مصرف بیش از اندازه ویتامین دی می تواند به بروز بیماری خطرناک بیانجامد

پژوهشگران در مطالعه جدید به نوعی بیماری در اثر مصرف بیش از اندازه ویتامین دی اشاره کردند که می تواند نوعی مسمومیت با حالت خطرناک محسوب شود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در صورت مصرف بیش از اندازه ویتامین دی نوعی مسمومیت یا هایپرویتامینوسیس دی ایجاد می شود که خطرناک بوده و […]

پژوهشگران در مطالعه جدید به نوعی بیماری در اثر مصرف بیش از اندازه ویتامین دی اشاره کردند که می تواند نوعی مسمومیت با حالت خطرناک محسوب شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در صورت مصرف بیش از اندازه ویتامین دی نوعی مسمومیت یا هایپرویتامینوسیس دی ایجاد می شود که خطرناک بوده و از طریق قرص های مکمل ویتامین ایجاد می شود. البته این مسمومیت به رژیم غذایی و یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید مربوط نیست و تنها با قرص‌های مکمل ایجاد می‌شود. به طوری که هم اکنون به یک بیماری رایج در برخی جوامع تبدیل شده است.

مطالعه جدید پژوهشگران نشان می دهد مصرف بیش از اندازه ویتامین دی باعث بستری شدن در بیمارستان خواهد شد. به طور مثال یک بیمار مرد میانسال با علائم حاد نظیر حالت تهوع و استفراغ، درد شکم و گرفتگی عضلات پا و کاهش وزن ۱۲ کیلوگرمی به بیمارستان مراجعه کرد. این علائم حدود یک ماه پس از آغاز مصرف مکمل دیده شد و تا سه ماه نیز ادامه داشت. متخصص تغذیه به وی توصیه کرد تا روزانه بیش از ۲۰ مکمل مختلف مصرف کند.

البته بیمار پس از مشاهده علائم خود مصرف این مکمل ها را متوقف کرده بود. با این حال در آزمایش خون نیز مشخص شد سطح ویتامین دی در حد بسیار بالا قرار دارد. همچنین سطح منیزیم و کلسیم به شدت بالا رفته و حتی کلیه ها نیز دچار مشکل شدند. این بیمار در نهایت توانست با استفاده از مایعات وریدی این مواد شیمیایی را از سیستم خود خارج کند. میزان ویتامین دی تا دو ماه پس از درمان همچنان در سطح بسیار بالایی قرار داشت.

 در پژوهش‌های اخیر مشخص شد اینگونه مسمومیت در جهان به شدت افزایش داشته است و حتی بیمارانی که به تازگی جراحی کرده اند ممکن است بیشتر در معرض آن قرار بگیرند. اگرچه عمر مکمل ویتامین دی در بدن حدود دو ماه است اما ممکن است تا هفته ها همچنان علائم آن باقی باشد. افزایش ویتامین دی خون همراه با افزایش سطح کلسیم خون و مسمومیت خواهد بود که علائم آن به صورت خواب آلودگی، گیجی، بی حسی، افسردگی، بی حوصلگی، کما، بی اشتهایی، درد شکم، یبوست، زخم معده، فشار خون بالا ، تپش قلب غیر طبیعی مشخص میشود.

برای دیدن دیگر خبرها به صفحه اخبار پزشکی و سلامت مراجعه کنید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال