گوشی‎های Xperia XA1 و XA1 Ultra سونی با دوربین‎های عالی و نمایشگر بدون حاشیه رسما معرفی شدند

قبل از این‎که گوشی XZ معرفی شود، کاربران زیادی دل به خانواده‎ی اکسپریا “XA” بسته بودند. سونی گوشی میان‎رده‎ی 5 اینچی با نمایشگر بدون حاشیه‎ی XA را با مدل ‎ 6 اینچی این گوشی که توجه خاصی به دوربین سلفی داشت با هم ترکیب کرد تا نسل XA1 متولد شود. در واقع، دوربین این دو […]

قبل از این‎که گوشی XZ معرفی شود، کاربران زیادی دل به خانواده‎ی اکسپریا “XA” بسته بودند. سونی گوشی میان‎رده‎ی 5 اینچی با نمایشگر بدون حاشیه‎ی XA را با مدل ‎ 6 اینچی این گوشی که توجه خاصی به دوربین سلفی داشت با هم ترکیب کرد تا نسل XA1 متولد شود. در واقع، دوربین این دو گوشی فراتر از موقعیت آن‌‎ها در بازار عمل می‎‎کنند.

Sony Xperia XA1 Ultra

مدل قبلی سونی اکسپریا ایکس اولترا دومین گوشی مجهز به یک دوربین سلفی با فناوری OIS (بعد از پرچم‎دار اچ‎تی‎سی یعنی HTC 10) بود. گوشی Sony Xperia XA1 Ultra به این سنت ادامه می‎دهد و از یک سنسور 16 مگاپیکسلی به اندازه‎ی 1/2.6 اینچ به همراه لنزهای 23 میلی‎متری با نسبت کانونی f/2.0،  فناوری فوکوس خودکار و یک فلاش ال‎ای‎دی اختصاصی استفاده می‎کند.

مشخصاتی که در بالا اشاره شد مربوط به دوربین سلفی است، گرچه با ویژگی‎های دوربین اصلی تفاوت زیادی ندارند. خود دوربین اصلی نیز بسیار پرتوان است، یک سنسور 23 مگاپیکسلی با اندازه‎ی 1/2.3 اینچ، لنزهای 24 میلی‎متری با نسبت کانونی f/2.0 و فناوری SteadyShot ( ولی در این‎جا خبری از فناوری رفع‎ لرزش اپتیکال تصویر نیست).

نکته‎ی دیگری که از نسل قبلی این گوشی باید به یاد بیاوریم اندازه‎ی آن بود. XA1 Ultra دوباره از یک نمایشگر 6 اینچی با رزولوشن فول اچ‎دی بهره می‎برد. سونی موفق شده است از وزن گوشی بکاهد تا وزن آن از XZ Premium نیز کمتر باشد.

چیپست این گوشی به MediaTek Helio P20 ارتقاء یافته (ارتقاء از P10)، ولی جای تعجب دارد که این شرکت ژاپنی گنجایش باتری را هم‎چنان 2700 میلی‎آمپرساعت نگه داشته است، اگر به یاد داشته باشید این انتخاب پاشنه‎ی آشیل گوشی Sony Xperia XA Ultra بود و به نظر تاریخ دوباره تکرار شده است. عملیات شارژ با استفاده از پورت یو‎اس‎بی C با پشتیبانی از فناوری Pump Express+ 2.0 (فناوری شارژ سریع شرکت مدیاتک) صورت می‎گیرد.

گوشی Xperia XA1 Ultra سونی در اوایل تابستان مجهز به سیستم‎عامل اندروید نوقا 7.0 عرضه می‎شود. این گوشی به رنگ‎های مشکی، سفید و طلایی به بازار آمده و در بعضی از بازارها (جدا از اروپا) شاهد حضور یک مدل صورتی رنگ نیز خواهیم بود.

Sony Xperia XA1

نسل قبلی این گوشی باریک‎ترین گوشی 5 اینچی موجود در بازار بود و Sony Xperia XA1 با افتخار این راه را به لطف چیزی که سونی اسم آنرا یک “نمایشگر بدون حاشیه‎ی لبه به لبه” می‎گذارد، ادامه می‎دهد.

بزرگترین تغییری که به نسبت نسل قبلی صورت گرفته دوربین اصلی است، یک سنسور 23 مگاپیکسلی با اندازه‎ی 1/2.3 اینچ، لنزهای 24 میلی‎متری با نسبت کانونی f/2.، فناوری فوکوس خودکار هیبریدی و SteadyShot. درست حدس زدید مشخصات دوربین این گوشی با دوربین Xperia XZ یکی است! البته باید توجه کنید که این دوربین امکان ضبط ویدئوهای 4K را ندارد ولی با این وجود برای یک گوشی میان‎رده فوق‎العاده عالی است. دوربین سلفی نیز تغییری نیافته است و هم‎چنان انتخاب عالی به شمار می‎رود. یعنی یک دوربین 8 مگاپیکسلی با فناوری‎های فوکوس خودکار و SteadyShot.

Xperia XA1 همانند با همتای بزرگتر خود مجهز به چیپست Helio P20 مدیاتک و 3 گیگابایت رم (مدل اولترا 4 گیگابایت رم دارد) است. باتری متاسفانه تنها 2300 میلی‎آمپرساعت ظرفیت دارد. این دستگاه از استاندارد قدیمی میکرو یو‎اس‎بی استفاده می‎کند.

گوشی XA1 نیز در اوایل تابستان به رنگ‎های مشابه با مدل اولترا به بازار خواهد آمد.