مطالعات از ایجاد سونامی های مرگبار در قطب جنوب در اثر تغییر اقلیم خبر می دهند

مطالعات اخیر دانشمندان نشان می دهد تغییرات آب و هوایی می تواند سونامی های مرگبار را پر قطب جنوب ایجاد کند. علت ایجاد این سونامی های غول پیکر نیز لغزش در رسوبات زیر بستر دریا در جنوبگان و گرم شدن آب اقیانوس ها خواهد بود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مطالعات جدید […]

مطالعات اخیر دانشمندان نشان می دهد تغییرات آب و هوایی می تواند سونامی های مرگبار را پر قطب جنوب ایجاد کند. علت ایجاد این سونامی های غول پیکر نیز لغزش در رسوبات زیر بستر دریا در جنوبگان و گرم شدن آب اقیانوس ها خواهد بود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مطالعات جدید در مورد ایجاد سونامی های بسیار بزرگ هشدار داده اند. این سونامی ها با لغزش های زیر آب ایجاد میشود.

قاره جنوبگان در قطب جنوب سردترین نقطه زمین است که همه قسمت های آن از برف پوشیده شده است. ۸۰ درصد از آب کره زمین در این منطقه قرار دارد. تحقیقات دانشمندان با حفاری رسوبی در زیر بستر دریا در عمق صدها متری در این منطقه نشان می دهد حدود سه میلیون سال پیش لایه های لغزنده رسوبی باعث ایجاد امواج عظیم سونامی شده و آنها را به سمت سواحل امریکای جنوبی، نیوزیلند و جنوب شرقی آسیا فرستادند. اکنون دانشمندان احتمال می دهند تغییرات آب و هوایی بار دیگر این سونامی ها را ایجاد کنند.

جنی گیلز، مدرس هیدروگرافی و اکتشافات اقیانوس ها در این زمینه می گوید: رانش زمین در زیر دریا پتانسیل اسناد سونامی های شدید را دارد که می تواند باعث خطرات جانی شود. یافته های اخیر نیز نشان می دهد تغییرات آب و هوایی با تاثیر روی ثبات منطقه احتمال ایجاد سونامی ها را افزایش می دهند.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال