نقد و بررسی گوشی Sony Xperia XZs – دنیایی از اسلوموشن

مقدمه فقط کافی است روی گوشی Xperia XZ یک دوربین جدید قرار دهید تا با پرچم‎دار جدید سونی آشنا شوید. آیا سونی روند سایرین را در پیش گرفته است یا سعی دارد از کاهش توجه انسان به گوشی‎های هوشمند استفاده کند؟ به نظر امکان ندارد در رابطه با گوشی Xperia XZs صحبت کنیم و به […]

مقدمه

فقط کافی است روی گوشی Xperia XZ یک دوربین جدید قرار دهید تا با پرچم‎دار جدید سونی آشنا شوید. آیا سونی روند سایرین را در پیش گرفته است یا سعی دارد از کاهش توجه انسان به گوشی‎های هوشمند استفاده کند؟

به نظر امکان ندارد در رابطه با گوشی Xperia XZs صحبت کنیم و به پرچم‎دار قبلی این شرکت اشاره‎ای نداشته باشیم، یعنی مدل ابتدایی XZ. و به هیچ‎وجه هم نمی‎توان گفت که این دو گوشی مشابه هستند. با این‎وجود آن‎ها ظاهر، چیپست و نمایشگر، اسپیکرهای استریو و باتری یکسانی دارند.

بنابراین، چطور می‎شود با گوشی متفاوتی روبرو شویم در حالی‎که انگاری دستگاهی آشنا در پیش چشمان ما ظاهر شده است؟

به سختی می‎توان متوجه‎ی افزایش مقدار رم شد و در واقع دوربین Motion Eye توجه‎ی عموم را به Xperia XZs فراتر از نسل قبلی و هم‎چنین مجموعه پرچم‎دارهای موجود در بازار جلب می‎کند. این دوربین از آخرین سنسور سه لایه‎ای 19 مگاپیکسلی IMX400 سونی با یک لایه‎ مموری اضافه استفاده کرده که داده‎های تصویر را برای زمان‎های خواندن سریع‎تر و ضبط ویدئوها در نرخ فریم جنون‎آور 960 فریم بر ثانیه در بافر برای پردازش یا انتقال ذخیره می‎کند.

دوربین Motion Eye اولین دوربین از این نوع به شمار می‎رود و ممکن است انقلابی در عکاسی موبایل به خصوص در زمینه‎ی ضبط ویدئوهای با تنش بالا و اسلوموشن به وجود آورد. این دوربین این پتانسیل را دارد که عکاسی را با تجربه‎ای کاملا متفاوت همراه سازد.

قابلیت‎های کلیدی گوشی Sony Xperia XZs:

  • نمایشگر 5.2 اینچی با دقت فول‎ اچ‎دی، فناوری IPS، تراکم پیکسلی 424ppi، فناوری تری‎لومینوس، محافظ صفحه‎نمایش گوریلا گلس
  • سیستم‎‏عامل اندروید نوقا 7.1.1 با لانچر اکسپریا
  • چیپست اسنپ‎دراگون 820 شرکت کوالکام، پردازنده‎ی 4 هسته‎ای کریو (2 هسته با سرعت کلاک 2.15 گیگاهرتز + 2 هسته با سرعت کلاک 1.6 گیگاهرتز)، پردازنده‎ی گرافیکی آدرنو 530، 4 گیگابایت رم
  • دوربین 19 مگاپیکسلی IMX400 سونی، لنزهای با نسبت کانونی f/2.0، قابلیت فوکوس خودکار لیزری کنتراست/ تشخیص فازی/ هیبریدی لیزری پیش‎بینی‎ کننده، سنسور IR برای انتخاب تعادل سفید، فناوری SteadyShot، فلاش ال‎ای‎دی، کلید سخت‎افزاری اختصاصی شاتر دوربین، قابلیت ضبط ویدئوها با کیفیت 2160p
  • دوربین جلوی 13 مگاپیکسلی با امکان ضبط ویدئوهای فول اچ‎دی با نرخ 30 فریم بر ثانیه
  • حافظه‎داخلی 32/ 64 گیگابایت و پشتیبانی از درگاه میکرو اس‎دی
  • مدل‎های تک و دو سیم‎کارت (سیم‎کارت دوم جایگاه مشترک با کارت حافظه‎خارجی دارد)
  • پشتیبانی از شبکه LTE Cat.9 (سرعت دانلود 450 مگابیت در ثانیه/ آپلود 50 مگابیت در ثانیه)، باند دوتایی Wi-Fi a/b/g/n/ac، سرویس‎های مسیریابی GPS/GLONASS/Beidou، بلوتوث 4.2
  • لغو فعال نویز با میکروفون ثانویه‎ی اختصاصی، کیفیت صدای کیفیت بالای 24 بیتی/192 کیلوهرتز
  • باتری غیرقابل تعویض با ظرفیت 2900 میلی‎آمپرساعت، پشتیبانی از فناوری QuickCharge 3.0، فناوری شارژ سازشی Qnovo، قابلیت شارژ هوشمند Battery Care
  • مجوز IP68 برای مقاومت نسبت به آب و گرد و غبار
  • حسگر اثرانگشت در یک طرف گوشی (وجود آن بستگی به بازار فروش دارد)، درگاه هدفون 3.5 میلی‎متری، اسپیکرهای استریو، پورت یو‎اس‎بی Type-C

معایب اصلی گوشی Sony Xperia XZs:

  • جدا از بخش دوربین، سایر قابلیت‎ها مشابه با Xperia XZ است
  • قابلیت شناخت اثرانگشت در اختیار کاربران آمریکایی قرار ندارد
  • نمایشگری با دقت فول اچ‎دی در حد یک پرچم‎دار نبوده ولی تا حد زیادی برای نمایشگری با این اندازه قابل‎قبول است
  • استاندارد قدیمی‎تر یو‎اس‎بی 2.0 در یک درگاه یو‎اس‎بی نوع C

سونی را مسئول تولید گوشی‎های ضد‎ آبی می‎دانند که به یک هنجار در صنعت موبایل تبدیل شد و ما این شرکت را تحسین می‎کنیم به حفظ آن ادامه داده است. جدا از دوربین جدید، Xperia XZs به برخی از فناوری‎های قدیمی مجهز است. اسنپ‎دراگون 820 یک چیپست توانا محسوب می‎شود ولی یقینا انتخاب پرچم‎دارهای سال قبل بوده است.

گرچه، سونی به خوبی گزینه‎ها را برای مشتریان خود شفاف‎تر کرده است، اگر امکانات بیشتر می‎خواهید، می‎توانید مدل‎های پرمیوم را خریداری کنید ولی این مدل‎ها گوشی‎های هوشمندی با نمایشگرهای با رزولوشن 4K هستند. این غول ژاپنی نمایشگرهای QHD را مهجور می‎داند، به خصوص این‎که قصد رقابت در دنیای واقعیت‎مجازی را ندارد. بایستی توجه کنیم تراکم پیکسلی 424ppi نیز آن‎چنان بد به نظر نمی‎رسد.

بار دیگر شاهد عرضه‎ی یک گوشی از سونی بدون سنسور اثرانگشت در آمریکا هستیم. این شرکت ظاهرا خاطرات بدی از قرارداد با اپراتورهای آمریکایی دارد و تنها راه فروختن گوشی در این کشور غیرفعال‎سازی این حسگر زیستی است.

در صفحات آتی با نقد و بررسی پرچم‎دار جدید سونی با ما همراه باشید.

نمایی 360 درجه از گوشی Sony Xperia XZs

Sony Xperia XZs بدنه‎ای مشابه با XZ دارد بنابراین ابعاد آن به شکل آشکاری مشابه و 146 در 72 در 8.1 میلی‎متر هستند. دوربین جدید به وزن این گوشی اضافه نکرده و وزن 161 گرمی مدل ابتدایی حفظ شده است.

طراحی

سونی پیش از نهایی کردن طراحی گوشی Xperia XZs هیچ‎چیزی را به نسبت Xperia XZ تغییر داده است که الزاما تصمیم بدی نیز نیست.

در واقع، سونی طراحی پرچم‎دار خود را به شکل بارزی بهبود بخشیده است، به جای این‎که سعی کند هر فصل طراحی جدیدی ارائه دهد. در حالی‎که شرکت‎های سامسونگ، ال‎جی و حتی اپل بیشتر به طراحی توجه داشته‎اند، سونی از زمان اولین روزهای سری گوشی‎های Z با اطمینان خاصی به این قضیه نگاه کرده است.

بدنه‎ی Xperia XZ ارائه شده در سال قبل به شکل راحتی در دست جا می‎گیرد و حس محکم‎ بودن با ظاهری دل‎نشین را در خود داشت. همانند با همیشه شاهد استفاده از یک بدنه‎ی زاویه‎دار با ظاهری نافذ بودیم که با وجود گوشه‎های هموار و دارای انحنا یک تعادل خاص به اسم “سطح حلقه‎ای” به وجود می‎آورد.

Xperia XZs تمامی قابلیت‎های نسل قبل خود را دارد یعنی شیشه‎ی خمیده‎ی گوریلا گلس در جلو، یک بدنه‎ی پلی کربناتی و پنل پشتی با خمیدگی ظریف که از آلیاژ ALKALEIDO ساخته شده است.

ما واقعا گوشی Xperia XZ را دوست داشتیم و از نظر ما این حس در XZs نیز به شکل کاملی رعایت شده است. شیکی بارز، شکل قابل شناسایی و خطوط هموار و ساده باعث می‎شوند که Xperia XZs در بین گروهی از پرچم‎دارهای امروزی به راحتی شناسایی شود و کاربر به سادگی تزئین سطحی بی‎نظیر این گوشی را تحسین کند.

سونی در مدیریت اندازه‎ی پرچم‎دار خود موفق بوده تا در دست عالی حس شود. ما واقعا باید وزن متعادل و راحتی در دست گرفتن این گوشی را تحسین کنیم که به طراحی شیک آن ارزش بیشتری می‎افزاید. سطح ساخته شده از آلیاژ ALKALEIDO باعث می‎شود این دستگاه به شکل محکمی در دست جا گیرد و لمس آن احساس خوبی به همراه داشته باشد.

کلیدهای کنترلی

بدون شک اسپیکرهای استریو در جلو خودنمایی می‎کنند، حتی اگر دوربین با رزولوشن بالای 13 مگاپیکسلی در جلو بیشتر به چشم آید. چراغ وضعیت کوچک این گوشی بسیار ظریف است ولی یقینا بسیاری از افراد آن را تحسین خواهند کرد.

در سمت چپ این گوشی شیار قرارگیری سیم‎کارت‎ها دیده می‎شود. مدل تحت بررسی ما یک سیم‎کارت با قطع نانو و یک میکرو اس‎دی قبول می‎کند. هر زمان که محل قرارگیری سیم‎کارت‎ها را بیرون بکشید، گوشی به صورت خودکار ری‎استارت می‎شود.

دکمه تنظیم حجم صدا و شاتر دو گامی دوربین در سمت راست هستند. کلید پاور/ قفل کردن گوشی با حسگر داخلی اثرانگشت آن در پشت قرار دارد و ما می‎توانیم از نظر سرعت شناخت و دقت به این سنسور امتیاز عالی را بدهیم.

پنل بالایی دارای میکروفون ثانویه و (خوشبختانه!) یک درگاه 3.5 میلی‎متری هدفون است، در حالی‎که میکروفون اصلی در انتها در کنار یک پورت یو‎اس‎بی نوع C دیده می‎شود.

لنزهای دوربین جدید Motion Eye در پنل پشتی Xperia XZs قرار دارند و به نسبت ظاهر یکدست فلزی پشت این گوشی اندکی برآمده به نظر می‎آیند. تک فلاش ال‎ای‎دی و یک جفت سنسور نیز در اطراف قرار گرفته‎اند.

نمایشگر

سونی به جای این‎که با هیاهوی استفاده از نمایشگرهای با رزولوشن QHD همراه شود، رزولوشن 4k را به مدل‎های پرمیموم خود اختصاص داده است. گرچه XZs از نمایشگر آشنای IPS با رزولوشن 1080p استفاده می‎کند. توجیه سونی این بوده که برای یک نمایشگر 5.2 اینچی نیاز به رزولوشن بالاتر نیست.

تراکم پیکسلی 424 ppi قابل قبول بوده و باعث می‎شود با نمایشگری شارپ روبرو باشیم و به همراه آن قابلیت‎های بهبودبخشی رنگ و کنتراست X-Reality و اپلیکیشن آلبوم و ویدئو دیده می‎شود.

این نمایشگر در تست‎های امتیاز بسیار خوبی به دست آورد، به استثنای یک بخش یعنی دقت رنگ. در حالت تنظیم دستی سطح روشنایی میزان روشنایی صفحه‎نمایش به حداکثر مقدار 608 نیت رسید. رنگ‎های مشکی به شکل دل‎پذیری غلیظ هستند، البته نه به چشم‎گیری نمایشگر XZ.

کمترین مقدار روشنایی صفحه‎نمایش برای آسیب نزدن به چشم 4.9 نیت است.

دقت تولید رنگ ولی چشم‎گیر نبوده، چون میانگین DeltaE برابر با 6.2 و البته قابل قبول است اما قضیه‎ای ناپسند این‎جا رنگ سفید و سطوح متغیر رنگ خاکستری است که یک ته مایه‎ی آبی‎رنگ بارزی در خود دارند. سونی به منظور رهایی از این رنگ آبی یک اسلایدر برای تنظیم صفحه‎نمایش در اختیار کاربر گذاشته است. یک حالت sRGB در بخش Developer’s Options پنل تنظیمات دیده می‎شود ولی در دستگاه تحت تست ما تغییری به وجود نیاورد. شاید این قضیه با یک به‎روزرسانی در آینده تغییر پیدا کند.

خوانا بودن این صفحه‎نمایش در نور خورشید از طرف دیگر بی‎نظیر است. پنل‎های نمایش ال‎سی‎دی با کیفیت بالای در این زمینه به پنل‎های آمولد سامسونگ دارند نزدیک‎تر می‎شوند حتی اگر با بهترین آن‎ها مطابقت نداشته باشند. Xperia XZs از نظر خوانا بودن محتویات نمایشگر در نور خورشید همپایه‎ی Xperia XZ و آیفون 6 اس و کمی پایین‎تر از آیفون 7 قرار می‎گیرد.

نسبت کنتراست نور خورشید

عمر باتری گوشی Sony Xperia XZs

این گوشی از باتری با گنجایش 2900 میلی‎آمپرساعت بهره می‎برد. همان ظرفیتی که باتری گوشی Xperia XZ داشت. هم‎چنان گنجایش آن با گوشی اکسپریا Z5 یکی بوده در حالی‎که گوشی Xperia X Performance دارای باتری با ظرفیت 2700 میلی‎آمپرساعتی است.

در تست‎های ما عملکرد باتری گوشی اکسپریا XZs در بحث تماس‎های ویدئویی عالی و در سایر بخش‎ها یک حد تعادل برقرار بود. دوام باتری در بخش گردش در وب در شبکه‎ی وای‎فای اندکی بیشتر از 8 ساعت بوده که چشم‎گیر نیست اما با آن‎چه XZ و Z5 در توان داشتند، فاصله‎ی چندانی ندارد. در تست پخش محتوای ویدئوی ما باتری بعد از 9 ساعت به مقدار 10 درصد رسید که آمار بسیار خوبی است.

به طور کلی دوام باتری 73 ساعت است که در مقایسه نسل قبلی با آمار 72 ساعت دیده می‎شود تا شاهد کسب نتایجی بادوام باشیم.

بسیار شبیه به گوشی‎های قبلی سری ایکس، Xperia XZs از فناوری شارژ سازشی Qnovo استفاده می‎کند. فناوری Qnovo فرآیندهای الکتروشیمیایی سلولی را در زمان آنی بررسی می‎کند و سبب به حداقل‎رسانی آسیب به باتری و بالا بردن طول عمر آن می‎شود. شرکت سازنده آن ادعا می‎کند این باتری به نسبت باتری‎های لیتیومی سنتی عمر طولانی دارد و به دنبال صدها بار چرخه شارژ بیشتر دوام می‎آورد. یک یا دو سال بعد از خرید این گوشی هم چنان باتری آن عالی است. (امتیازی مهم برای گوشی‎هایی که باتری آن‎ها قابل تعویض نیست)

قابلیت اختصاصی دیگر سونی مراقبت از باتری (Battery Care) است، که باعث افزایش بیشتر عمر باتری می‎شود. البته در هر بازار فروشی به چشم نمی‎خورد و بایستی قبل از خریداری Xperia XZs آن را سوال کنید.

عملکرد این قابلیت به چه نحو است؟ فرض کنید گوشی خود را در طول شب شارژ می‎کنید، و به طور منظم آن را نیمه‎شب به پریز برق زده و ساعت 8 صبح از پریز می‎کشید. به مرور زمان گوشی این الگو را خواهد شناخت، باتری را تا 90 درصد شارژ و سپس شارژ کردن را متوقف می‎کند. و سپس به عنوان مثال ساعت 7:30 صبح دوباره شارژ را سر گرفته و با سرعت آهسته‎تری آن را به 100 درصد می‎رساند. البته اگر الگوی شارژ شما را متوجه نشود، به شکل استاندارد آن را شارژ می‎کند.

این گوشی هم‎چنین از فناوری شارژ QuickCharge 3.0 (و البته نسخه‎ی 2.0 آن) کوالکام پشتیبانی می‎کند، ولی مطمئن نیستیم که در جعبه‎ی فروش این گوشی شارژری با پشتیبانی از این فناوری دیده شود. به احتمال زیاد چنین چیزی بستگی به بازار فروش مناطق مختلف جغرافیایی خواهد داشت. در این حالت گوشی با یک شارژر QC3.0 در عرض 30 دقیقه 40 درصد شارژ می‎شود که با توجه به استاندارد شارژ و ظرفیت نسبتا متوسط باتری آن‎قدر سریع نیست.

در بخش نرم‎افزاری ماجرا، قابلیت صرفه‎جویی‎کننده در باتری Stamina سونی نیز دیده می‎شود که دارای دو حالت است: Stamina معمولی و اولترا Stamina. حالت اول قابلیت‎های غیرضروری نظیر جی‎پی‎اس و ویبره گوشی را غیرفعال می‎کند و اندکی از قدرت عملکرد گوشی می‎کاهد.

حالت اولترا Stamina برای مواقع بسیار مهمی است که تا مدت طولانی انتظار ندارید به پریز برق دسترسی داشته باشید. فعال‎سازی این حالت باعث می‎شود اعمال معمولی یعنی شماره‎گیر و لیست مخاطبین تماس، امکان ارسال پیامک، دوربین و ساعت را تنها در یک صفحه‎ی هوم در اختیار داشته باشید. برای خارج شدن از این حالت باید گوشی خود را ری‎استارت کنید.

قابلیت‎های برقراری ارتباط و پشتیبانی از شبکه‎ها

Xperia XZs در بحث پشتیبانی از شبکه‎ها و راه‎های ارتباطی به خوبی مجهز است. مدل تحت بررسی ما نسخه‎ی تک‎ سیم‎کارت (با شماره‎مدل G8231) است ولی یک مدل دو سیم‎کارت (G8232) نیز وجود دارد. ولی در مدل دوم شیار سیم‎کارت هیبریدی است یعنی یا سیم‎کارت دوم را می‎پذیرد یا میکرو اس‎دی، هر دو را نمی‎توانید با هم داشته باشید.

پشتیبانی از شبکه LTE Cat. 9 (حداکثر سرعت دانلود 450 مگ بر ثانیه، آپلود 50 مگ بر ثانیه) دیده می‎شود. این گوشی هم‎چنین از دو باند استاندارد Wi-Fi a/b/g/n/ac پشتیبانی می‎کند و دارای آنتن‎های 2×2 MIMO است تا در شبکه‎ی وای‎فای تا حداکثر سرعت 433 مگابیت در ثانیه را داشته باشید. از بلوتوث 4.2 به همراه کدک aptX، NFC نیز پشتیبانی می‎شود.

در بحث انعکاس محتویات صفحه‎نمایش می توان از شبکه وای‎فای به همراه پروتکل‎های میراکست، گوگل‎کست یا DLNA استفاده کرد. باید اشاره کرد وصل یک دسته DualShock به این گوشی باعث می شود یک کنسول پرتابل داشته باشید و بازی‎های پلی‎استیشن 4 خود را از طریق اپلیکیشن PS4 Remote Play استریم کنید. برای استفاده از گوشی در ماشین هم قابلیت MirrorLink به چشم می‎خورد.

برای مسیر و موقعیت‎یابی سرویس‎های جی‎پی‎اس، GLONASS و Beidou را داریم. این گوشی البته قابلیت رادیو اف‎ام را ندارد.

پورت یو‎اس‎بی از نوع Type-C است ولی تنها مشخصات پورت یو‎اس‎بی 2.0 و نه 3.0 یا 3.1 را دارد. این پورت به شما اجازه‎ی وصل کردن لوازم جانبی و فلش را می‎دهد، ولی هر زمان که گوشی خود را به کامپیوتر شخصی می‎زنید باید حالت انتقال داده‎ها را فعال کنید چون در حالت پیش‎فرض تنها گوشی شارژ می‎شود.

سونی پشتیبانی از پورت MHL را حذف کرده است بنابراین امکان نشان دادن تصاویر گوشی خود بر روی یک تلویزیون با استفاده از سیم را ندارید. پورت آنالوگ 3.5 میلی‎متری برای استفاده از هدفون‎های استاندارد حفظ شده است.

سیستم‎عامل اندروید نوقا با طعم اکسپریا

در مدل تحت بررسی ما Xperia XZs از همان ابتدا دارای سیستم‎عامل اندروید نوقا 7.1.1 است. سونی ظاهر اندروید خام را حفظ کرده و چند تغییری تنها در بخش‎های مختلف داده است. حالت‎های اختصاصی صرفه‎جویی در باتری Stamina این شرکت و اپلیکیشن‎های مولتی‎مدیای اختصاصی سونی نیازی به اشاره کردن ندارند.

حسگر اثرانگشت معرفی آن با سری گوشی‎های اکسپریا Z5 صورت گرفته در دکمه‎ی پاور در سمت راست تعبیه شده است. ما در زمان استفاده از این حسگر تجربه‎ی کابری عالی داشتیم، این حسگر سریع و دقیق است. یک تصویر پویا دیده می‎شود که به دنبال استفاده از حسگر قفل صفحه‎ی نمایش را از انگشت شست شما دور می‎کند، تا تاخیر عملکرد سنسور دیده نشود و بی‎نقص به نظر آید. اگر قابلیت بازکردن گوشی از حالت قفل با سوایپ فعال شده باشد (بدون هرگونه نیاز به ورود PIN یا رمزعبور) کاربر می‎تواند بر روی دکمه‎ی پاور برای از حالت قفل خارج کردن گوشی آهسته ضربه بزند، البته با این شرط که ابتدا صفحه‎ گوشی را روشن کرده باشید.

وجود قابلیت قفل هوشمند باعث می شود به دنبال وجود وجود دستگاه‎‎های قابل اطمینان مجاور، مکان‎ها، چهره‎ها یا حتی صداها نیازی به فرآیند از حالت قفل خارج کردن گوشی نباشد.

صفحه‎ی هوم به نظر می‎رسد با سایر گوشی‎های سری X سونی فرقی ندارد. این قضیه شامل یک سوایپ به سمت پایین می‎شود که باعث نشان دادن صفحه‎ای از اپلیکیشن‎ها شده که بیشتر از همه استفاده شده‎اند و علاوه بر آن‎ها اپلیکیشن‎های جدیدی برای نصب پیشنهاد می‎شود، یک کادر جستجو نیز به چشم می‎خورد تا به دنبال تایپ اسم یک اپلیکیشن امکان پیدا کردن فوری آن باشد.

طبق سنت شاهد کشوی اپلیکیشن هستیم که بیشتر مملو از اپلیکیشن های سونی است. سونی با غرور اعلام می‎کند اپلیکیشن‎های گالری، موزیک و ویدیوی خود را جایگزین انتخاب‎های گوگل کرده است و اپلیکیشن‎های مولتی‎مدیای مشاهده شده همگی سفارشی و غنی از امکانات هستند.

کشوی اپلیکیشنی کاملا عملکردی است و به کاربر اجازه می‎دهد اپلیکیشن‎ها را براساس تکرر استفاده، نام، تاریخ نصب یا براساس ذائقه‎ی کاربر مرتب کنند. امکان جستجوی اپلیکیشن‎ها این‎جا نیز کار می‎کند و کاربر می‎تواند وارد حالت مدیریت شود که به او اجازه می‎دهد چندین اپلیکیشن را پاک کند، به جای آن‎که مجبور شود اپلیکیشن‎های ناخواسته را به طرف یک سطل آشغال مجازی بکشد و رها کند.

از تم‎ها ( هم رایگان و هم پولی) نیز پشتیبانی می‎شود که امکان تغییر دادن ظاهر و پروفایل صوتی دستگاه را دارند. بعضی از تم‎ها حتی تعاملی هستند تا کاغذدیواری‎های آن‎ها نسبت به لمس کاربر واکنش نشان دهند.

ناحیه نوتیفیکیشن نسخه معمولی اندرویدی است، امکان مرتب کردن کاشی‎های تاگل‎های سریع و میزان روشنایی صفحه‎نمایش وجود دارد. البته خبری از تاگلی برای تنظیم خودکار روشنایی صفحه‎نمایش نیست (باید برای این کار به بخش تنظیمات بروید).

app switcher با ظاهر سه بعدی چرخ و فلکی خود همانند با همیشه آشنا است. ولی دیگر خبری از اپلیکیشن‎های کوچک (small apps) نیست و آن‎ها با قابلیت تقسیم صفحه‎نمایش جایگزین شده‎اند. اگر یک اپلیکیشن در حال اجرا از این قابلیت پشتیبانی کند، کاربر می‎تواند آن را به بالا یا پایین صفحه مستقیما از داخل چرخ و فلک سنجاق کند. استفاده از حالت split screen ساده است ولی راهی برای شناسایی اپلیکیشن‎های پشتیبانی کننده وجود ندارد، شما ابتدا باید ابتدا اپلیکیشن را اجرا کنید و سپس سعی در سنجاق کردن آن داشته باشید.

قابلیتی به اسم Smart Cleaner دیده می‎شود که در بازه‎های زمانی حافظه‎ی موقت (کش) اپلیکیشن‎هایی که مدت زمانی می شود از آن‎ها استفاده نکرده‎اید را خالی می‎کند. امکان خاموش کردن این قابلیت وجود دارد یا به صورت دستی می توانید معین کنید که چه اپلیکیشن‎های خاصی تحت اثر این قابلیت قرار نگیرند.

گزینه دیگر وجود یک امکان شایسته نسخه پشتیبان گرفتن از گوشی شما است که می تواند از اپلیکیشن‎ها، لیست مخاطبین تماس، پیام‎ها و تنظیمات گوشی شما نسخه‎ی پشتیبان بگیرد. این اطلاعات می توانند بر روی حساب آنلاین سونی شما، کارت حافظه خارجی یا روی یک دستگاه اکسترنال دارای پورت یو‎اس‎بی ذخیره شود. امکان زمان‎بندی برای نسخه پشتیبان گرفتن وجود دارد و می توان شرایطی همانند با “زمان اتصال به شبکه‎ی وای‎فای” و “شارژ دستگاه” را مشخص کرد.

عملکرد، نتایج تست‎های بنچمارک

 Sony Xperia XZs مجهز به همان سیستم روی چیپ اسنپ‎دارگون 820 بوده که در Xperia XZ استفاده شده بود. مقدار رم آپگرید و به 4 گیگابایت در مدل XZs افزایش یافته است تا محصول سونی همپایه‎ی دیگر رقبا قرار گیرد.

چیپست 820 اسنپ‌‎دراگون در حال حاضر با مدل‎های S821 و S835 جایگزین شده، گرچه با این‎حال یک چیپ پرچم‎دار است. تصمیم سونی قابل احترام است، اما ای‎کاش این شرکت ژاپنی به جای تقلید از رقبا از چیپ S821 استفاده می‎کرد.

چیپست 820 اسنپ‌‎دراگون براساس معماری ساخت 14 نانومتری تولید شده، دارای 4 هسته‎ی سفارشی کریو (معمولا 2 هسته با سرعت کلاک 2.15 گیگاهرتز و 2 هسته‎ی دیگر با سرعت کلاک 1.6 گیگاهرتز) است و از واحد پردازش گرافیکی آدرنو 530 در بحث رندرسازی عناصر گرافیکی و 4 گیگابایت رم بهره می‎برد.

طبق معمول ما با بنچمارک Geekbench شروع می‎کنیم و تک هسته‎ی کریو در این بخش عملکردی عالی از خود نشان می‎دهد. عملکرد تک هسته‎ی پردازنده برای تجربه‎ی کاربری روان با اندروید مهم است و پردازنده‎ی XZs از این نظر قادر به رقابت با بهترین رقبا است.

 در تست چند هسته، امتیاز به دست آمده به یک شکل عالی است گرچه شاهد عملکرد بهتر گوشی‎های دارای چیپست S821 (ال‎جی G6، HTC U Ultra، وان‎پلاس 3T) هستیم.

Xperia XZs به خاطر داشتن رزولوشن فول اچ‎دی بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است ولی وجود پردازنده‎ی گرافیکی آدرنو 530 به این انتخاب امتیاز مثبتی می‎بخشد. کاملا طبق انتظار XZs به واسطه‎ی داشتن رزولوشن کمتر رقبای دارای نمایشگرهای با رزولوشن Quad HD را در تست‎های onscreen از دور خارج می‎کند و عملکرد خام آن در تست‎های offscreen به یک شکل بی‎نظیر است.

امتیاز به دست آمده توسط محصول جدید سونی در تست سنگین گرافیکی BaseMark X همپایه با سایر گوشی‎های دارای چیپست اسنپ‎دراگون 820 و اندکی کمتر به نسبت گروه دارای تراشه‎ی S821 است.

بنچمارک Antutu یک تست ترکیبی و کلی است تا امتیاز این گوشی مشابه با Xperia XZ باشد و به سختی جای شگفتی دارد. گوشی OnePlus 3T مجهز به چیپست S821 بهتر از تمامی اعضای خانواده‎ی S82x عمل می‎کند ولی جدا از آن آمار XZs هویت یک پرچم‎دار را به تصویر می‎کشد.

گوشی Sony Xperia XZs عملکرد بی‎نظیری دارد، توزیع حرارت را به شکل بی‎نظیری کنترل می‎کند و تضمینی برای استفاده در سال‎های آتی است. یقینا چیپست‎های جدیدتر کوالکام نیز در بازار وجود ندارند که در پرچم‎دارهای بعدی استفاده می‎شود. اما حتی با آن‎که XZs از نظر سخت‎افزاری به نسبت XZ مزیت خاصی ندارد، نمی‎توان آن را به نسبت هر گوشی‎هوشمند دیگر موجود در بازار ضعیف‎تر تصور کرد.

 اپلیکیشن Phone

گوشی اکسپریا XZs تحت بررسی ما مدل تک‎ سیم‎کارت (با شماره‎مدل G8231) است. یک مدل دو سیم‎کارت نیز در بعضی از بازارها با شماره‎مدل G8232 دیده می‎شود. در این مدل درگاه هیبریدی برای کارت حافظه‎خارجی یا سیم‎کارت دوم دیده می‎شود.

گزارش تماس‎ها از بخش لیست مخاطبین تماس جدا است، ولی میانبری برای آن در گوشه‎ی بالا سمت راست به چشم می‎خورد. امکان گزارش‎گیری بر اساس تماس‎های از دست رفته، ورودی و خروجی وجود دارد. یک شماره‎گیر هوشمند نیز دیده می‎شود.

اسپیکر

Sony Xperia XZs دارای اسپیکرهای استریو در نمای جلویی گوشی است، دقیقا مشابه با هر پرچم‎دار دیگر سونی از زمان ارائه‎ی Xperia Z2 (و اخیرا تعدادی از میان‎رده‎های این شرکت). به طور کلی، استفاده از این سیستم به نسبت هر سیستم دیگری با استقبال دیگری روبرو می‎شود ولی میزان بلندی حجم صدای اسپیکرهای سونی در حد نسبتا متوسط است و در تست‎های ما در حد گوشی‎های متوسط قرار می‎گیرد. هیچ‎کدام از رقبای مهم این گوشی در این بخش عالی ظاهر نمی‎شوند ولی با این‎حال تمامی از این گوشی اکسپریا جلوتر هستند.

سایر اپلیکیشن‎های از پیش نصب شده

اپلیکیشن Lifelog یکسری از فعالیت های روزمره، از جمله راه رفتن، دویدن و خوابیدن را به همراه موزیکی که گوشی می‎دهید، تصاویری که می‎گیرید یا اپلیکیشن هایی که استفاده می‎کنید را دنبال می‎کند. سپس اطلاعات را در بخشی از صفحه با تقسیم کردن آن نشان می‎‌دهد به طوری که زمان در بالا و آمار با جزئیات کامل در پایین قرار می‎گیرند.

اپلیکیشن News یک خبرخوان است که از منابع اطلاعاتی براساس موضوعات منتخب شما اخبار را بیرون می‎کشد. این اپ هم‎چنین دارای دو تابلوی اعلانات روزانه برای زمانی است که شما مشخص می‎کنید تا رویدادهای جاری روز را از دست ندهید.

Xperia lounge اپلیکیشن سرگرمی خود سونی است که محتوای انحصاری و رقابت‎هایی در بحث موسیقی، فیلم‎ها و بازی‎ها برای شما فراهم می‎کند.

عجیب است بر روی این گوشی از پیش یک فایل منیجر نصب نشده است تا کاربر به دنبال اپ دلخواه خود در پلی‎استور گوگل بگردد. تنها چیزی که دیده می‎شود یک میانبر به پوشه‎ای به اسم دانلودها است.

اپلیکیشن آلبوم سونی به عنوان یک اپ گالری درخشان ظاهر می‎شود

اپلیکیشن آلبوم سونی در بین جامع‎ترین و پر امکان‎ترین اپ‎های گالری است که تا به حال دیده‎ایم و استفاده از آن به راحتی و سرعت بالا امکان‎پذیر است.

در بالای هر لیست از تصاویر یک اسلایدشو به منظور به نمایش گذاشتن تصاویر کاربر به چشم می‎خورد. پایین‎تر از آن، اولین تصویر از هر ماه با اندازه‎ای دو برابر سایرین نشان داده می‎شود. مرتب‎سازی تصاویر براساس ماه‎هایی است که گرفته‎ شده‎اند و کاربر می‎تواند از حالت زوم به صورت نیشگون برای تغییر تصاویر بندانگشتی استفاده کند (آن‎ها به شکل بی‎نقص و همواری به صورت شبکه‎ای از تصاویر در می‎آیند).

کاربر می‎تواند در بین تصاویر بر روی یک نقشه (او می‎تواند به صورت دستی اطلاعات محل گرفتن عکس را نیز اضافه کند) یا براساس پوشه نیز گردش کند. امکان مشاهده‎ی تصاویر از یک سرور DLNA (به عنوان مثال کامپیوتر خانه) نیز وجود دارد. اپ آلبوم سونی با آلبوم‎های آنلاین همانند با فیس‎بوک، پیکاسا و Flickr ادغام می‎شود.

امکان ویرایش تصاویر توسط چند اپلیکیشن، از جمله ادیتور پیش‎فرض تصویر، Sketch و استیکر ساز (تا کاربر بتواند استیکرهای شخصی خود را برای ارسال به دوستانش بسازد) صورت می‎گیرد.

اپلیکیشن Sketch به کاربر اجازه می‎دهد با انگشت برروی یک تصویر یا یک بافت کاغذ مانند نقاشی، متن، استیکر و تصاویر دیگر اضافه کند. اگر او استعداد داشته باشد، می‎تواند تصاویر ایجاد شده را بر روی شبکه‎ی کوچک اجتماعی Sketch به اشتراک بگذارد.

Movie Creator مشابه با Google Photos Assistant است. این اپ به صورت خودکار ویدئوهای کوتاه از ویدئوها و تصاویر ثبت شده‎ی کاربر ایجاد می‎کند. امکان انجام این کار به صورت دستی هم وجود دارد، برای این منظور بایستی تصاویر و ویدئوهای مورد نظر انتخاب شوند، ترتیب آن‎ها تغییر داده شود و افکت‎های رنگی و موزیک اضافه شود (امکان استفاده از مجموعه موسیقی‎های کوچک گوشی وجود دارد). در نهایت کاربر بایستی برای ارسال اسلایدشوی پویای خود دکمه‎ی به اشتراک‎گذاری را انتخاب کند.

اپلیکیشن موزیک

اپلیکیشن موزیک همان بسته‎ی نرم‎افزاری مشابه با سایر اپلیکیشن‎های شخصی سونی است. منوی زمینه‎ی کناری این اپ گزینه‎های مشابهی در اختیار کاربر براساس پوشه، پوشه در شبکه و خدمات آنلاین در اختیار کاربر برای گردش در بین فایل‎های موسیقی قرار می‎دهد و سرویس استریم موسیقی منتخب سونی اسپاتیفای است (گرچه تنها به این سرویس ارتباطی برقرار می‎شود و امکان استفاده‎ی مستقیم وجود ندارد). کاربران می‎توانند فایل‎های موسیقی را بر روی پلیرهای سازگار به اشتراک بگذارند.

این اپلیکیشن می‎تواند ویدئوها را در یوتیوب پیدا، به دنبال اطلاعات هنرمندان در ویکی‎پدیا بگردد و متن موسیقی‎ها را در گوگل جستجو کند.

اپ موزیک تنظیمات صوتی متنوعی دارد از جمله +ClearAudio که بهترین تنظیمات کیفیتی صدا را بسته به آهنگی که گوش می‎دهید مشخص می‎کند. سپس DSEE HX دیده می‎شود که تقریبا از یک الگوریتم ویزارد مانند به منظور برگرداندن یا ترجیحا برون‎یابی فایل‎های موسیقی فشرده شده همانند با MP3ها به یک فایل صوتی با کیفیت بالا استفاده می‎کند. طبق گفته‎ی سونی، نتایج به دست آمده تقریبا نزدیک به کیفیت صدای با کیفیت بالا است ولی تنها در هدفون‎های سیمی کار می‎کند.

نرمالیزه‎ کننده‎ی دینامیک (Dynamic normalizer) تفاوت حجم صدا در بین ترک‎های موسیقی را یکنواخت می‎کند که اگر چندین آلبوم از چندین منبع مختلف را ترکیب کرده باشید عالی است.

خبری از رادیو اف‎ام در گوشی Sony Xperia XZs نبوده و اپلیکیشن اختصاصی شناسایی آهنگ سونی یعنی Track ID از پیش بارگذاری شده نیست. البته امکان دانلود آن از پلی‎استور وجود دارد.

ویدئو

این اپ که به سادگی ویدئو نامیده می‎شود قابلیت‎هایی بیشتر از یک پلیر دارد. این اپ می‎تواند ویدئوهای گوشی و ویدئوهای روی شبکه‎ی خانگی شما را پخش کند و مجموعه‎ تنظیمات وسیعی برای زیرنویس دارد. علاوه بر این، با فعال کردن یک سوئیچ کاربر می‎تواند باعث پخش ویدئوها در پس‎زمینه شود.

اما اگر برای این اپلیکیشن محل زندگی خود را مشخص کنید که جزو مناطق تحت پوشش قرار داشته باشد، این اپ اطلاعات جدول زمانی پخش برنامه‎های تلویزیونی را از اینترنت استخراج و نشان می‎دهد.

خروجی صدایی با فراز و نشیب‎های خاص خود

گوشی Sony Xperia XZs در زمان اتصال به یک آمپلی فایر فعال خارجی خروجی صدای بی‎نظیر و شفافی دارد و در این بخش تمامی امتیازهای عالی را به دست می‎آورد. خروجی صدا بالاتر از سطح متوسط بوده و عملکرد بسیار قابل قبولی را شاهد بودیم.

شفافیت صدا به دنبال اتصال یک جفت هدفون با کاهش روبرو شد که بسیار منطقی است، یک اوج بسیار بارز در نویز القایی استریو و اندکی اعوجاج بین مدولاسیونی شکل گرفت. گرچه آن را با افت بلندی حجم صدا اضافه کنید که به سطح تنها متوسط کاهش پیدا کرد تا عملکرد به سطحی پایین‎تر از کامل نزول پیدا کند. البته بایستی گفت نتایج به دست آمده واقعا خوب است اما یقینا در بین بهترین‎های بازار قرار نمی‎گیرد.

یک دوربین 19 مگاپیکسلی Motion Eye

سونی دوربین 21 مگاپیکسلی که مدتی است از آن استفاده می‎کند را تغییر داده و با یک سنسور 19 مگاپیکسلی جدید روبرو هستیم که Motion Eye نامیده می‎شود. این دوربین دارای نوآوری‎های داخلی فراوانی است. به جای طراحی همیشگی دو لایه، این دوربین دارای یک حافظه‎ی موقتی (رم) است که بین سنسور و لایه‎های مدار کنترل ساخته شده است. این امکان به خود دوربین اجازه می‎دهد تصاویر و ویدئوها را به صورت موقت ذخیره کند، به جای آن‎که بخواهد منتظر انتقال آن‎ها به رم توسط چیپست باشد. این امر باعث می‎شود که فرآیند ذخیره‎سازی تصاویر به مراتب سریع‎تر شود.

به عنوان مثال، این سنسور تصویر با رزولوشن کامل 19 مگاپیکسل را 5x سریع‎تر می‎خواند که مانع به حرکت افتادن شاتر در ویدئوها می‎شود. هم‎چنین ویژگی استفاده از قابلیت بی‎همتای ویدئوهای اچ‎دی با نرخ 960 فریم در ثانیه را فراهم می‎کند. اکثر گوشی‎ها در بهترین حالت ویدئوهایی با نرخ 240 فریم در ثانیه می‎گیرند، اما دوربین Motion Eye به شما اجازه می‎دهد 4 برابر طولانی‎تر زمان را کش دهید!

سونی برای سنسور IMX400 Exmor RS خود رزولوشن پایین‎تری را انتخاب (دوربین مدل‎های قبلی پرچم‎دارهای این شرکت 23 مگاپیکسلی بودند)، اما ابعاد فیزیکی را مشابه حفظ کرده است تا پیکسل‎ها 19 درصد بزرگتر باشند. این قضیه باعث می‎شود امید فراوانی به نتایج عکاسی در شب داشته باشیم.

نسبت کانونی موردی است که تغییر نداشته و هم‎چنان f/2.0 است. با روشن‎ترین لنزها روبرو نیستیم ولی اشکالی ندارد.

بافر رم جدید باعث وجود قابلیت جدید دیگری به اسم Predictive Capture می‎شود. زمانی که دوربین این گوشی یک حرکت با سرعت بالا را کشف کند، چند لحظه قبل از این‎که کاربر شاتر دوربین را فشار دهد، ضبط می‎کند. بنابراین اگر سرعت کاربر در فشار دادن دکمه‎ی شاتر با تاخیر همراه باشد، می‎تواند از یکی از لحظات ثبت شده استفاده کند.

اگر به برخی از تصاویر خود در اپلیکیشن آلبوم این گوشی نگاهی داشته باشید متوجه حضور یک نماد با مربع‎های کوچک می‎شوید، معنای آن این است که چندین شات از این صحنه گرفته شده است تا به صورت دستی بتوانید از بین آن‎ها انتخاب کنید.

براساس تجربه‎ی ما، این قابلیت اعتمادپذیری مورد نظر را نداشت. کاربر بر روی زمان فعال‎سازی آن کنترل ندارد و چندین مرتبه در حین انجام ورزش‎های با سرعت بالا این قابلیت فعال نشد. در نهایت، اکثر اوقات به ما تنها یک یا دو تصویر بیشتر نشان داده شد در حالی‎که وعده‎ی سونی صحبت از 3 یا 4 تصویر می‎کرد. با این‎وجود، برای قابلیتی که به صورت خودکار است و نیاز به دخالت کاربر یا تجربه‎ی عکاسی ندارد، به خوبی کار می‎کند.

این دوربین دارای “فناوری حس تصویر سه‎تایی” سونی است که شامل فوکوس خودکار لیزری و پیش‎بینی کننده به همراه یک سنسور RGBC-IR می‎شود. این فناوری در معنا نور محیطی را اسکن می‎کند (هم مرئی و هم مادون قرمز) تا رندرسازی رنگ را برای نشان دادن رنگ‎ها به صورت طبیعی و زنده تنظیم کند.

گرچه تنها شاهد استفاده از یک فلاش ال‎ای‎دی هستیم تا به نسبت دوربین نسل قبل تغییری نکرده باشد.

اینترفیس دوربین

آخرین رابط کاربری دوربین گوشی‎های سونی نسبتا ساختار ساده‎ای به دست آورده است . شما با سوایپ کردن به سمت بالا و پایین (یا اگر گوشی را به صورت افقی گرفته‎اید به طرف چپ و راست) حالت‎های مختلف عکاسی را تغییر خواهید داد. همانند با همیشه و روال گوشی‎های سونی حالت Superior Auto یقینا اصلی‎ترین حالتی خواهد بود که استفاده می‎کنید، تصاویر در این حالت با رزولوشن 17 مگاپیکسل و نسبت تصویر 16:9 گرفته می‎شوند و کاربر می‎تواند با فعال کردن نسبت تصویر 4:3 تصاویر را با حداکثر رزولوشن 19 مگاپیکسلی بگیرد.

یک حالت کنترل قابلیت‎های عکاسی به صورت دستی نیز دیده می‎شود که شامل مواردی مانند کنترل کامل سرعت شاتر دوربین (1/4000 ثانیه تا 1 ثانیه)، میزان نوردهی، تعادل سفید و یک اسلایدر برای فوکوس دستی می‎شود. گرچه تنظیمات مربوط به ISO به یک منوی تنظیمات اضافی انتقال داده شده است.

کیفیت تصویر

خوب یا بد، نمونه تصاویر 19 مگاپیکسلی گرفته شده با دوربین گوشی Sony Xperia XZs از نظر کیفیت با آن‎چه که ما قبلا با گوشی Xperia XZ و چند گوشی دیگر پرچم‎دار سونی گرفته بودیم کاملا فرقی نداشتند.

در شرایط نوری خوب این دوربین واقعا در ثبت ریزترین جزئیات خوب است و تقریبا از این نظر با نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین‎های 23 مگاپیکسلی سونی تطابق دارد. پردازش تصویر از جمله رنگ‎ها نیز تغییر چندانی نکرده است. و با وجود ادعای سونی مبنی بر تغییر لنزها، ما هم‎چنان شاهد ملایم بودن تصاویر (افت شارپ بودن تصاویر) در گوشه‎ها هستیم گرچه مقدار آن اندکی کمتر شده است.

درست همانند قبل، مقدار قابل توجهی نویز و مصنوعات کاهش پارازیت دیده می‎شود که به دنبال بررسی در سطح پیکسلی با زوم 100% اصلا خوب به نظر نمی‎آید.

جدا از آن، حالت Superior Auto در شناسایی صحنه‎ها و تنظیم پارامترها همانند با گذشته، بسیار خوب عمل می‎کند. دامنه‎ی دینامیک نیز خوب است. فوکوس خودکار بسیار سریع عمل می‎کند (گرچه در سطح گلکسی اس 7 سامسونگ نیست).

حالت دستی عکاسی HDR نیز دیده می‎شود اما سوئیچ مربوط به آن در منوی تنظیمات پیشرفته قرار دارد. Superior Auto در فعال‎سازی حالت HDR بیشتر توانایی دارد (آن را Backlit scene می‎نامد)، بنابراین نیازی به رو آوردن به حالت عکاسی به صورت دستی تنها برای ثبت تصاویر HDR نیست.

نمونه تصاویر گرفته شده در محیط تاریک کاملا ناامیدکننده هستند، جزئیاتی دیده نمی‎شود، لنز فلیز در تصاویر وجود دارد و تصاویر به آن حدی که دوست داشتیم شارپ نبودند. بدون توجه به استفاده از سه پایه یا عدم استفاده از آن، تصاویر کیفیت درستی نداشتند. با وجود پیکسل‎های بزرگتر، تصاویر گرفته شده در شرایط نوری کم توسط دوربین Xperia XZs به نظر می‎رسد به نسبت دوربین Xperia XZ کمتر شارپ باشند.

طبق سنت، تصاویر پانورامای یک گوشی‎هوشمند اکسپریا باید بد باشد اما به نظر سونی به این قضیه خاتمه داده است. پرچم‎دار جدید XZ، از جمله XZs، رزولوشن این تصاویر را به صورت جدی افزایش داده است تا در حالت عمودی به حداکثر 4000 پیکسل برسد، در حالی‎که گوشی‎های قبلی تنها قادر به ثبت تصاویر سراسرنما با ارتفاع حداکثر 1000 پیکسل بودند. هم‎چنین کاربر می‎تواند هر زمان که دوست داشته باشد ثبت تصاویر سراسرنما را متوقف کند، در حالی‎که گوشی‎های قدیمی‎تر سونی اگر به صورت 360 درجه گوشی خود را جابجا نمی‎کردید اشتباه می‎کردند.

در نمای جلوی گوشی Xperia XZs دوربین سلفی مشابه با مدل ابتدایی XZ به چشم می‎خورد. این سنسور 13 مگاپیکسلی (1/3.06 اینچی) با لنزهای دارای نسبت کانونی f/2.0 است. تصاویر ایجاد شده تا حدی دارای پارازیت هستند. گرچه، ما از جزئیات تصاویر سلفی کاملا راضی بوده و دامنه‎ی دینامیک عالی آن را تحسین می‎کنیم.

در محیط تاریک اما اوضاع مانند دوربین اصلی زیاد خوشایند نیست.

عملکرد دوربین در شرایط نوری کم، قسمت دوم

ما تصمیم گرفتیم با دقت بیشتری به عملکرد دوربین گوشی Sony Xperia XZs در شب نگاهی بیاندازیم و برای این منظور فضای اطراف شهر را در نظر گرفتیم. ابتدا تصویری به صورت دوربین روی دست، سپس با استفاده از سه پایه و در نهایت اگر ممکن باشد تصویری با میزان نوردهی بالا گرفته می‎شود.

اولین گروه از نمونه تصاویر گرفته شده نشان می‎دهند که Sony Xperia XZs در صحنه‎های مختلف در شب زمانی که به صورت دوربین روی دست، با استفاده از دکمه‎ی شاتر روی صفحه برای کاهش هرچه ممکن لرزش و تکیه بر حالت Superior Auto عکس می‎گیرید، چه عملکردی از خود نشان می‎دهد.

نمونه تصاویر گرفته شده را به سختی بتوان بهترین نمونه‎های موجود در بازار موبایل دانست، مقدار کافی از جزئیات به واسطه‎ی الگوریتم کاهش سنگین پارازیت از بین رفته است که به شکل مضحکی عملکرد خود در آن در پوشاندن پارازیت خوب نیست. البته این گفته به معنای بدترین عملکرد موجود نیست ولی بسیاری از رقبا در این بخش بهتر عمل می‎کنند.

سپس ما دوربین این گوشی را به سمت ساختمان‎ها گرفتیم و دوربین به خوبی صحنه‎ها را مدیریت کرد. سطح جزئیات کافی است، در حالی‎که ISO می‎توانست پایین‎تر باشد (و در نتیجه سطح پارازیت)، تصاویر بسیار دلپذیر بوده و کنتراست خوبی داشتند.

استفاده از حالت عکاسی با تنظیمات دستی به کاربر اجازه‎ی پایین آوردن تنظیمات ISO، تنظیم فوکوس، سرعت شاتر و میزان نوردهی را می‎دهد. و اگر بتوانید دوربین را با استفاده از سه پایه، دیوار یا یک ریل برای پشتیبانی ثابت نگه دارید، حتی نمونه تصاویر گرفته شده بهتر خواهد بود.

هرچه میزان تنظیمات ISO کمتر باشد، سرعت شاتر مورد نیاز کمتر است. نمونه تصاویر زیر در شرایط نوری کم با ISO 100 و سرعت شاتر 1 ثانیه گرفته شده‎اند که کمترین مقداری است که دوربین Xperia XZs اجازه می‎دهد.

البته، اگر برای تنظیم در سرعت 1 ثانیه سه‎پایه ندارید، می‎توانید از یک شیء برای پشتیبانی استفاده کنید و هم‎چنان از سرعت شاتر 1/32، 1/8 یا 1/4 ثانیه استفاده کنید.

ما به خوبی می‎دانیم رزولوشن 19 مگاپیکسل این دوربین ممکن است نسبت به توانمندی‎های آن در شرایط نور کم تصور اشتباهی ایجاد کند، بنابراین چند نمونه تصویر 12 مگاپیکسلی با دوربین آیفون 7 و Xperia XZs برای مقایسه گرفتیم.

تصاویر گرفته شده با آیفون 7 میزان پارازیت کمتری دارند ولی به یاد داشته باشید که سرعت شاتر به 5/1 ثانیه کاهش یافته است که ممکن است منجر به شکل‎گیری تصاویر محوآلودی شود. لرزش دوربین خود یک مشکل است و با آن‎که فناوری رفع‎لرزش اپتیکال تصویر به کمک آمده است، ولی در رابطه با اشیاء در حال حرکت نتوانسته کاری انجام دهد. و تصاویر گرفته شده با آیفون فاقد رنگ‎های زنده و کنتراست تصاویر دوربین Xperia XZs هستند.

در نهایت ما تک فلاش ال‎ای‎دی در پنل پشتی Xperia XZs را به کمک گرفتیم. ما از یک صحنه در حدود فاصله‎ی 2 متری عکس گرفتیم و فلاش ال‎ای‎دی به نظر به اندازه‎ی کافی قوی نبود تا نور اضافی به قاب تصویر بیاورد. با این‎وجود، XZs به خوبی از آن استفاده و به شکل بارزی میزان جزئیات و پارازیت را بدون به خطر انداختن تعادل سفید بهبود بخشید.

گوشی‎های هوشمند، از جمله گوشی Xperia XZs سونی به خوبی برای گرفتن تصاویر در شرایط نوری کم از منظره‎های مختلف خوب نیستند مگر اینکه از تجهیزات اضافی بهره ببرید. با این‎حال، اگر سطح انتظارات خود را از دوربین Xperia XZs در حد معقولی نگه دارید، عملکرد قابل قبولی از خود نشان می‎دهد. تصاویر گرفته شده در حالت خودکار ممکن است اندکی بیش از حد مملو از پارازیت باشند ولی وجود رنگ‎های دلپذیر و کنتراست خوب آن را جبران می‎کند. اگر سه‎پایه داشته باشید، استفاده از حالت دستی باعث می‎شود تصاویر بهتری بگیرید.

 دوربین ویدئو

Sony Xperia XZs قادر به ضبط ویدئوهای 4k با پشتیبانی از رفع لرزش ویدئویی teadyShot است. البته، حالت‎های ضبط فیلم استاندارد با کیفیت فول اچ‎دی و نرخ 30 فریم بر ثانیه و فول اچ‎دی با نرخ 60 فریم بر ثانیه نیز دیده می‎شود. قابلیت دیگر امکان گرفتن ویدئوهای اچ‎دی با نرخ 12 فریم در ثانیه و سپس امتیاز اصلی این گوشی امکان ضبط ویدئوهای اسلوموشن با نرخ 960 فریم بر ثانیه، مجددا با کیفیت 720p، است.

البته باید به مواردی اشاره داشت. به عنوان مثال، ضبط ویدئو با کیفیت 2160p به جای این‎که تنظیماتی در بخش ضبط ویدئو باشد، خود یک حالت فیلم‎برداری مجزا است.

از قدیم، گوشی‎های پرچم‎دار اکسپریا امکان رفع لرزش اپتیکال تصویر را نداشتند و XZs نیز از این قضیه مستثنی نیست. فناوری SteadyShot سونی با وجود حالت فعال هوشمندانه امکان رفع لرزش 5 محوری را در اختیار کاربر می‎گذارد.

حالت ضبط ویدئو‎های فول اچ‎دی با نرخ 60 فریم بر ثانیه نیز از فناوری SteadyShot Standard استفاده می‎کند. در مقابل، حالت ضبط ویدئو‎های فول اچ‎دی با نرخ 30 فریم بر ثانیه گزینه‎ای برای انتخاب از بین دو حالت استاندارد و فعال هوشمندانه (Intelligent Active) قرار می‎دهد. در این حالت دوم رفع لرزش 5 محوری (همچنان از نوع دیجیتال)، ولی تنها زمان ضبط فیلم از سوژه از نمای بسته استفاده می‎شود.

بیت ریت ویدئوهای 4K برابر با 54 مگابیت در ثانیه، فول اچ‎دی با نرخ 60 فریم بر ثانیه برابر با 30 مگابیت در ثانیه و فول اچ‎دی با نرخ 30 فریم بر ثانیه برابر با 17.5 مگابیت در ثانیه است. صدا در تمامی موارد با کیفیت 156 کیلوبایت در ثانیه ضبط می‎شود.

در نهایت کاربر می‎تواند ویدئوهای 4K را با دو کدک متفاوت H.264 یا H.265 بگیرد. گزینه‎ی دوم فضای کمتری را اشغال می‎کند به نحوی که یک ویدئوی 3 دقیقه‎ای 4k با کدک H.264  1.24 گیگابایت حجم و با H.265 تنها 790 مگابایت حجم دارد. گرچه یوتیوب از H.265 پشتیبانی نمی‎کند و H.264 کدک جا افتاده‎تری است.

ویدئوهای 4k سطح جزئیات کافی به همراه کنتراست عالی و رنگ‎های دقیق دارند. خبری از ملایم بودن لبه‎ها نیست. ممکن است به طور کلی شارپ به نظر نیایند ولی علت آن پردازش آسوده‎ی تصویر است که زیاد درگیر شارپ کردن آن نمی‎شود. صحنه‎های دارای شاخ و برگ درختان ولی نویز ندارند و طبیعی به نظر می‎آیند. دامنه‎ی دینامیک نیز قابل تحسین است.

ویدئوهای 1080p به یک شکل چشم‎گیر و حتی بهتر هستند چون آن‎ها شارپ‎تر به نظر می‎آیند. ضبط ویدئوها با نرخ 30 یا 60 فریم بر ثانیه مهم نیست چون فریم ریت روان و کیفیت عالی است.

سونی امکان رفع لرزش نرم‎افزاری SteadyShot را برای تمامی ویدئوها، حتی 4K، ارائه می‎دهد. حالت هوشمندانه که بهتر است تنها برای ویدئوهای 1080p به چشم می‎خورد و حالت استاندارد را از طرف دیگر می‎توان برای تمامی ویدئوها با هر رزولوشنی به کار گرفت.

فناوری SteadyShot همواره خوب بوده است و به شکل چشم‎گیری رفع لرزش می‎شوند. افتی در کیفیت دیده نمی‎شود، در حالی‎که کاهش میدان دید اندک است. ما حتی پیشنهاد می‎کنیم SteadyShot را همواره فعال نگه‎دارید چون هرگز پشیمان نخواهید شد.

نمونه ویدئوهای زیر دارای ویدئوهای 2160p با و بدون حالت SteadyShot Standard دارند و نمونه ویدئوهای فول اچ‎دی با و بدون فناوری رفع لرزش SteadyShot Intelligent Active گرفته شده‎اند.

جالب‎ترین قابلیتی که یقینا این دوربین دارد امکان ضبط ویدئوهای اسلوموشن با نرخ 960 فریم بر ثانیه است. ویدئوها با رزولوشن اچ‎دی ضبط و با سرعت معمولی اجرا می‎شوند تا زمانی که شما دکمه‎ی روی نمایشگر را فشار دهید که زمان را به حد ثانیه کاهش می‎دهد. بافر دوربین به اندازه‎ی کافی برای تنها یک چشم بر هم زدن (0.18 ثانیه) است، اما اتفاق زیادی در آن پنجره‎ی کوچک هنگامی که زمان آهسته می‎شود می‎تواند رخ دهد.

متاسفانه، اگر سعی داشته باشید یک صحنه را به صورت اتفاقی بگیرید، مراحل مورد نیاز برای وارد شدن به این حالت ضبط ویدئو بسیار طولانی است و ممکن است انجام درست آن با اشتباه صورت گیرد. کاربر می‎بایست به حالت ضبط ویدئو وارد شود، دکمه‎ی اسلوموشن را فشار دهد، شروع به ضبط ویدئو کند و سپس بار دیگر دکمه‎ی اسلوموشون را دقیقا در لحظه‎ی ممکن فشار دهد

حتی اگر مسیر بالا طی کنید، ضبط لحظه‎ی درست کاملا سخت است چون دوربین یک فرآیند ویژه را زمانی که دکمه را فشار می‎دهید شروع نمی‎کند. به جای آن، این دوربین آن‎چه که در بافر قرار دارد را آزاد می‎کند، بنابراین زمانی که آن دکمه را فشار می‎دهید ضبط رویدادی را نشان می‎دهد که در حال حاضر رخ داده است. زمانی که بتوانید به مراحل بالا عادت کنید، انجام آن ساده‎تر می‎شود، اما باز هم بگیر نگیر دارد.

این دوربین هم‎چنین حالت دیگری دارد که کاربر می‎تواند مستقیما با فشار دادن دکمه‎ی شاتر یک ویدئوی اسلوموشن 5 ثانیه‎ای بگیرد.

کیفیت ویدئوها برای رزولوشن اچ‎دی بسیار خوب است، اما برای فیلم‎برداری با سرعت بالا، به اندازه‎ی کافی نور نیاز دارید. بایستی بر روی این مقدار کافی نور تاکید زیادی کنیم چون اگر کافی نباشد، دوربین ISO را افزایش می‎دهد و ویدئوی ضبط شده مملو از پارازیت می‎شود.

با وجود این محدودیت‎ها، نمونه تصاویر زیر با لذت خاصی گرفته شده‎اند. آن‎ها را از لینک‎های زیر می‎توانید دانلود کنید که نمونه‎ ویدئوهای تغییر نیافته هستند.

4K H.264 (10s, 65MB), 4K H.256 (10s, 43MB), 1080p at 30fps (10s, 22MB), 1080p at 60fps (10s, 38MB) و  720p slow-mo (10s, 15MB)

جمع‎بندی

خیلی مستقیم سر اصل مطلب می‎رویم. Xperia XZs یک پرچم‎دار موفقی است که یقینا جزو بهترین انتخاب‎ها برای سال 2017 قرار نمی‎گیرد. XZs جایگاه آخرین سردم‎دار سونی را می‎گیرید ولی بهترین اتفاق‎ها برای این شرکت ژاپنی در حدود چندین ماه دیگر رخ می‎دهد. زمانی که کاربران می‎توانند با گوشی Xperia XZ Premium آشنا شوند.

سونی همواره روند ثابتی در آپگرید پرچم‎دارهای خود در سراسر بازه‎ی زمانی عمر سری گوشی‎های اکسپریا z داشته است. با آن‎که اکثر شرکت‎ها مشتاق هستند هر مرتبه طرفداران خود را هیجان‎زده کنند، سونی قابل پیش‎بینی باقی مانده است.

به طور کلی گوشی Xperia XZs را می‎توان یک Xperia XZ با یک دوربین جدید به اسم Motion Eye دانست، به همین سادگی. اگر در حال حاضر کاربر XZ سونی هستید، دلیل خاصی برای آپگرید به XZs وجود ندارد مگر این‎که بخواهید لحظات زندگی خود را به صورت اسلوموشن با نرخ 960 فریم بر ثانیه بگیرید.

از طرف دیگر، گوشی Xperia XZs سونی واقعا دوست داشتنی است. XZs قابلیت‎های بسیار خوب، ظاهر بسیار عالی و قدرت محاسبه‎ی کافی تا چند سال آینده دارد. نمایشگر این گوشی با رزولوشن منطقی همراه شده است و ممکن است با استانداردهای امروزی پرچم‎دارها فاصله داشته باشد اما جنبه‎ی مثبت سرعت و عملکرد خوب برای تجربه‎ی کلی بی‎نظیر سیستم‎عامل اندروید است. بدون شک با نمایشگر شارپی نیز روبرو هستیم.

Sony Xperia XZs یک بسته‎‏ی گوشی‎هوشمند است که می‎تواند به خوبی وظایف خود را انجام دهد. اگر مشکل حسگر اثرانگشت این گوشی در آمریکا نبود، کاربران بسیاری از کار با آن لذت می‎بردند. با این‎وجود با تجهیزات و عملکرد قابل قبولی روبرو هستیم که به خوبی می‎تواند توجه عموم را به خود جلب کند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال