نقد و بررسی تخصصی گوشی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی؛ حرفه‌ای

شرکت ژاپنی سونی همیشه در تولید گوشی‌های پرچمدار شرکت خود، دقیق و حساس بوده است. این کمپانی تا به امروز، گوشی‌های پرچمدار نسبتا مشابهی را در زمینه میزان دقت نمایشگر تولید کرده بود. اما اینبار این شرکت به منظور سنت‌شکنی در این زمینه، از یک گوشی جدید با نمایشگری با دقتی بالاتر از صفحه نمایش‌های […]

شرکت ژاپنی سونی همیشه در تولید گوشی‌های پرچمدار شرکت خود، دقیق و حساس بوده است. این کمپانی تا به امروز، گوشی‌های پرچمدار نسبتا مشابهی را در زمینه میزان دقت نمایشگر تولید کرده بود. اما اینبار این شرکت به منظور سنت‌شکنی در این زمینه، از یک گوشی جدید با نمایشگری با دقتی بالاتر از صفحه نمایش‌های QHD سطح بالا موجود در بازار رونمایی نمود. این گوشی اکسپریا زد 5 پریمیوم (Sony Xperia Z5 Premium) نام داشته و در واقع اولین تلفن هوشمند موجود در بازار است که از صفحه نمایشی با دقت 4K بهره می‌برد.

sony-z5-premium1

همانطور که در سه گوشی جدید معرفی شده توسط شرکت سونی مشاهده می‌کنید، این کمپانی از لفظ “Premium” به معنای حرفه‎ای برای این گوشی استفاده کرده است که البته شاید در نگاه اول خیلی برای آن مناسب نباشد. زیرا این گوشی به عبارتی دیگر، نسخه پرچمدار فبلت‌های این شرکت به حساب آمده و بجز اطلاعات مربوط به نمایشگر، در دیگر بخش‌ها با دیگر نسخه‌های معرفی شده تفاوت چندانی ندارد. این در حالی است که بسیار از شرکت‌های دیگر برای معرفی نسخه فبلت گوشی‌های خود از پسوند “پلاس” استفاده می‌کنند.
gsmarena_001

مسلما شرکت سونی با معرفی اولین گوشی مجهز به نمایشگر 4K دنیا، توجهات بسیار زیادی را بعد از مدت‌ها به سمت خود جلب نمود. شاید وجود و تولید یک نمایشگر با دقت 4K خیلی محصول شگفت‌آوری نباشد اما داستان وقتی جالبتر می‌شود که بدانیم این نمایشگر بسیار دقیق تنها 5.5 اینچ بزرگی دارد. علاوه بر آن بخش پشتی این گوشی دارای طراحی کروم بوده که ظاهر بسیار لوکسی را به آن بخشیده است و می‌توانید به سادگی از این ناحیه از گوشی به عنوان یک آینه استفاده کنید.

phpsiegti

در کنار این موارد، با خریداری این گوشی در واقع تمامی ویژگی‌ها و قابلیت‌های گوشی اکسپریا زد 5 سونی نیز همراه شما خواهد بود. حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت موجود در کناره سمت راست گوشی، دوربین اصلی 23 مگاپیکسلی، قابلیت‌های ارتباطی بهبود یافته و همچنین تراشه بسیار قدرتمند از جمله این موارد خواهند بود. حتی جالب است بدانید که این گوشی هنوز هم ضد آب می‌باشد!

sony_xperia_z5_premium_gold_offical

گوشی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی با وجود ظاهر بسیار زیبای خود، طراحی اصیل سری گوشی‌های پرچمدار این کمپانی ژاپنی (سری زد) را نیز حفظ کرده است. در کنار آن هم اینک این گوشی در دو سمت خود دارای لایه‌های خارجی شیشه‌ای به همراه طراحی لوکس و آینه‌ای بخش پشتی و فریم فلزی بهبود یافته می‌باشد. از طرفی در کناره سمت راست گوشی نیز مشابه دیگر گوشی‌های سری زد5 این شرکت، کلید پاور گوشی با حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت ترکیب شده و برای اولین بار در تاریخ این شرکت، شکل آن از حالت دایره‌ای به شکل بیضی با انحنایی خاص تغییر یافته است.

sony-xperia-z5-premium-dos-reflets

مشخصات فنی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی

– دارای صفحه نمایش 5.5 اینچی از نوع IPS LCD با دقت UHD  یا همان 4K (برابر با 3840 × 2160 پیکسل)، میزان چگالی تصویر 806 پیکسل در هر اینچ، مجهز به نسخه موبایلی موتور X Reality، تکنولوژی تریلیمینوس و Dynamic Contrast Enhancer، دارای لایه شیشه‌ای محافظ ضد خش و لایه Oleophobic به جهت عدم جذب چربی و عرق دست

– دارای نسخه 5.1.1 سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ به همراه رابط کاربری اکسپریا سونی به طور پیش‌فرض

– مجهز به تراشه اسنپدراگون 810 کوالکام (MSM8994)؛ شامل چهار هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز و چهار هسته کورتکس A57 با فرکانس کاری 2 گیگاهرتز در بخش CPU، واحد گرافیکی آدرنو 430 و میزان حافظه RAM سه گیگابایت

– دوربین اصلی 23 مگاپیکسلی با قابلیت فیلم‌برداری 2160p با نرخ 30 فریم بر ثانیه، دوربین سلفی 5.1 مگاپیکسلی با قابلیت فیلمبرداری 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه

– دارای میزان حافظه داخلی 32 گیگابایت به همراه ویژگی پشتیبانی از کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی

– دارای LTE با استانداردهای Cat.4 و Cat.6 (بسته به ناحیه عرضه)، وای‌فای دو بانده با استاندارد a/b/g/n/ac، دارای گیرنده امواج A-GPS/GLONASS، نسخه 4.1 بلوتوث و رادیو FM به همراه RDS

– دارای میکروفون اختصاصی به منظور حذف صدای نویز محیط

– دارای باتری ثابت با ظرفیت 3,430 میلی‌آمپر ساعت

– دارای مجوز IP68؛ مقاومت در برابر نفوذ ذرات آب و گرد و غبار تا عمق 1.5 متری به مدت 30 دقیقه

– دارای حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت

sony-xperia-z5-premium-1

بزرگترین معایب اکسپریا زد 5 پریمیوم

– دقت 4K نمایشگر گوشی تنها برای نمایش محتواهای چند رسانه‌ای قابل استفاده خواهد بود

– سلب مسئولیت از ضد آب بودن کاملا گوشی توسط شرکت سونی

– باتری گوشی توسط کاربر قابلیت جابه‌جایی و تعویض ندارد

– هیچ گونه شارژر بی‌سیمی برای این گوشی در نظر گرفته نشده است

– عدم وجود حسگر مادون قرمز به منظور کنترل لوازم خانگی

sony-xperia-z5-premium

همانطور که می‌دانید در نسخه 6.0 سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ، گوشی‌های هوشمند به طور کامل از دقت تصویر 4K پشتیبانی خواهند کرد. البته از آنجایی که این گوشی از این نگارش به طور پیش‌فرض بهره‌مند نمی‌باشد، سونی بدین منظور از راه کار بسیار جالبی استفاده کرده است و آن هم نمایش تمامی بخش‌های گرافیکی، رابط‌ کاربری و بیشتر برنامه و اپلیکیشن‌ها با دقت 1080p یا همان فول اچ‌دی بوده و در واقع در این گوشی تنها تصاویر و فیلم‌ها هستند که می‌توانند با دقت بسیار بالای 4K به نمایش در آیند.

z5p-4

نمی‌دانیم شما نیز از این حقه سونی به منظور نمایش تصاویر شگفت‌زده شده‌اید یا نه. اما هر چه که هست بهتر است این موضوع را در بخش‌های بعدی به طور دقیق‌تری بررسی نماییم. هم اینک به منظور بررسی و تحلیل محتویات درون جعبه و  بخش ظاهر و طراحی گوشی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی با تک‌نیوز همراه باشید؛

sony-xperia-z5-premium-aa-15-840x561

محتویات درون جعبه

با اینکه این گوشی دارای پسوند پریمیوم به معنای حرفه‌ای است، اما با باز کردن جعبه خرده فروشی این گوشی، به هیچ وجه شاهد این موضوع نخواهید بود. در واقع محتویات موجود در درون جعبه نسخه خرده فروشی گوشی اکسپریا زد5 پریمیوم سونی شامل یک شارژر ساده 1.5 آمپری به همراه یک عدد کابل USB می‌باشند. در واقع وجود یک جفت هدفون، غایب بزرگ این بخش می‌باشد که البته احتمال می‌دهید، وجود یا فقدان وجود آن بسته به محل عرضه آن باشد.

gsmarena_022 gsmarena_023

در کنار آن انتظار می‌رفت که این جعبه خرده فروشی از یک شارژر سریع نیز بهره‌مند باشد تا حداقل پسوند پریمیوم بیشتر برای این گوشی مناسب باشد. اما متاسفانه در این بخش نیز شاهد قصور و کوتاهی شرکت سونی بودیم.

ابعاد و وزن گوشی 

ابعاد صفحه نمایش اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی از اندازه نمایشگر گوشی اکسپریا زد 5 بزرگتر می‌باشد. در واقع این گوشی اولین دستگاه از سری گوشی‌های پرچمدار (سری زد) این کمپانی می‌باشد که به طور قابل توجهی ابعاد نمایشگر آن بزرگتر می‌باشد. ابعاد دقیق این گوشی برابر 154.4 × 75.8 × 7.8 میلی‌متر می‌باشد که در مقایسه با گوشی اکسپریا زد 5 سونی به میزان 9 میلی‌متر در طول، 4 میلی‌متر در عرض و تقریبا نیم میلی‌متر در ضخامت بزرگتر می‌باشد. البته جالب است بدانید که این گوشی دارای کمی اضافه وزن نیز می‌باشد. در واقع میزان سنگینی این گوشی برابر 180 گرم می‌باشد که در مقایسه با گوشی اکسپریا زد 5، 30 گرم سنگین‌تر به حساب می‌آید.

gsmarena_011

جالب است بدانید که این گوشی از نظر ابعادی شباهت بسیار زیادی به گوشی گلکسی اس 6 اج پلاس سامسونگ دارد. بله درست است. شرکت سامسونگ از یک نمایشگر بزرگتر با ابعاد 5.7 اینچ در آن گوشی استفاده کرده است که البته وجود انحنا در دو سوی نمایشگر، قرارگیری این صفحه نمایش بزرگتر را امکان‌پذیر کرده است.

طراحی و کیفیت ساخت

گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی بر خلاف نسخه‌های معمولی و کامپکت این سری در بخش پشتی خود دارای ظاهری بازتاب‌ دهنده و آینه‌ای می‌باشد. در واقع شیشه پنل پشتی این گوشی قادر است بدون در نظر گرفتن نوع رنگ بدنه گوشی، نور را به شکل بسیار شفافی از سطح خود بازتاب نماید. از طرفی فریم فلزی دور این گوشی همانند اکسپریا زد3 پلاس از نوع استیل ضد زنگ می‌باشد.

gsmarena_019 gsmarena_003

در هر صورت باید صادقانه گفت که وجود ظاهر پشتی این گوشی از جنس کروم، در رنگ‌ها و تزئینات متفاوت، ظاهر بسیار لوکس و زیبایی را به این گوشی بخشیده است. در حقیقت این بخش از گوشی همانند یک آینه بسیار لوکس و چشمگیر نیز برایتان کاربرد خواهد داشت. البته مسلما تمیز نگه داشتن همیشگی این آینه نیز کار آسانی نخواهد بود و در واقع بدین منظور می‌بایست آن را در درون یک قاب شیشه‌ای دیگری قرار دهید که البته با این کار دیگر نمی‌توانید از ویژگی‌های آن استفاده نمایید.

gsmarena_007 gsmarena_015

نسخه‌های طلایی و مشکی این گوشی نیز نور را از سطح خود بازتاب می‌دهند، اما این میزان به اندازه نسخه کرومی آن نخواهد بود. به نظر می‌رسد که این ویژگی برای سری گوشی‌های پریمیوم این شرکت یک قابلیت ثابت شده باشد. هر چه که باشد، این ویژگی برای گوشی‌های این سری بسیار فریبنده بوده و هر کاربر و خریداری را به سمت خود جذب خواهد نمود. اما با این وجود، به منظور زیبا نگه داشتن آن می‌بایست هر لحظه آن را تمیز کرده و اثرات انگشت خود را از روی آن بزدایید.

gsmarena_008

از نظر نسخه‌‌های رنگی، این گوشی و مدل‌های مختلف آن شباهت بسیار زیادی به دیگر گوشی‌های تولید شده در سری زد سونی دارند. نسخه مشکی رنگ این گوشی یکی از این موارد است که به مدل‌های قبلی بسیار شباهت دارد. در واقع با نگاهی دقیق به دو گوشی اکسپریا زد3 پلاس و اکسپریا زد 5 پریمیوم، قبل از توجه به ابعاد متفاوت آنها، متوجه ظاهر بسیار نزدیک این دو گوشی خواهید شد.

gsmarena_017 gsmarena_024

در دست گرفتن گوشی بسیار دلپذیر بوده و حس بسیار خوبی را به کاربر خود منتقل می‌کند. البته این مورد بستگی به خودتان نیز دارد زیرا بدنه این گوشی از جنس شیشه به همراه فلز برس خورده بوده و بسیار لغزنده می‌باشد و اگر دستانتان کوچک است، ممکن است از میان آنها لیز بخورد. در واقع اطمینان کامل از نگه داشتن این گوشی در دست غیر ممکن خواهد بود و البته در صورت قرار گیری آن بر روی سطحی شیب‌دار، مطمئنا می‌بایست منتظر اتفاق خیلی بدی باشیم! در نهایت باید گفت که اگر یک گوشی پریمیوم و حرفه‌ای را خریداری نمایید، پس می‌بایست به طور ویژه‌ای نیز به آن توجه کرده و از آن مراقبت نمایید.

gsmarena_025 gsmarena_018

کنترل‌ها، حسگرها و شیارها

اگر به بخش قدامی این گوشی نگاهی بیندازیم به سادگی متوجه می‌شویم که حاشیه‌های دور نمایشگر این گوشی بسیار کم است. بخش جلویی گوشی میزبان دو بلندگوهای استریو دستگاه بوده و در کنار آن در این بخش شاهد قرارگیری دوربین سلفی، تعدادی حسگر و میکروفون اصلی گوشی (که در زیر توری بلندگوی پایینی پنهان گشته است) هستیم.

gsmarena_020

gsmarena_021

از طرفی در بخش پایینی این گوشی شاهد قرار گیری یک درگاه USB کرومی هستیم که هیچ گونه درب و یا پوششی بر روی آن قرار نگرفته است. در کناره سمت چپ این گوشی نیز یک شیار بر روی فریم فلزی گوشی به جهت قرارگیری سیم کارت و کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی قرار دارد که البته دارای پوششی خاص و محکم می‌باشد. البته لازم به ذکر است که سینی مربوط به کارت‌ها و سیم کارت‌های این گوشی پلاستیکی بوده و فلزی نمی‌باشد. این سینی بسیار نازک بوده و احتمال شکستن آن در صورت توجه نکرده و بازی کردن با آن وجود خواهد داشت. از طرفی در صورت به زور جای دادن دیگر کارت‌ها به داخل شیار، امکان چسبیدن آن به بخش داخلی شیار نیز وجود دارد.

gsmarena_013 gsmarena_014 gsmarena_009 gsmarena_010

حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت این گوشی در کناره سمت راست و در بخش میانی آن قرار دارد. از طرفی همانطور که در بررسی گوشی اکسپریا زد 5 و نسخه کامپکت به آن اشاره شد، کلیدهای کنترل صدا و شاتر دوربین در بخش بسیار پایینی قرار گرفته‌اند و دسترسی به آنها بسیار دشوار و سخت می‌باشد.

gsmarena_006 gsmarena_007 gsmarena_00 8

حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت بر روی سطح کلید پاور گوشی قرار گرفته و عملکرد آن بسیار سریع و دقیق می‌باشد. در واقع سونی با قرار دادن این کلید در این بخش، همانند کلیدهای پشتی موجود در گوشی‌های شرکت ال‌جی، یک نوآوری را از خود پدید آورده است. در بررسی به عمل آمده متوجه شدیم که این حسگر بسیار سریع و دقیق بوده و به سرعت به واکنش‌های به عمل آمده پاسخ می‌دهد. گرچه در زمانی که نمایشگر گوشی خاموش است، این حسگر نیز غیر فعال می‌شود و بدین منظور می‌بایست یک بار بر روی کلید پاور گوشی با استفاده از انگشت شست خود فشار آورده و سپس در صورت شناسایی اثر انگشت کاربر خود، قفل گوشی باز خواهد شد.

gsmarena_0 11 gsmarena_012

سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا و میکروفون ثانویه گوشی در بخش فوقانی فریم فلزی گوشی قرار گرفته‌اند. بخش لوکس پشتی گوشی نیز میزبان لنز دوربین اصلی 23 مگاپیکسلی گوشی به همراه فلاش LED آن است.

gsmarena_016 gsmarena_015

نمایشگر

گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی، اولین تلفن هوشمند تولید شده در دنیاست که از یک صفحه نمایش با دقت 4K بهره‌مند است. اگر بهتر بخواهیم توضیح دهیم باید گفت که این گوشی دارای نمایشگری با ابعاد 5.5 اینچ از نوع IPS می‌باشد که دقت تصویر یا همان رزولوشن آن به 2160 × 3840 پیکسل می‌رسد. با این تفاسیر میزان چگالی تصویر این نمایشگر به عدد خیره کننده 806 پیکسل در هر اینچ خواهد رسید. این میزان از تصویر تا به حال در هیچ گوشی هوشمند و یا تبلتی دیده نشده بود.

gsmarena_0 01

نمایشگر گوشی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی بسیار منحصر به فرد است. در این بخش با نگاهی به پیکسل‌های تصویر از طریق میکروسکوپ، شاهد مهندسی بسیار جدید در قرار گیری آنها هستیم که البته مدیریت درست و صحیح و همچنین پردازش عملیات‌های گرافیکی مربوط به آنها کار بسیار سختی است که از عهده هر تراشه‌ای بر نخواهد آمد. در واقع شرکت سونی در این گوشی از یک پنل 4K استفاده کرده است اما بهتر است بدانید که تقریبا همه چیز با دقت 1080p به نمایش گذاشته خواهد شد. بله این همان چیزی است که در ابتدای کار ممکن است شما را کمی آزرده خاطر نماید. در واقع وقتی نمایشگر باکیفیت این گوشی شما را متحیر خواهد کرد که در هنگام تماشای فیلم و یا تصاویر موجود در گوشی خود باشید (حتی در هنگام تماشای تصاویر و فیلم‌ها به طور آنلاین).

البته بهتر است بدانید که مشاهده این تعداد پیکسل و یا افتراق آنها توسط چشم غیر مسلح ممکن نخواهد بود. البته تغییرات بوجود آمده به شکلی است که زمانی که دقت تصویر از 4K به 1080p تغییر می‌کند، نمی‌توانید تغییر رزولوشن تصویر را متوجه شوید.

gsmarena_002

بهتر است بدانید که در هنگام استفاده از برنامه‌های پیش‌فرض خاصی همچون گالری و یا ویرایشگر تصویر، دقت تصویر نمایشگر گوشی برابر 4K خواهد بود. حتی برنامه گالری نیز بطور پیشفرض بر روی همین حالت اجرا خواهد شد. علاوه بر آن در هنگام تماشای فیلم‌هایی با دقت بالاتر از فول اچ‌دی توسط برنامه محبوب MX Player، شاهد افزایش دقت تصویر در این نمایشگر بودیم. از طرفی در هنگام استفاده از برنامه YouTube نیز می‌توانید از دقت تصویر بسیار بالای 4K این گوشی استفاده نمایید. گرچه در تنظیمات پخش فیلم این برنامه، دقت تصویر 1080p بالاترین میزان رزولوشن می‌باشد. در کنار آن به دنبال اجرای بازی‌هایی که از این دقت تصویر پشتیبانی می‌کردند گشتیم، اما بازی خاصی را در این حیطه پیدا نکردیم. بعضی از برنامه‌ها نیز که در Google Cardboard style VR می‌توانستند پخش شوند، از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کردند و دقت تصویر فول اچ‌دی را سر لوحه کار خود قرار می‌دادند. مسلما هیچ گاه شرکت سونی در این زمینه و در این زمان به اجرای 4K تمامی محتویات گوشی رضایت نمی‌داد، زیرا باتری گوشی و همچنین قدرت سخت‌افزاری آن مجال این کار را نمی‌دادند.

از طرفی در تستی دیگر متوجه شدیم که گوشی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی می‌تواند در بهترین حالت خود در حداکثر روشنایی تصویر نمایشگر، روشنایی بسیار زیادی برابر 566 نیت را از خود به نمایش گذارد. البته جالب است بدانید که گوشی اکسپریا زد 5 سونی نیز حداکثر روشنایی تصویری برابر 583 نیت را از خود نور ساطع می‌کند. البته مسلما این عددها با حداکثر میزان روشنایی تصویر نمایشگر در حالت مود خودکار برابری نخواهد کرد و نسبتا کمتر خواهد بود. میزان عمق رنگ مشکی در این گوشی برابر دیگر گوشی‌های موجود در خانواده خود بوده و باعث شده است که میزان نسبت کنتراست تصویر در این گوشی برابر 966 باشد. گوشی زد 5 سونی در این حالت توانسته است به عدد 986 دست یابد. در بخش زیر شاهد نمایش دیگر نتایج هستید:

Untitled

در تست میزان خوانایی نمایشگر گوشی در زیر نور مستقیم آفتاب، نتایج بدست آمده توسط این گوشی شباهت بسیار زیادی به گوشی اکسپریا زد 5 این شرکت دارد. هر دو گوشی در این زمینه امتیازات نسبتا پایینی را کسب کرده‌اند. البته با تمام این تفاسیر این میزان در حد رضایت بخشی قرار داشته و می‌توان با آن در محیط‌های باز کار کرد.

Untitled

دوام باتری

گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 سونی دارای یک باتری ثابت با ظرفیت 3430 میلی‌آمپر ساعت می‌باشد. این گوشی در طی تست‌های انجام شده بر روی باتری خود توانست امتیاز متوسط 66 ساعت را از آن خود نماید. البته نباید این موضوع را نیز فراموش کنیم که این گوشی در حال نمایش تصویر بر روی بیش از 8 میلیون پیکسل می‌باشد و بدین منظور به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد. علاوه بر آن در طی آزمایشات به عمل آمده متوجه شدیم که این گوشی در تست‌های مربوط به وبگردی و تماس صوتی از طریق شبکه نسل سه، امتیازات بسیار خوبی را بدست آورد اما در هنگام پخش فیلم نتوانست نتیجه خوبی را به ثبت برساند و به یک عدد متوسط رضایت داد. از طرفی امتیاز حالت استندبای یا همان آماده به کار این گوشی نیز کمتر از میزان انتظار بود.

gsmarena_001

امتیاز 66 ساعتی این گوشی به این معناست که با یکبار شارژ کامل گوشی می‌تواند به طور استانداری به مدت دو روز و نیم از این گوشی استفاده کنید. با این شرط که از گزینه‌های وب‌گردی، تماشای فیلم و همچنین تماس صوتی 3G، هر کدام به مدت یک ساعت در روز استفاده کنید.

قابلیت‌های ارتباطی

شرکت سونی این گوشی را دقیقا همانند نسخه معمولی زد 5، در دو نسخه تک و دو سیم کارت به بازارهای فروش جهانی عرضه کرده است. این گوشی از چهار شبکه‌ GSM/GPRS/EDGE/HSDPA پشتیبانی کرده و البته پوشش LTE و 4G (بسته به منطقه عرضه گوشی) از دیگر ویژگی‌های آن به حساب می‌آید.  این گوشی دارای استاندارد Cat.6 LTE بوده و از طرفی از استاندارد Cat.4 نیز بهره‌مند است (تفاوت در حداکثر میزان سرعت انتقال اطلاعات). علاوه بر آن این گوشی دارای وای‌فای دو بانده با استاندارد b/g/n/ac بوده و در کنار آن از وای‌فای دایرکت نیز بهره‌مند است. پشتیبانی از نسخه 4.1 بلوتوث به همراه A2DP به اضافه ناوبری ماهواره‌ای A-GPS و گلوناس به همراه Beidou (بسته به منطقه عرضه گوشی) از دیگر قابلیت این گوشی می‌باشند. جالب است بدانید که این گوشی دارای رادیو FM به همراه سرویس RDS نیز بوده و NFC هم دارد. نبود حسگر مادون قرمز از معایب این بخش به حساب می‌آید. به منظور شارژ گوشی و انتقال کابلی اطلاعات از درگاه استاندارد microUSB 2.0 استفاده خواهد شد. ویژگی‌های USB host و MTP از دیگر قابلیت‌های این گوشی به حساب می‌آید. علاوه بر آن این گوشی دارای قابلیت اتصال انحصاری Xperia Connectivity نیز هست. علاوه بر آن به دلیل قرار گیری این گوشی در خانواده سطح بالای زد5، هم اکنون ویژگی MHL 3 به منظور اتصال کابلی به تلویزیون بر روی این گوشی قابل مشاهده است. علاوه بر آن به کمک سرویس‌های Miracast و  Xperia Connectivity نیز می‌توانید نمایشگر گوشی خود را به صورت بی‌سیم بر روی دیگر صفحه نمایش‌های به نمایش در آورید. همچنین با ایجاد یک سرور رسانه‌ای می‌توانید از طریق DLNA گوشی به نسخه سوم و چهارم دسته‌های بازی پلی‌استیشن سونی (DUALSHOCK) نیز متصل شوید. در نهایت با استفاده از هدفون Sony MDR-NC750 می‌توانید از سیستم حذف نویز محیط اختصاصی آن استفاده کنید.

رابط کاربری

گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی به طور پیشفرض از نسخه پنجم سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ بهره می‌برد. البته نسخه جدیدتر این سیستم عامل با نام مارشملو نیز در دست طراحی و توسعه برای این گوشی می‌باشد. رابط کاربری این گوشی شباهت بسیار زیادی به دیگر گوشی‌های موجود در این خانواده دارد. البته جالب است بدانید که رابط کاربری اندرویدی این گوشی از دقت تصویر 1080p پشتیبانی می‌کند و در واقع تنها در هنگام تماشای تصاویر و یا فیلم‌ها از طریق برنامه‌های خاصی همچون اپلیکیشن یوتیوب، دقت تصویر به طور واقعی بر روی 4K قرار خواهد گرفت. بازی‌ها و یا برنامه‌های مربوط به واقعیت مجازی تنها در دقت فول اچ‌دی به نمایش گذاشته خواهند شد.  تغییرات صورت گرفته به شکلی بوده‌اند که در صورت مهاجرت از یکی از دستگاه شرکت سونی که دارای نسخه کیت‌کت اندرویدی بوده‌، تقریبا همه چیز را در این سیستم عامل مشابه دیده و اکثر جا و مکان آنها تغییر نکرده است. البته این بار آنها را در ظاهر و طراحی متریال ملاقات خواهید کرد.

gsmarena_ 003

در اولین بخش، صفحه لاک اسکرین (قفل صفحه) این گوشی دیده می‌شود که از نسخه 5.0 سیستم عامل اندروید، تغییرات خود را آغاز کرده بود. در این بخش کاربر به ویجت‌های زیادی دسترسی ندارد. البته تعدادی ساعت به منظور انتخاب در جلوی دستان قرار خواهند گرفت.  ویژگی قاب‌های متوالی از این بخش حذف شده است و البته میان‌برهایی به منظور دسترسی سریع به اپلیکیشن‌های دوربین و شماره‌گیری گوشی در این بخش دیده می‌شود که به ترتیب در کناره‌های پایین سمت راست و چپ نمایشگر گوشی واقع شده‌اند.  صفحه لاک اسکرین این گوشی به وسیله گزینه‌های همچون Face و Pattern و PIN به همراه  Password قابلیت باز شدن دارد. البته همانطور که می‌دانید، حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت با امنیت بسیار بالایی، در صدر این لیست قرار خواهد گرفت.

در بخش صفحه اصلی این گوشی به طور پیشفرض پنج عدد قاب در این بخش دیده می‌شود. علاوه بر آن امکان برگزیدن هر کدام از آنها به عنوان قاب اصلی نیز وجود دارد. همچنین در بهترین حالت می‌تواند حداکثر هفت عدد قاب را در این بخش در اختیار بگیرید.

علاوه بر آن در بخشی دیگر می‌توانید ویجت‌ها، میانبر‌ها و یا تصاویر پس‌زمینه ثابت یا متحرکی را برای این بخش لحاظ کنید. در کنار آن امکان تغییر تم گوشی نیز وجود دارد. همچنین امکان تنظیم نمایش اطلاعات مربوط به برنامه‌ها در نوار اعلانات گوشی نیز وجود داشته و در سمت دیگر می‌توان آنها را مخفی کرد.

صفحه اعلانات در رابط کاربری این گوشی با استفاده از فرمان لمسی استاندارد اندرویدی و به همراه افکت‌های خاص نسخه لالی‌پاپ با پایین کشیدن نوار اعلانات گوشی ظاهر خواهد شد. تنظیمات فوری گوشی در بالاترین قسمت آن قرار داشته و اعلانات جدید نیز در بخش پایینی به نمایش در خواهند آمد. البته مورد ذکر شده با دو بار پایین کشیده شدن نوار اعلانات قابل دسترسی خواهد بود. البته سونی در این بخش جسجر دو انگشتی خود را نیز حفظ کرده است و هم اینک با پایین کشیدن دو انگشتی این نوار به شکل ساده‌تری این صفحه به نمایش در خواهد آمد.  تاگل‌ها موجود در این بخش قابلیت شخصی‌سازی داشته و از بین 13 گزینه موجود می‌توانید حداکثر 9 عدد را برگزینید. تطبیق ترتیب آن‌ها نیز به دو روش دستی و خودکار (توسط نسخه لالی‌پاپ و با در نظر گرفتن میزان استفاده کاربر از هر کدام از آنها) قابل اجرا خواهد بود.

کشوی برنامه‌های در این گوشی هوشمند در چندین صفحه به نمایش در خواهد آمد و البته امکان قرارگیری و ترتیب‌بندی برنامه‌ها به روش‌های بسیار زیاد و متنوع نیز وجود دارد. گرچه در این نسخه از رابط کاربری اکسپریا سونی، منویی که از سمت چپ نمایشگر به داخل ظاهر می‌شد هم اینک حذف شده‌ است. به جای این مورد، در بخش کناره سمت راست و بالای نمایشگر گوشی، کلیدی وجود دارد که با اشاره بر روی آن، منویی به سمت پایین باز خواهد شد. علاوه بر آن دکمه جستجو نیز دقیقا در همان بخش واقع شده است.

گوشی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی از سرویس Task Manager استاندارد اندرویدی استفاده می‌کند که با استفاده از آن می‌توانید بین برنامه‌هایی که به تازگی اجرا شده‌اند، جابه‌جا شوید. علاوه بر آن با استفاده از جسجر سُر دادن به اطراف نیز می‌توانید به پروسه فعالیت آنها خاتمه دهید.  اپلیکیشن‌های به اصطلاح “small apps” سونی در این دستگاه و در بخش task manager قابل رویت می‌باشد. عملکرد این برنامه‌ها شباهت بسیار زیادی به سرویس Mini Apps موجود در گوشی‌های شرکت سامسونگ دارند. در واقع با استفاده از این برنامه، ویجت‌های بسیار کوچک و در عین حال شناوری بر روی صفحه اصلی گوشی ظاهر خواهد شد. امکان جابه‌جایی پنجره این برنامه‌ها و استفاده از آنها در حالت غیر تمام صفحه وجود خواهد داشت.  تعداد 9 برنامه به طور پیشفرض در این بخش قابل مشاهده می‌باشد که شامل اپلیکیشن‌های Active Clip، بوکمارک‌های مرورگر کروم، اپلیکیشن وبگردی Browser، ماشین حساب (Calculator)، تقویم (Calendar)، جی‌میل،  موزیک پلیر، تایمر و تاچ بلاک (Touch Block) هستند. البته در دیگر دستگاه شرکت سونی این تعداد از برنامه‌ها کمی متغیر هستند.  خوشبختانه به طور همزمان می‌توان چندین اپلیکیشن Small App را با هم باز کرد اما با این حال در یک لحظه تنها می‌توان از یک برنامه استفاده کرد.  متاسفانه امکان غیر‌فعالسازی کلی این ویژگی وجود نداشته و چه بخواهید چه نخواهید، این سرویس در این بخش به نمایش آخرین برنامه‌های استفاده شده توسط شما اقدام خواهد کرد.

دستیار صوتی Google Now این گوشی نیز با حساب کاربری گوگل شما کار خواهد کرد و با آن یکپارچه گشته است. با استفاده از اطلاعات موجود در حساب کاربری شما نظیر فعالیت‌ها و عادات روزانه، جستجوهای انجام شده در فضای مجازی، ایمیل‌ها و دیگر موارد این چنینی، این سرویس به نیازهای روزانه شما پاسخ داده و اطلاعات مورد نیاز و همچنین مناسب شما را در اختیارتان خواهد گذاشت.

بنچمارک‌ها و قدرت سخت‌افزاری

از نظر مشخصات فنی، این گوشی دارای تراشه‌ اسنپدراگون 810 کوالکام (MSM8994)؛ شامل چهار هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز و چهار هسته کورتکس A57 با فرکانس کاری 2 گیگاهرتز در بخش CPU، واحد گرافیکی آدرنو 430 و میزان حافظه RAM سه گیگابایت می‌باشد. این تراشه از گوشی اکسپریا زد 3 پلاس بر روی پرچمداران این گوشی بر جای مانده است و احتمالا در گوشی پرچمدار بعدی این کمپانی ژاپنی از تراشه جدید اسنپدراگون 820 استفاده خواهد شد. همانطور که احتمالا با خبر هستید، یکی از مشکلات گوشی زد 3 پلاس سونی در میزان بالای حرارت منتشر شده از تراشه موجود در این گوشی در حین پردازش‌های سنگین بود. با این حال به دلیل گذشت زمان و همچنین بروزرسانی‌های انجام گرفته بر روی این تراشه، شرکت سونی مدعیست که تراشه مزبور در گوشی‎های سری اکسپریا زد 5 جدید این کمپانی به هیچ وجه مشکل سری قبل را نخواهد داشت.

gsmarena_007

با اینکه انتظار می‌رفت این گوشی هیچ گونه گرمای غیر عادی را از خود منتشر نکند و البته شرکت سونی نیز بر روی این موضوع اذعان داشته و به همین منظور از لوله‌های خنک کننده و چسب‌های مقاوم در برابر گرما استفاده کرده است، اما گوشی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی باز هم در برابر این تغییرات مقاومت کرده و حتی خیلی زودتر از گذشته داغ می‌شود.  جالب است بدانید که وقتی در حال انجام یک کار عادی همانند تماشای یک فیلم بوده و یا در حال اجرای یک بنچمارک بسیار ساده بر روی گوشی هستید، دستگاه داغ کرده و حس بسیار ناخوشایندی را به شما القا خواهد کرد. البته میزان داغ شدن آن همانند پرچمداران پیشین این شرکت نیست اما در هر حال این مشکل هنوز هم در این سری از گوشی‌ها ادامه دارد. حتی به منظور جلوگیری از این موضوع، در هنگام اجرای تست‌های مختلف بر روی این گوشی مجبور شدیم از میزان روشنایی تصویر بکاهیم.

در ابتدای کار با بنچمارک گک بنچ 3 به منظور اندازه گیری و سنجش عملکرد خام CPU تراشه موجود در گوشی شروع کردیم. هشت هسته موجود در بخش CPU تراشه موجود در این گوشی توانست امتیاز بسیار مناسبی را برای این گوشی به همراه آورند. بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که شرکت سونی در بهبود و بهینه سازی این بخش بسیار تلاش کرده است. البته با تمام این تفاسیر، عملکرد این تراشه با امتیازات بسیار خوب تراشه اگزینوس 7420 موجود در گوشی‌های رتبه اول و دوم این جدول قابل مقایسه نمی‌باشد.

Untitled

در تست بعدی که یک بنچمارک ترکیبی به نام آنتوتو می‌باشد، بخش‌های مختلف این گوشی مورد بررسی و سنجش قرار گرفته و امتیازی کلی به آن داده شد. گوشی زد 5 پریمیوم توانست در این بخش امتیاز بسیار درخشانی را از آن خود نماید. اما با ین حال باز هم تراشه اگزینوس 7420 سامسونگ در صدر جدول قرار دارد.

Untitled

در بخش تست ترکیبی بنچمارک بیس مارک، گوشی زد 5 پریمیوم دوباره امتیازات قبلی خود را تکرار کرد. البته در بخش عملکرد تک هسته‌ای CPU این تست، نماینده ژاپنی توانست امتیازات بسیار بهتری را از آن خود نماید. در بخش چند هسته‌ای نیز این گوشی دوباره نتایج نسبتا خوب خود را تکرار کرد.

Untitled Untitled.pngs

در نهایت وارد تست مربوط به بخش گرافیکی تراشه موجود در این گوشی به نام GFX Bench رفتیم. واحد گرافیکی تراشه موجود در این گوشی، آدرنو 430 نام دارد که بسیار قدرتمند بوده و قادر است تمامی برنامه‌ها و بازی‌های گرافیکی را به شکلی بسیار روان به اجرا در آورد. البته به دلیل عدم اجرای بازی‌ها و برنامه با دقت 4K، مسلما کار این گوشی در این بخش بسیار آسان‌تر خواهد بود. در حقیقت این گوشی از دقت 4K تنها به جهت نمایش تصاویر و فیلم‌ها موجود در برنامه گالری و دیگر برنامه‌های این چنینی استفاده می‌کند. البته با در نظر گرفتن داغ کردن گوشی و باتری این گوشی، وجود این چنین ویژگی خاصی بسیار هوشمندانه به نظر می‌آید.

با مشاهده تست‌های صفحه خاموش این گوشی متوجه می‌شویم که این گوشی توانسته است به طور بسیار مناسبی، تقریبا تمامی رقبا را از میان بردارد. بنابراین می‌توان عملکرد خام واحد گرافیکی آدرنو 430 این گوشی را ستایید.

Untitled.pngs

در تست‌های صفحه روشن این گوشی، به دلیل اجرای برنامه‌ها بر روی حالت فول اچ‌دی، امتیازات بسیار خوبی به این گوشی تعلق گرفت:

Untitled.pngs

در هنگام اجرای تست BaseMark X که مربوط به بخش گرافیکی گوشی می‌شود، دوباره این گوشی توانست امتیاز درخشانی را از آن خود نماید و دوباره بالاتر از رقبای خود قرار بگیرد. در تست BaseMark ES 3.1 نیز این گوشی امتیاز بسیار خوبی را از آن خود نمود هر چند از رقیب آیفونی خود کاملا پایین‌تر است.

Untitled.pngs

در بخشی دیگر به سراغ بررسی عملکرد وب‌گردی این رفتیم. در این بخش در طی تست بروس مارک، این گوشی توانست امتیاز بسیار خوبی را از آن خود کند. هر چند در طی تست کراکن که مربوط به اجرای کدهای جاوا اسکریپت می‌شود، عملکرد آن کمی ضعیف‌تر بود. البته همانطور که می‌دانید شرکت سونی به طور پیشفرض از مرورگر کروم استفاده می‌کند و به همین دلیل، از این مرورگر به منظور اجرای تست‌ها و بنچمارک‌ها استفاده شده است.

Untitled.pngs

در نهایت باید گفت که عملکرد سخت افزاری این گوشی شباهت بسیار زیادی به گوشی اکسپریا زد 5 این شرکت دارد. تراشه موجود در این گوشی بسیار قدرتمند بوده و کاربر نباید در زمینه اجرای هر گونه برنامه و یا بازی احساس نگرانی داشته باشد. تنها نگرانی که ممکن است در این بخش بوجود آید مربوط به داغ شدن نسبتا غیر معمولی این گوشی در اجرای بازی‌ها و برنامه‌ها سنگین و سه بعدی می‌باشد.

برنامه دفترچه تلفن و شماره‌گیری

برنامه دفترچه تلفن این گوشی دارای ظاهر و رابط کاربری چند زبانه‌ای بوده و زبانه‌های آن شامل بخش‌های دفترچه تلفن، علاقه‌مندی‌ها و گروه‌ها می‌شود. علاوه بر آن به سادگی می‌توان به برنامه شماره‌گیری (Dialer) گوشی نیز جابه‌جا شد. لیست مخاطبین این برنامه دارای بخشی اختصاصی به منظور جستجوی مخاطبین بوده و البته در کنار آن دارای ستونی از حروف الفبا با انیمیشنی بسیار زیبا به جهت دسترسی سریع به مخاطب خاص کاربر نیز هست. ویرایش اطلاعات یک مخاطب نیز کار بسیار آسانی بوده و البته در کنار آن در رابط کاربری اکسپریا سونی هم اکنون فیلدها و موضوعات بسیار زیادی وجود دارد که می‌توان آنها را به مخاطب نسبت داد. علاوه بر آن این برنامه از ویژگی‌های Linking contacts و quick contact نیز پشتیبانی می‌کند.

گوشی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی در زمینه آنتن‌دهی بسیار تواناست و گیرایی بسیار خوبی دارد. تماس‌های برقرار شده نیز دارای کیفیت صدای بسیار خوبی هستند. میزان بلندی صدا نیز در حد بسیار رضایت بخش و خوبی قرار دارند. میزان شفافیت صدا نیز در حد بسیار مناسبی قرار دارند.  اپلیکیشن شماره‌گیری این گوشی دارای ویژگی smart dialing (شماره‌گیری هوشمند) بوده و بدین وسیله می‌توانید به سادگی و از طریق کیبورد ارائه شده به جستجوی سریع نام و یا شماره مخاطب خاص خود اقدام نمایید.  همچنین در طی بررسی‌های به عمل آمده شاهد کیفیت بسیار خوب صدا و عملکرد بسیار مناسب سیستم حذف صدای نویز محیط این گوشی بودیم.

اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و ایمیل

برنامه پیش‌فرض مربوط به پیام‌رسانی این گوشی نسبت به نسل قبلی خود در رابط کاربری اکسپریا خیلی تغییر نکرده است. در واقع باید گفت که هم اینک ظاهر طراحی متریال نسخه لالی‌پاپ اندروید به طور آشکاری در آن دیده می‌شود. بخش‌های پیامک نوشتاری و چندرسانه‌ای (SMS و MMS) این گوشی دارای طراحی موضوعی بوده و علاوه بر آن در هنگام نوشتن یک پیامک، با گذاشتن یک فایل چند رسانه‌ای، به طور خودکار محتوای پیام از SMS به MMS تغییر پیدا خواهد کرد.

علاوه بر آن در حیطه دریافت و ارسال ایمیل، این گوشی همانند بسیاری از دستگاه‌های هوشمندی اندرویدی امروزی به طور پیشفرض دارای دو برنامه ایمیل پیشفرض اندرویدی و همچنین جی‌میل گوگل بوده و البته هر دو برنامه در کنار داشتن ویژگی‌های مشابه، دارای قابلیت‌های منحصر به فرد خود نیز می‌باشند. هر دو برنامه می‌توانند از چندین حساب کاربری مختلف همانند حساب گوگل و دیگر آدرس‌های ایمیل پشتیبانی کنند. علاوه بر آن برنامه جی‌میل از سرورهای مربوط به IMAP و POP نیز پشتیبانی می‌کند.

صفحه کلید مجازی

به جهت اجرای عملیات نوشتاری با استفاده از این گوشی می‌توانید از کیبورد مجازی بسیار پیشرفته‌ای QWERTY  آن استفاده کنید. امکاناتی همچون انتخاب نوع کیبورد (شامل keypad و QWERTY و همچنین QWERTY به همراه نشانه‌های اضافی)، اضافه و یا حذف کردن نشانه‌های نوشتاری همچون کاما، شکلک‌ها، کلیدهای فعالسازی نوشتار صوتی و همچنین حدس کلمات دو زبانه (در صورت فعالسازی دو زبان) از دیگر ویژگی‌های این برنامه است. علاوه بر آن این گوشی دارای پوسته و تم‌های مختلفی است. از طرفی کیبورد این گوشی دارای جسجرها و فرمان‌های لمسی مختلفی نیز هست که البته روش کار آن شباهت بسیار زیادی به حالت Swype تایپ دیگر گوشی‌های اندرویدی دارد.  بهتر است بدانید که این گوشی دارای ویژگی‌های مربوط به کار یک دستی با کیبورد نیز بوده که البته در صورت فعال شدن آن، کیبورد فشرده شده و به سمت چپ یا راست نمایشگر منتقل خواهد شد. بنابراین در هنگام گرفتن گوشی با یک دست براحتی می‌توانید به تایپ کلمات اقدام نمایید.

اپلیکیشن گالری

همانطور که می‌دانید اپلیکیشن گالری در گوشی‌هایی با رابط کاربری اکسپریا سونی، Album نام دارد. در این برنامه تصاویر در گروه‌هایی با ابعاد بند انگشتی و بر اساس تاریخ سازمان‌دهی می‌شوند. البته با استفاده از جسجر پینچ زوم امکان تغییر ابعاد آیکون آنها نیز وجود خواهد داشت.  بر خلاف نسخه قبلی این برنامه که دارای صفحه‌ای اصلی به منظور نمایش آلبوم‌ها بود، در مدل جدید به جای آن از نمای جدولی همانند ظاهر صفحه کشوی برنامه‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر آن در این بخش می‌توانید به تمامی آلبوم‌های آنلاین و یا آفلاین خود دسترسی داشته باشید.  برنامه گالری این گوشی می‌تواند به آلبوم‌های آنلاینی همچون فیس‌بوک، پیکاسا و فلیکر دسترسی داشته باشد و علاوه بر آن به دیگر آلبوم‌های موجود در دستگاه‌های دیگر از طریق شبکه اینترنت متصل شود. در این برنامه از سرویس‌های Maps و Globe albums نیز کمک گرفته می‌شود تا مکان عکس‌های ثبت شده و همچنین چهره افراد موجود در تصاویر مشخص و ذخیره شوند.

برنامه آلبوم این گوشی جز محدود اپلیکیشن‌های موجود در این دستگاه است که از دقت تصویر بسیار بالای 4K نمایشگر گوشی پشتیبانی می‌کند. در واقع این ویژگی در هنگام باز کردن یک عکس در برنامه گالری فعال خواهد شد و دوباره در هنگام بستن تصویر و بازگشت به مجموعه تصاویر در برنامه گالری، دقت تصویر نمایشگر از 4K به 1080p تغییر خواهد کرد. مطمئنا مقایسه و تمایز صحیح این دو نوع دقت تصویر در یک نمایشگر 5.5 اینچی با چشم غیر مسلح امکان پذیر نخواهد بود. علاوه بر آن در این برنامه امکان برش عکس‌ها و چرخش آنها مستقیما از طریق برنامه گالری گوشی موجود می‌باشد. فیلترها و افکت‌های بسیار زیادی نیز در این بخش وجود دارند. با استفاده از ویژگی Quick sharing موجود در برنامه پیکاسا، برنامه‌های ایمیل گوشی، فیسبوک، بلوتوث و MMS نیز می‌توانید به اشتراک تصاویر خود اقدام کنید.

برنامه موزیک پلیر

برنامه پخش‌کننده موزیک رابط کاربری اکسپریا این گوشی هم اینک با نام Music شناخته خواهد شد. این برنامه دارای طراحی چند زبانه بوده و در واقع با کشیدن انگشت خود به اطراف می‌توانید در بین زبانه‌هایی همچون Artist و Albums و Playlists و همچنین all songs جابه‌جا شوید. علاوه بر آن با اتصال این برنامه به حساب کاربری فیسبوکتان می‌توانید به آهنگی که دوستانتان در حال گوش داد به آن هستند، نیز دسترسی داشته باشید. همچنین همانند برنامه گالری این گوشی با سُر دادن انگشت خود از سمت چپ نمایشگر گوشی، منویی شناور از همین محل ظاهر خواهد شد.  کلید بی‌نهایت در این برنامه نیز موجود بوده (تنها کافی است بر روی عکس آلبوم موزیک اشاره کنید) و با فشردن آن در برنامه، می‌توانید در صورت وجود، به ویدئوهای مربوط به آهنگ در وب‌سایت یوتیوب، جستجوی اثر هنری در وب‌سایت ویکی‌پدیا و همچنین جستجوی متن آهنگ در گوگل دسترسی داشته باشید. سرویس Gracenote در این برنامه نیز موجود بوده و در صورت فعال بودن می‌تواند به طور خودکار اطلاعات مربوط به آهنگ و آلبوم در حال پخش را دانلود نماید.

از سویی در برنامه موزیک پلیر موجود در این گوشی به تنظیمات بسیار زیادی دسترسی دارید. +ClearAudio یکی از این موارد است که بر اساس آهنگ در حال پخش، بهترین تنظیمات صوتی را برمی‌گزیند. مسلما در صورت استفاده از این سرویس از دقت آن در تنظیم شاخصه‌ها بسیار لذت خواهید برد.  با استفاده از ویژگی Dynamic normalizer آن نیز به طور خودکار، میزان بلندی صدای آهنگ‌ها تراز می‌شود. این قابلیت در هنگام گوش دادن به موزیک‌های مختلف آلبوم‌های متفاوت بسیار به کار خواهد آمد. قابلیت Sound enhancements دارای جزئیات بیشتری بوده و در حقیقت اکولایزری است که علاوه بر موارد دستی (شامل دستکاری Clear Bass) دارای گزینه‌های پیش‌فرض نیز هست. با استفاده از مود Surround sound نیز می‌توان صدای در حال پخش را با افکت‌های Studio و Club و یا Concert Hall ترکیب کرد.  ویژگی DSEE HX نیز وجود دارد که با استفاده از الگوریتم جادویی و خاصی بر روی فایل‌های موزیک فشرده شده (همانند MP3) اثر خواهد کرد و از آنها اصواتی با گستره صوتی باکیفیت‌تر می‌سازد. به گفته شرکت سونی نتیجه کار نزدیک به سطح Hi-Res Audio Quality خواهد بود. البته ما در مورد این موضوع کاملا مطمئن نیستیم اما در بررسی‌های به عمل آمده شاهد افزایش کیفیت فایل‌های صوتی به اجرا در آمده بودیم. البته این ویژگی تنها در زمان اتصال هدفون‌ها قابلیت فعالیت خواهد داشت.  سرور رسانه‌ای (media server) یکی دیگر از ویژگی‌های این برنامه می‌باشد که به وسیله آن، فعالیتی نظیر DLNA را تجربه خواهید کرد. در واقع بدین وسیله می‌توانید فایل‌های چند رسانه‌ای خود (نظیر آهنگ، عکس و فیلم) را با دیگر دستگاه‌های دارای سرویس DLNA در این شبکه به اشتراک بگذارید. در ادامه می‌بایست این موضوع را نیز به اطلاع رساند که در این برنامه از سرویس یکپارچه شده Spotify نیز استفاده شده است که در صورت تمایل می‌توانید آن را از مسیر منو تنظیمات برنامه، فعال یا غیر‌فعال کنید.

رادیو FM

در گوشی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی شاهد حضور برنامه رادیو FM به همراه سرویس RDS نیز هستیم. این برنامه دارای ظاهر بسیار مناسبی بوده و البته مجهز به سرویس TrackID نیز هست که بوسیله آن می‌توان به سادگی محتوا آهنگ در حال پخش را تشخیص داد. علاوه بر آن می‌توان به طور مستقیم پیام و پستی مبنی بر “I’m listening to…” یا همان “من در حال گوش دادن به….هستم” را در صفحه فیسبوک خود منتشر کنید. ظاهر و نمای برنامه بسیار زیبا و بصری بوده و دارای انیمیشن‌های بسیار جالبی است. مسلما این برنامه یکی از بهترین اپلیکیشن‌های رادیویی است که تا به امروز با آن کار کرده‌ایم. البته لازم به ذکر است که همانند سنتی قدیمی، به منظور دریافت سیگنال‌های رادیویی حتما می‌بایست هدفون به گوشی متصل باشد.

کیفیت صدای خروجی گوشی

میزان کیفیت صدای خروجی این گوشی شباهت بسیار زیادی به دو عضو دیگر خانواده زد 5 این کمپانی دارد. البته انتظار داشتیم که گرانترین عضو این خانواده مشکلات مربوط به کیفیت صدای دیگر اعضا را بر طرف سازد. در هر صورت در هنگام اتصال این گوشی به یک پخش کننده خارجی شاهد امتیازات بسیار خوبی از این گوشی بودیم و اصوات به شکل بسیار شفافی شنیده می‌شوند. میزان بلندی صدا نیز بالاتر از حد میانگین بود. از طرفی در هنگام اتصال هدفون‌ها به دستگاه، میزان هماهنگی استریو اصوات کاهش می‌یابد اما هنوز هم در حالت کلی امتیاز بسیار خوبی دارد. علاوه بر آن در این بخش شاهد افت گستره دینامیکی اصوات بودیم و در کنار آن به میزان بسیار کمی از بلندی صدا نیز کاسته شد. شاید تمامی این موارد، موضوعاتی ناچیز باشند اما مسلما در صورت قرارگیری در کنار هم، اهمیت بسیار زیادی خواهند یافت. با در نظر گرفتن قیمت نسبتا بالای گوشی، شاید این عملکرد ضعیف دور از انتظار بوده باشد.

Untitled s

برنامه ویدئو پلیر

برنامه پخش کننده فایل‌های ویدئویی این گوشی که Movies نام دارد، دارای رابط کاربری بسیار ساده‌ای بوده و البته بر خلاف ظاهر گول زننده آن، در زمینه پشتیبانی از کدک و فرمت‌های چند رسانه‌ای و نمایش زیرنویس، بسیار تواناست. همچنین اتصال این برنامه به سرویس Gracenote از ویژگی‌های بسیار جالب و کاربردی آن می‌باشد. از طریق سرویس Gracenote، کاربر می‌تواند به اطلاعات مربوط به فیلم یا برنامه تلویزیونی در حال پخش دسترسی داشته باشد. علاوه بر آن این سرویس می‌تواند برای این فایل‌ها، پوسترهای مربوط به آنها را نیز دانلود کند. در طرف دیگر می‌تواند اطلاعات metadata ویدئوها نظیر نوع فیلم، خلاصه داستان، کارگردان و غیره را نیز به نمایش بگذارد.  از طرفی رابط کاربری این برنامه شباهت بسیار زیادی به رابط برنامه یوتیوب داشته و در واقع پنجره ویدئو را می‌توان کوچک کرده به کناره سمت راست برنامه انداخته تا در منو برنامه بتوان به آسانی به گشت‌زنی بپردازید. کار با این مورد بسیار ساده بوده و در صورت تمایل می‌توانید دوباره به پنجره در حال پخش وارد شوید.

چیپ و سخت افزار موجود در این گوشی به حدی قوی است که می‌تواند به سادگی فیلم‌هایی با دقت 4K یا 1080p را به نمایش بگذارد. اما با این حال این برنامه در زمینه پخش کدک صوتی AC-3 مشکل داشته و هنگام نمایش ویدئو‌هایی این چنینی، تنها تصویر آنها به نمایش درمی‌آید. البته این موضوع در اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی قابل مشاهده است. نمایش ویدئوهایی با فرمت MKV نیز در صورت در اختیار داشت فرمت صوتی AC-3 با این مشکل مواجه خواهند بود.  این برنامه از ویژگی نمایش زیرنویس نیز به طور پیش‌فرض پشتیبانی کرده و تنها نیاز به هم‌نام بودن دو فایل (ویدئو و زیرنویس) است.

دوربین

مطمئنا امروزه هیچ گوشی هوشمندی با وجود در اختیار داشتن تمامی ویژگی‌های یک دستگاه سطح بالا، در صورت نداشتن دوربین باکیفیت، کامل نخواهد بود. اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و و از آنجایی که این گوشی، عضوی از خانواده سری حرفه‌ای Z سونی به حساب می‌آید، دوربین اصلی آن نیز همانند گوشی‌های زد 5 کامپکت و زد 5 دارای میزان دقت حسگر 23 مگاپیکسل می‌باشد.

gsmarena_004

دوربین اصلی در این گوشی شامل حسگری با دقت 23 مگاپیکسل بوده و لنز 24 میلی‌متری آن دارای حداکثر میزان گشودگی دیافراگم f/2.0 است. این گوشی از سنسور IMX300 شرکت سونی در این بخش استفاده می‌کند که البته این محصول از ویژگی multi-aspect sensor (حسگری با چند نسبت تصویر) بهره خواهد برد. در واقع این حسگر دارای میزان بیشتری از دقت تصویر (تعداد پیکسل) است (این میزان برای این حسگر برابر 25 مگاپیکسل خواهد بود). سونی حسگر مزبور را به طور رسمی به بازارهای فروش عرضه نکرده است و به همین منظور خود نیز آن را یک حسگر 23 مگاپیکسلی می‌خواند (در واقع 22.85 مگاپیکسلی است). البته این میزان دقت (با ابعاد 5520 × 4140 پیکسل) را تنها در نسبت تصویر 4 به 3 مشاهده خواهید کرد و در حقیقت در نسبت تصویر 16 به 9، دقت تصاویر ثبت شده به 20.14 مگاپیکسل (برابر با 5,984 × 3,366 پیکسل) کاهش خواهد یافت. بهتر است بدانید که مورد دوم، تصویر برش خورده از حالت اول نبوده و در واقع عکس‌هایی با نسبت 16 به 9، تصاویر مستطیلی‌تری هستند که از بخش‌های متفاوتی از لنز استفاده می‌کنند.

gsma rena_001

از طرفی این گوشی دارای میدان دید بسیار زیادی در بخش دوربین خود می‌باشد. در واقع این مقدار بیشتر از دیگر گوشی‌های هوشمند موجود در بازار می‌باشد و البته اکسپریا زد 5 پریمیوم این قابلیت را مدیون سنسور جدید خود می‌باشد. در تصویر زیر شاهد مقایسه میزان میدان دید دوربین اصلی بهترین گوشی‌های موجود در بازار در حال حاضر هستیم:

fov2

به لطف وجود قدرت سخت‌ افزاری و تراشه اسنپدراگون 810 موجود در این گوشی، با استفاده از دوربین اصلی این گوشی می‌توانید در بهترین حالت با دقت  UHD 2160p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه به ضبط فیلم بپردازید. علاوه بر آن با استفاده از دوربین سلفی این گوشی نیز امکان فیلمبرداری 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه وجود خواهد داشت.  بر روی بدنه این گوشی شاهد قرار گیری کلیدی فیزیکی و دو زمانه به منظور عکاسی و همچنین فوکوس هر چه بهتر بر روی سوژه‌ها هستیم. از طرفی این گوشی دارای یک عدد فلاش LED ساده نیز می‌باشد.

در زمان استفاده از حالت عکاسی  و فیلم‌برداری Superior Auto (خودکار) این گوشی، می‌توانید بدون عوض کردن مودهای دوربین به فیلمبرداری یا عکاسی بپردازید. البته مشکلات قبلی هنوز هم پا برجا بوده و کادر بندی تصویر در هنگام فیلمبرداری هنوز هم مشکل است و در واقع تنها در هنگام شروع ضبط فیلم می‌توان در مورد ابعاد کادر تصویر اطلاعاتی بدست آورد، زیرا نسبت تصویر در آن تغییر خواهد کرد.  در حالت دستی (Manual) می‌توانید بین مودهای عکاسی و فیلمبرداری جابه‌جا شده و به همین دلیل می‌توانید در مورد کادر بندی تصویر خود اطلاعات جامع‌تری بدست آورید. در واقع در این حالت قبل از شروع کار، کادربندی به درستی در پیش رویتان قرار خواهد گرفت.

در این گوشی بین حالت خودکار و دستی خیلی تفاوت در دقت تصاویر وجود ندارد. در واقع همانطور که می‌دانید با تغییر حالت به مود خودکار، رزولوشن تصاویر کاهش می‌یابد. اما در این گوشی کماکان تصاویر در هر دو حالت با دقت 5520 × 4140 پیکسل به ثبت می‌رسد.

در حالت دستی یا همان مود Manual می‌توانید بر روی کنترل‌های دستی دوربین نظارت داشته باشید. در بخش کنترل‌های دستی این برنامه درجه‌بندی و گزینه‌های خاصی به منظور تنظیم میزان جبران نوردهی، تراز سفیدی، میزان حساسیت سنسور (ISO)، نورسنجی، مودهای فوکوس، تنظیمات مربوط به سیستم لرزشگیر دوربین و دیگر موارد این چنینی وجود دارند. البته متاسفانه همه این موارد در بخش تنظیمات این برنامه جای گرفته‌اند.

عملکرد گوشی در حالت Superior Auto موجود در این برنامه تقریبا شبیه به آن چیزی است که در دیگر گوشی‌های اکسپریای شرکت سونی شاهد آن بودیم. هیچ تنظیماتی در این حالت وجود نداشته و همه چیز به طور خودکار انجام خواهد پذیرفت. علاوه بر آن جدا از حالت‌های دستی و خودکار، اپلیکیشن دوربین این گوشی دارای مودهای دیگری نیز هست.

پاناروما

برنامه دوربین این گوشی دارای مود Sweep panorama نیز بوده که البته عملکرد عکاسی در این حالت خیلی شگفت‌آور نیست. دقت تصویر عکس‌ها کم بوده و جزئیات تصویر در عکس‌ها پانوراما بسیار کم هستند. البته هم‌پوشانی تصاویر نسبتا رضایت‌بخش هستند. از طرفی این برنامه دارای حالتی به نام Picture effect نیز هست که در حالت کاشی‌های 3 در 3، تمامی افکت‌ها به صورت زنده به نمایش در خواهند آمد.

gsmare na_002

عکسبرداری

عکس‌های ثبت شده توسط دوربین 23 مگاپیکسلی این گوشی به کمک تراشه بسیار قدرتمند آن بسیار باکیفیت و مناسب بودند. البته در این گوشی و آن طور که از تصاویر ثبت شده پیداست، پردازش‌های نرم‌افزاری انجام گرفته بر روی عکس‌ها حرف اول را می‌زنند. البته در کنار این موارد، گاهی پردازش‌های انجام گرفته دچار مشکل شده و برای مثال کناره‌ها تصاویر غیر شفاف می‌شوند. گاهی نیز بسیاری از جزئیات تصویر به صورت شفاف ذخیره نمی‌شوند که مطمئنا به دلیل نقص در سیستم کاهنده نویز این گوشی پدید می‌آیند. از سیستم فوکوس این گوشی نیز به طور کامل راضی نیستیم. زیرا گاهی در هنگام فوکوس بر روی سوژه‌های مورد نظر، این کار به طور دقیقی انجام نمی‌گرفت. همچنین نقص‌ها و باگ‌های نرم‌افزاری دیگری در برنامه‌ی این گوشی در بخش‌های فوکوس بی‌نهایت و همچنین نوردهی کوتاه مدت نیز دیده می‌شود. در نهایت باید گفت که این بخش از برنامه نتوانست سقف ایده‌آل‌های ما را بر آورده کند.

دوربین اصلی گوشی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی دارای فاکتورهای خاصی به منظور جذب کاربران خود است. از ثبت رنگ‌های زیبا و نسبتا دقیق تصاویر گرفته تا محدوده گستره دینامیکی مناسب آنها، همه و همه باعث ایجاد تصاویر نسبت زیبا و البته کمی مصنوعی و هنری شده‌اند. البته درباره سیستم فوکوس خودکار دوربین این گوشی نیز باید گفت که عملکرد آن بسیار سریع است اما گاهی همراه با اشتباه. علاوه بر آن تصاویر ثبت شده بسیار شارپ و واضح هستند تا حدی که اثر over-sharpening در آنها دیده می‌شود. شاید گوشی در عمل کاهش نویز در این بخش ضعیف باشد و این مورد خود عامل بوجود آمدن این موضوع باشد. البته شاید این مورد به دلیل مشاهده تصاویر با دقت و رزولوشن بالا باشد. زیرا در هنگام کاهش این میزان به 8 مگاپیکسل، این موضوع بهبود می‌یابد. در بخش زیر شاهد نمایش تعدادی از نمونه تصاویر دوربین 23 مگاپیکسلی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی (در ابعاد کوچک شده) هستید:

به لطف در اختیار داشتن تراشه‌ای قدرتمند در قلب این گوشی، قابلیت Superior Auto که پیشتر در گوشی‌های ساخته شده توسط شرکت سونی دیده می‌شد، این بار با قدرت و دقت بسیار بالاتری بر روی تصاویر اعمال میشود. البته با این وجود، گاهی مشکلاتی در بخش نرم‌افزاری این بخش دیده می‌شود ولی با این حال، به کمک این مود می‌توان تصاویر بسیار باکیفیت‌تری را نسبت به حالت دستی به ثبت رساند. در بخش زیر شاهد تعدادی از تصاویر در سه حالت دستی، خودکار و همچنین دستی به همراه مود HDR (در ابعاد کوچک شده) هستید:

از آنجایی که در حالت خودکار، پردازشگر دوربین خود در صورت نیاز حالت HDR را فعال خواهد نمود، اگر شدیدا به عکاسی با مود HDR علاقه‌مند هستید می‌توانید از حالت دستی این برنامه استفاده کنید. برای این منظور باید بعد از فعال کردن این حالت، گزینه Backlight Correction (یا همان مود HDR) را انتخاب کنید. گرچه در طی بررسی‌های به عمل آمده متوجه این موضوع شدیم که تصاویر ثبت شده در حالت دستی و HDR از نظر ظاهری و کیفی خیلی با هم تفاوت ندارند. در بخش زیر شاهد گالری مربوط به این تصاویر هستید:

در بخشی دیگر به بررسی کیفیت تصاویر ثبت شده در محیط‌های کم نور و تاریک نیز پرداختیم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که گوشی اکسپریا زد 5 پریمیوم نمی‌تواند در این زمینه خیلی شگفت‌آور ظاهر شود. نویز تصاویر بسیار زیاد است. البته به منظور اشاره به موارد مثبت باید گفت که در تصاویر زیر در هنگام عکاسی از گل‌ها توسط فلاش LED، کیفیت تصاویر بسیار مناسب و رضایت‌بخش هستند. از آنجایی که فلاش LED این گوشی تک رنگ است، با این حال رنگ‌های به نمایش در آمده در آن تصویر بسیار دقیق و مناسب هستند. از طرفی با کاهش دقت تصاویر به 8 مگاپیکسل مسلما شاهد افزایش کیفیت تصاویر خواهید بود:

در نهایت به سراغ بررسی دوربین سلفی 5.1 مگاپیکسلی این گوشی رفتیم. تصاویر دارای دقت رنگی خوبی بوده و جزئیات تصویر به خوبی ثبت می‌شوند. در بخش زیر شاهد نمونه تصاویر سلفی این گوشی هستید:

gsmarena_092

فیلمبرداری

به دلیل مجهز بودن این گوشی به یک حسگر 23 مگاپیکسلی و تراشه قدرتمند اسنپدراگون 810، به نظر تمامی شرایط به جهت فیلمبرداری با دقت 4K مناسب است. بله درست است، این گوشی می‌تواند با دقت 4K به ضبط فیلم پرداخته و البته در طی بررسی‌های انجام شده نیز شاهد کیفیت بسیار بالای تصاویر بودیم. بجز بخش دستی، دیگر قسمت‌های رابط کاربری بخش فیلمبرداری این برنامه شبیه به حالت عکاسی آن است. در حالت دستی امکان تنظیم تایمر و همچنین دستکاری و تنظیم میزان نوردهی، نورسنجی، مودهای فوکوس و دیگر موارد این چنینی وجود خواهد داشت.

در حیطه فیلم‌برداری، اکسپریا زد 5 پریمیوم از سیستم لرزشگیر دیجیتالی خود (که سونی آن را SteadyShot می‌خواند) استفاده می‌کند. البته بهتر است بدانید که در صورت فعال بودن این قابلیت، میدان دید تصاویر کاهش پیدا خواهد کرد. علاوه بر آن این موضوع بر روی کیفیت تصاویر نیز اثر نسبتا بدی دارد. البته با این وجود در طی بررسی‌های به عمل آمده شاهد عملکرد کیفی بسیار خوبی در صورت روشن بودن لرزشگیر دیجیتالی تصویر بوده‌ایم. یکی از بخش‌هایی که هم اکنون در اپلیکیشن این گوشی در این بخش دیده نمی‌شود، مود HDR فیلمبرداری آن است که به احتمال زیاد با بروزرسانی‌های انجام شده در آینده، شاهد حضور آن در این بخش خواهیم بود. اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی قادر است در بهترین حالت با دقت 4K یعنی با ابعاد 3840 × 2176 پیکسل و البته با نرخ 30 فریم بر ثانیه به ضبط فیلم بپردازد. نرخ حجمی تصاویر ضبط شده برابر با 56 مگابیت بر ثانیه هستند. جزئیات تصاویر بسیار عالی بوده و فیلم‌های ضبط شده آن از نظر کیفی با قدرتمندترین گوشی‌های پرچم‌دار دنیا قابل مقایسه خواهند بود. علاوه بر آن در این گوشی می‌توانید بین دو حالت کدک فیلم‎برداری H.265 و H.264 بر حسب نیاز یکی را برگزینید. سیستم فوکوس خودکار دوربین در این بخش نیز دچار نقص‌هایی بوده و رام کردن و کنترل آن بسیار سخت و دشوار است. چاره کار استفاده از سیستم فوکوس خودکار تک نقطه‌ای در هنگام فیلم‌برداری است. علاوه بر آن این گوشی دارای توان فیلمبرداری با دقت 1080p نیز بوده و البته این کار را بسیار ماهرانه و با دقت بسیار بالایی انجام می‌دهد. این گوشی می‌توانید با این دقت با نرخ‌های 30 و 60 فریم بر ثانیه، به شکل بسیار خوبی و با کیفیت بسیار عالی به ضبط فیلم اقدام نماید.

به جهت بررسی و مقایسه بیشتر، در بخش زیر می‌توانید انواع گزینه‌های فیلم‌برداری با دوربین اصلی این گوشی را دانلود و تماشا نمایید:

 4K@30fps 15s, 74MB

1080p@60fps 15s, 35MB

1080p@30fps  9s, 20MB

علاوه بر این موارد جالب است بدانید که اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی قادر است در حین فیلم‌برداری از محیط در حال ضبط فیلم عکس بگیرد. در بخش زیر شاهد نمایش تصاویر ثبت شده در این حالت در سه مورد از تنظیمات مختلف گوشی هستیم:

سخن پایانی

در نهایت باید گفت که گوشی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی، از جهاتی یک تلفن هوشمند بسیار متفاوت و البته حرفه‌ای به حساب می‌آید. این گوشی ژاپنی به جهت در اختیار داشتن اولین نمایشگر 4K (در حوزه گوشی‌های هوشمند) بسیار مشهور و نام‌آور گشته است. البته بهتر است از این مسئله خیلی خوشحال نباشیم چرا که این ویژگی تنها در هنگام تماشای تصاویر و ویدئو‌ها فعال خواهد شد. از طرفی این گوشی دارای ظاهر بسیار زیبا و لوکسی می‌باشد و از جهات دیگر نیز دارای تمامی قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد اعضای خانواده زد 5 سونی می‌باشد. اما مسلما در این حیطه، قیمت گوشی است که حرف آخر را خواهد زد. در هر صورت این گوشی کماکان در بازارهای جهانی با قیمتی نزدیک به 650 یورو در حال خرید و فروش می‌باشد. اما در ایران، گوشی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی فعلا با قیمت دو میلیون و پانصد هزار تومان به فروش می‌رسد. البته مسلما با کاهش قیمت ارز یا گذشت زمان، شاهد افت قیمت این گوشی خواهیم بود. البته نباید انتظار داشت که قیمت آن با گوشی‌های پرچمدار شرکت‌ها برابری کند، زیرا این گوشی یک تلفن هوشمند حرفه‌ای و رده بالا و همچنین منحصر به فرد و لوکس می‌باشد. در هر صورت اگر خواستار خریداری یک گوشی کاملا لوکس، زیبا، با دوام، قدرتمند به همراه قابلیت‌های بسیار زیاد نرم افزاری و سخت افزاری، دوربین بسیار باکیفیت، سنسور تشخیص دهنده اثر انگشت، باتری قدرتمند و در نهایت نمایشگر بسیار شارپ و عالی هستید، مطمئنا گوشی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی، تمامی نیازها و خواسته‌هایتان را بر آورده خواهد ساخت.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال