بررسی های لایه اوزون روند کوچک شدن حفره آن را نشان می دهد

لایه اوزون به عنوان لایه ای که از ما در برابر اشعه فرابنفش خورشید محافظت می کند، برای رشد حیات در زمین ضروری است. از این رو دانشمندان مدام در حال بررسی وضعیت آن هستند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ناسا و اداره ملی اقیانوسی و جوی لایه اوزون گزارشی از وضعیت […]

لایه اوزون به عنوان لایه ای که از ما در برابر اشعه فرابنفش خورشید محافظت می کند، برای رشد حیات در زمین ضروری است. از این رو دانشمندان مدام در حال بررسی وضعیت آن هستند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ناسا و اداره ملی اقیانوسی و جوی لایه اوزون گزارشی از وضعیت این لایه منتشر کرده اند. البته بررسی این حفره از دهه ها پیش آغاز شده بود. مساحت آن در سال جاری و از ۷ سپتامبر تا ۱۳ اکتبر حدود ۲۳ میلیون کیلومتر مربع است.

ناسا طی بیانیه ای در مورد لایه اوزون گفته است: لایه اوزون بر فراز قطب جنوب که پیش از این فرسایش یافته تلقی میشد، اکنون نسبت به سال قبل کوچکتر شده و روند کوچک شدن آن نیز ادامه دارد. در سال ۱۹۸۰ دولت های سراسر جهان طی قراردادی به نام پیمان مونترال موظف به حذف تدریجی استفاده از مواد مخرب اوزون شدند. حفره لایه اوزون در اثر مواد شیمیایی تولید شده توسط بشر مانند آئروسل ها ایجاد شد.

پل نیومن، از مرکز پروازهایی فضاای و دانشمند علوم زمین در مورد کوچک شدن سوراخ لایه اوزون می گوید: تغییرات آب و هوایی باعث تغییرات اعداد بصورت روزانه و هفتگی میشود. اما در دو دهه اخیر شاهد کاهش آن بودیم. حفره لایه اوزون در سال ۲۰۲۱ باعث ترس همگان شد زیرا در آن زمان به بزرگترین اندازه خود یعنی بزرگتر از قطب جنوب و عمیق ترین میزان در تاریخ رسید. اما به گفته نیومن عملکرد پیمان مونترال باعث کوچک شدن این حفره شده است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال