار بود. حال می‌توان گفت که این سونی است که توانسته سرویس آنلاین بهتری را به کاربران خود ارائه دهد و کاربران نیز از این سرویس لذت می‌برند.

برای مثال، شما اگر بخواهید بازی Journey و Rocket League را به عنوان یک کاربر معمولی خریداری کنید باید 35 دلار بپردازید. حال اگر بازی Journey را در نسل قبل بازی کرده باشید و جز کاربر پلی استیشن پلاس نیز باشید این دو بازی برای شما رایگان خواهد بود. بنابراین سونی به شما دو بازی رایگان به خاطر وفادرای شما به پلی استیشن داده است. سازندگان بازی محبوب Journey اعلام کرده بودند که کاربرانی که این بازی را در پلی استیشن 3 خریداری کرده‌اند دیگر نیازی نیست در پلی استیشن 4 نیز آن را خریداری کنند.

نهایتا می‌توان گفت که سونی توانست ایکس باکس لایو را با پلی استیشن پلاس خود شکست دهد. کاربران علاوه بر این که با این شبکه می‌توانند به راحتی هر بازی را آنلاین بازی کنند هر ماه چند بازی رایگان اگر چه مستقل را دریافت می‌کنند. علاوه بر این، تخفیفات و ویژگی‌های منحصر به فرد دیگری نظیر بکآپ گرفتن اتوماتیک از سیو بازی‌ها نیز مخصوص کاربران پلی استیشن پلاس است. سونی توانست تنها با ارائه‌ی یک سرویس چندین خدمات مختلف را به کاربران خود ارائه دهد.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال