رشد نگران کننده زباله های فضایی و خطرات آن برای فضانوردان

قطعات مربوط به فضاپیماهای قدیمی که ماموریت خود را به پایان رسانده و در مدار زمین سرگردان هستند رو به افزایش است. با گذشت زمان جرم و تعداد این قطعات به شدت افزایش یافته و این موضوع علاوه بر ایجاد اختلال در عملکرد ماهواره ها می تواند برای فضانوردان نیز یک تهدید به شمار رود. […]

قطعات مربوط به فضاپیماهای قدیمی که ماموریت خود را به پایان رسانده و در مدار زمین سرگردان هستند رو به افزایش است. با گذشت زمان جرم و تعداد این قطعات به شدت افزایش یافته و این موضوع علاوه بر ایجاد اختلال در عملکرد ماهواره ها می تواند برای فضانوردان نیز یک تهدید به شمار رود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، زباله های فضایی همگی ساخته دست انسان هستند و در واقع بقایای فعالیت بشر محسوب می‌شوند. دفتر زباله های فضایی آژانس فضایی اروپا بطور مرتب در حال ردیابی این زباله ها است. این زباله ها بطور مداوم در حال تغییر بوده و وضعیت ها آنها هر سال بصورت گزارشی منتشر می‌شود.

به گفته ناسا تمام این زباله های فضایی بدون در نظر گرفتم اندازه آنها تهدیدی برای ماهواره ها و فضانوردان به شمار می روند.

در آینده با رشد صنعت فضانوردی تعداد این زباله ها نیز افزایش می یابد. پیش از این نیز بسیاری از دانشمندان پس از ابراز نگرانی در این مورد خواستار تهیه یک معاهده قانونی بین المللی برای این زباله ها شدند.

سازمان نظارت فضایی ایالات متحده در حال حاضر در حال ردیابی ۲۳۰۰۰ قطعه زباله فضایی است و می گوید این تعداد زباله مربوط به ۳۰۰۰ ماهواره از کار افتاده است. البته بسیاری از زباله های مدار زمین بسیار کوچکتر از آن هستند که بتوان آنها را ردیابی کرد. به گفته محققان تعداد زباله های غیرقابل ردیابی که اندازه از حدود یک سانتی متر دارند بیش از ۱۰۰ تریلیون است.