سیستم جدید کشور سوئد در طراحی زباله دان هسته ای ۱۰۰ هزار ساله

کشور سوئد با هدف انبار کردن زباله های خطرناک هسته ای به مدت صد هزار سال سیستم جدیدی را راه اندازی کرده است. در این سیستم یک تاسیسات ذخیره سازی برای سوخت هسته ای ساخته خواهد شد که قادر است این زباله های مرگبار را تا صدهزار سال به طور ایمن انبار کند. به گزارش […]

کشور سوئد با هدف انبار کردن زباله های خطرناک هسته ای به مدت صد هزار سال سیستم جدیدی را راه اندازی کرده است. در این سیستم یک تاسیسات ذخیره سازی برای سوخت هسته ای ساخته خواهد شد که قادر است این زباله های مرگبار را تا صدهزار سال به طور ایمن انبار کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، اگرچه انرژی هسته ای می تواند مصرف سوخت های فسیلی را کاهش داده و تولید برق پاک را امکانپذیر کند. اما زباله های مرگبار آن به دفع بسیار ایمن نیاز دارند. این در حالی است که اکنون دفع این زباله‌های خطرناک بسیار دشوار بوده و به همین دلیل این انرژی به طور کامل توسعه نیافته است.

 در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حدود ۳۷۰ هزار تن سوخت هسته ای مصرف شده توسط کشورهای مختلف در انبارها انباشته شده است. به همین دلیل دولت سوئد تصمیم گرفته تا با استفاده از یک سیستم جدید سوخت هسته ای و ضایعات را مدیریت کند. این سیستم به نام SKB امکان ذخیره سازی این سوخت هسته‌ای و پرتوزا را تا صدهزار سال به طور ایمن بوجود می آورد.

یوهان دشت مدیرعامل این شرکت در بیانیه خود در مورد سیستم جدید گفته است: در حال حاضر این پروژه می‌تواند بزرگترین پروژه حفاظت از محیط زیست در سوئد باشد. این پروژه که اکنون ۴۰ سال طول کشیده با همکاری کارشناسان دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی و آموزش عالی سوئد انجام گرفته است. پس از آن سازمان ایمنی پرتوی و محیط زیست آن را بررسی کرده تا الزامات ایمنی را برآورد کنند. علاوه بر آن هزار و ۵۰۰ شغل نیز در این پروژه مقابله ایمن با زباله های هسته ای ایجاد خواهد شد. ساخت تاسیسات مورد نظر نیز حدود ۱۰ سال طول می کشد.

پیش از این کشور سوئد تلاش داشت تا انرژی هسته‌ای را به طور تدریجی حذف کند. اما به نظر می‌رسد اکنون تغییر رویه داده و با توجه به کاهش سوخت های فسیلی در این کشور طرح مورد نظر نیز مورد استقبال سوئدی‌ها قرار گرفته است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال