پانزدهمین سالگرد مدارگرد مریخ با انتشار تصاویری دیدنی توسط ناسا جشن گرفته شد

ناسا تصمیم گرفت پانزدهمین سالگرد مدارگرد مریخ Mars Reconnaissance Orbiter با انتشار تصاویری تهیه شده توسط این مدار گرد جشن بگیرد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مدارگرد شناسایی مریخ MRO یک فضاپیمای چند منظوره ناسا است و از ابتدا برای شناسایی مریخ طراحی شده بود. این مدارگرد پس از طراحی وساخت به […]

ناسا تصمیم گرفت پانزدهمین سالگرد مدارگرد مریخ Mars Reconnaissance Orbiter با انتشار تصاویری تهیه شده توسط این مدار گرد جشن بگیرد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مدارگرد شناسایی مریخ MRO یک فضاپیمای چند منظوره ناسا است و از ابتدا برای شناسایی مریخ طراحی شده بود. این مدارگرد پس از طراحی وساخت به ۵ فضاپیمای دیگر در سیاره مریخ پیوست. این فضاپیمای چند منظوره پس از رسیدن به مریخ توانست بیشترین رکورد عملکرد یک فضاپیما در مریخ را ثبت کند.

 ناسا برای ساخت این فضاپیما ۷۲۰ میلیون دلار هزینه کرد. این فضاپیما توسط شرکت لاکهید مارتین و با کمک آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا ساخته شد و پرتاب آن در مرداد سال ۱۳۸۴ انجام گرفت. این مدارگرد ابزارهای علمی از قبیل

دوربین ها، طیف سنج ها و رادارها را به همراه دارد که برای کاوش زمین چهرها، چینه شناسی کانی و یخ مورد استفاده قرار می گیرد. سامانه از راه دور این مدارگرد نیز پیش از این اطلاعات زیادی را به زمین ارسال کرده است. همچنین مدارگرد MRO اکنون بیشترین توانایی را برای ماموریت های آینده دارد.

هم اکنون وظیفه این فضاپیما اندازه گیری دمای جوی مریخ، بررسی زیر سطح مریخ و مواد معدنی موجود در سطح این سیاره سرخ خواهد بود. همچنین تاکنون این مدارگرد توانسته است تصاویر شگفت‌انگیزی را از سطح مریخ در اختیار کارشناسان قرار دارد. با وجود پرتاب مریخ نورد استقامت ناسا هنوز هم فضاپیمای افسانه‌ای MRO پس از گذشت ۱۵ سال تمام توجه ستاره شناسان را به سمت خود دارد.

سه دوربین فضاپیمای MRO به نام های CTX، MARCI و HiRISE عکس های خیره کننده ای را ارسال کرده اند. این تصاویر شامل طوفان های گرد و غبار نادر در مریخ، تصاویر مربوط به بهمن و تصاویر مربوط به لایه های قطب شمال مریخ است. در این عکس ها مشخص است که مریخ با وجود هوای سرد بادخیز نیز هست و اکثر تپه های موجود در آن ناشی از دانه هایی است که توسط باد آور شده اند. در یکی از این تصاویر فوبوس یکی از دو قمر مریخ نمایش داده شده که به حدی کوچک است که می تواند در یک قاب کوچک قرار بگیرد . این قمر حدود ۲۱ کیلومتر طول دارد و توسط دوربین HiRISE مدارگرد ثبت شده است.

انتشار تصاویری دیدنی از مریخ

انتشار تصاویری دیدنی از مریخ

انتشار تصاویری دیدنی از مریخ

انتشار تصاویری دیدنی از مریخ

انتشار تصاویری دیدنی از مریخ

انتشار تصاویری دیدنی از مریخ

انتشار تصاویری دیدنی از مریخ

انتشار تصاویری دیدنی از مریخ

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال