سوپر تراشه هایی با ابعاد نزدیک به اتم

ابعاد تراشه ها روز به روز به سمت کوچکتر شدن پیش میرود. شرکت های سازنده این تراشه ها در تلاش برای یافتن راهی هستند تا ابعاد این تراشه ها را به اندازه اتم ها نزدیک کنند. عبارت “اندازه مشخصه” که در مورد تراشه ها به کار میرود عبارت است از فواصل میان ترانزیستورها. البته شرکت […]

ابعاد تراشه ها روز به روز به سمت کوچکتر شدن پیش میرود. شرکت های سازنده این تراشه ها در تلاش برای یافتن راهی هستند تا ابعاد این تراشه ها را به اندازه اتم ها نزدیک کنند.

عبارت “اندازه مشخصه” که در مورد تراشه ها به کار میرود عبارت است از فواصل میان ترانزیستورها. البته شرکت های مختلف ابعاد مختلفی را برای تراشه های خود در توضیح این عبارت به کار می برد. در گذشته تعریف این عبارت مشخص بود. برای توصیف کمترین فاصله‌ی میان Drain و Source یک ترانزیستور از این اصطلاح استفاده می‌شد. این عبارت با فرایند ساخت (Process Node) در ارتباط تنگاتنگ قرار دارد. امروزه از این عبارت بیشتر در جهت بازاریابی استفاده میشود. و آنچه که مهم است همان فرآیند ساخت است. و کوچکتر شدن تراشه ها در فرآیند ساخت یک امیتاز برای شرکت ها محسوب میشود.

تراشه های بزرگتر از سیگنال و در نهایت انرژی بیشتری استفاده خواهد کرد. و تعداد ترانزیستورهای آن متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال پردازنده‌ی ۲۰۰۶ سلرون و پردازنده‌ی ۲۰۰۴ پنتیوم ام را در نظر بگیرید. .تعداد ترانزیستورهای موجود در این تراشه به ترتیب ۲۹۰ میلیون ترانزیستور در مقابل تنها سه میلیون ترانزیستور. اما با همین تعداد ترانزیستور مقدار گرمای تولید شده در پردازنده سلرون حدود 30 وات و در پردازنده‌ی پنتیوم ۱۲ وات است.

در تولید تراشه هایی در اندازه های نانومتر از موج الکترومغناطیسی به ‌نام EUV یا Extreme UV استفاده میشود.این امواج ابعادی تا ۱۹۰ نانومتر دارند. استفاده از امواج در ساخت موجب کاهش اندازه و افزایش کیفیت خواهد شد. مقیاس برای فرآیند ساخت در شرکت های مختلف متفاوت است. مثلا اینتل برای آخرین فناروی خود اصطلاح 10FF را به‌کار می‌برد که برای کاربردهای عمومی ۱۰ نانومتری نامیده می‌شود. اما شرکت‌هایی نظیر AMD الگوها و زیرساخت‌های لازم را برای تولید تراشه به‌کمک فرایندهای ساخت کوچک‌تر طراحی می‌کنند و برای تولید با شرکت‌هایی همچون TSMC وارد همکاری می‌شوند.

تولید تراشه ها در ابعاد اتم با مشکلات فراوانی همراه است. از جمله حساسیت بالای تراشه های تولید شده به عیوب و آلودگی، محدودیت‌های پراکنش پرتو و نویز آماری ، جریان الکتریسیته و جابه‌جایی انرژی و همچنین هزینه‌ی تولید ویفرهای سیلیکون. با انی وجود به آینده تولید تراشه با ابعاد اتمی باید امیدوار بود.

به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی تک نیوز ، اکنون شرکت هایی نظیر سامسونگ و TSMC تولید تراشه ۷ نانومتری را با حاشیه‌ی سود و عملیات مناسبی انجام می‌دهند. به‌علاوه، طراحان تراشه نیز در حال بهینه‌سازی طراحی‌ها با استفاده از فرایندهای چندگانه در تولید آخرین تراشه‌های خود هستند.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال