سونی گوشی کاربران خود را به یک مکنده باتری تبدیل می‎کند

اگرچه این روزها شاهد ثبت پتنت‎های بسیار عجیبی هستیم ولی بعضی از آن‎ها ارزش اشاره کردن را دارند چون به شکل ترسناکی می‎توانند به واقعیت نزدیک باشند. یکی از این پتنت‎ها مربوط به شرکت سونی است که ایده‎ای را مطرح می‎کند که دستگاه‎ها توان باتری دستگاه‎های مجاور خود را مانند خون‎آشام بمکند تا یک نوع […]

اگرچه این روزها شاهد ثبت پتنت‎های بسیار عجیبی هستیم ولی بعضی از آن‎ها ارزش اشاره کردن را دارند چون به شکل ترسناکی می‎توانند به واقعیت نزدیک باشند. یکی از این پتنت‎ها مربوط به شرکت سونی است که ایده‎ای را مطرح می‎کند که دستگاه‎ها توان باتری دستگاه‎های مجاور خود را مانند خون‎آشام بمکند تا یک نوع حس دراکولا بودن به آن‎ها داده شود! این ایده‎ از تمامی جهات ترسناک است ولی ممکن است سونی واقعا آن را عملی کند.

این پتنت به شماره‎ی US 20170064283 مورد ثبت قرار گرفته و “روشی برای پیکربندی انتقال بی‎سیم توان و داده بین دستگاه‎های الکترونیکی مصرف‎کننده (CE) یا به عبارت دیگر ترکیبی از راه‎های ارتباطی شارژ بی‎سیم و میدان نزدیک را توصیف می‎کند”. این طرح با مشکلات زیادی روبرو است: ابتدا، هر فردی که از فناوری شارژ بی‎سیم استفاده کرده باشد می‎تواند بگوید که این فناوری جزئیات خاصی دارد و برای استفاده از آن گوشی باید در یک موقعیت بسیار خاص در بالای شارژر قرار داده شود. حداقل در حال حاضر علت آن به این خاطر است که عملیات شارژ در یک محدوده فاصله‎ی فوق‎العاده کوتاه صورت خواهد گرفت و در نتیجه به نسبت راه‎حل‎های سیمی با محدودیت بیشتری روبرو است. حال دو گوشی را تصور کنید که به طور کامل در بالای یکدیگر قرار داده شوند، در حالی‎که ‎این مسئله باعث می‎شود یکی از آن دو از کار بیافتند.

و این تازه آغاز ماجرا است چون هنوز به موضوع کارآیی توان نرسیده‎ایم که در اکثر طرح‎ها می‌تواند فاجعه باشد. به عبارت دیگر، مصرف باتری به نسبت چیزی که دریافت خواهید کرد بیشتر خواهد بود، در نتیجه یک تعادل منفی بار شکل می‎گیرد. و در رابطه با باتری‎ها نیز باید گفت که متداول‎ترین نوع استفاده شده باتری‎های لیتیوم یونی هستند که در کوتاه مدت نتایج موفقیت‎آمیزی به دست نمی‎دهند، علی‌رغم این‎که از کاهش بارز ظرفیت توان در بازه‎ی زمانی کوتاه رنج می‎برند. بنابراین تصور کنید که اگر دستگاه دیگری به صورت منظم از باتری قدیمی گوشی شما استفاده کند، چه بلایی سر آن می‎آید.

قبول داریم که این گفته‎ها این پتنت را در زمان فعلی و نه با نگاه به آینده بررسی می‎کنند که به دلایلی انتقال داده‎ها و هم‎چنین شارژ بی‎سیم را شامل می‎شود، ولی از طرف دیگر با ایده‎ی یک جایگزین عجیب برای تفکر قدیمی شبکه‎های نظیر به نظیر بی‎سیم روبرو می‎شویم.

در هر صورت، فناوری مورد نظر برای این پتنت هنوز به چشم نمی‎خورد حتی اگر شایعات اخیر اشاره به معرفی آن در آینده‎ی نزدیک داشته باشند (ولی ترجیحا از سوی اپل نه سونی). با این‎حال، بزرگترین مانع برای اجرای حداقل بعضی از مدل‎های این فناوری محدودسازی مکانیسم تامین توان و نحوه‎ی جا دادن آن داخل یک گوشی است و اگر سونی موفق به انجام آن شود، در پرچم‎دار بعدی این شرکت احتمالا شاهد استفاده از آن خواهیم بود. حتی با وجود این‎‎که ممکن استبه طور کلی آینده‎ای نظیر سنسورهای ضربان قلب سامسونگ نصیب آن شود، یعنی نتواند به هدف اولیه‎ی خود دست پیدا کند.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال