درمان موفقیت آمیز زن مبتلا به اچ آی وی با سلول های بنیادی

محققان توانستند با کمک سلول های بنیادی ویروس HIV را در بدن یک بیمار آمریکایی مبتلا به سرطان خون درمان کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، این زن مبتلا به HIV اولین زنی است که توانسته از طریق سلولهای بنیادی درمان شود. محققان سلولهای بنیادی برای درمان را از فرد بیمار که […]

محققان توانستند با کمک سلول های بنیادی ویروس HIV را در بدن یک بیمار آمریکایی مبتلا به سرطان خون درمان کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، این زن مبتلا به HIV اولین زنی است که توانسته از طریق سلولهای بنیادی درمان شود. محققان سلولهای بنیادی برای درمان را از فرد بیمار که نسبت به این ویروس مقاوم بوده دریافت کردند.

طبق گفته محققان در کنفرانس Retroviruses and Opportunistic Infections دنور آمریکا درمان بیمار مبتلا به ویروس اچ آی وی برای سومین بار با کمک خون بند ناف با موفقیت انجام شد. در آینده می توان از این روش درمانی جدید برای دیگر افراد مبتلا نیز استفاده کرد.

محققان در حین درمان این زن که از بیماری لوسمی حاد مغز استخوان رنج می برد توسط خون بند ناف متوجه شدند که در طول دوره درمان یعنی ۱۴ ماه دیگر ویروس اچ آی وی در بدن فرد دیده نمیشود. پیش از این نیز دو بیمار مرد قبلی نیز با کمک این سلول ها درمان شدند.

شارون لوین رئیس انجمن جهانی ایدز در بیانیه خود اعلام کرد این زن سومین بیمار درمان شده باشرایط درمانی کنونی است. در واقع این درمان بخشی از تحقیق دکتر ایوان برایسون از دانشگاه کالیفرنیا و دکتر دبرا پرساد از دانشگاه جان هاپکینز محسوب می‌شود. این دو نفر از ۲۵ بیمار مبتلا به ویروس ایدز برای مطالعات خود استفاده کردند.

همگی این افراد به دلیل بیماری دیگری مانند سرطان با کمک سلول های بنیادی و خون بند ناف در حال درمان هستند. در این روش محققان در ابتدا سلول های سرطانی را با کمک شیمی درمانی نابود میکنند. سپس با کمک سلول های بنیادی از افراد دارای جهش های ژنتیکی به درمان بیماران می پردازند. به دلیل جهش های ژنتیکی خاص سلول های بدن دیگر نمی تواند با ویروس HIV از طریق گیرنده های لازم ارتباط برقرار کند.

 

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال