احتمال سرطان زا بودن سیگارهای الکترونیکی

سرطان زا بودن یا نبودن سیگارهای الکترونیکی موضوعی است که بسیاری از پژوهشگران در حال مطالعه و تحقیق بر روی آن می باشند. آزمایش سیگارهای الکترونیکی بر روی موش ها یکی از راه هایی است که موجب می شود تا به میزان سرطان زا بودن آن ها پی ببریم اما این مطلب که آیا این […]

سرطان زا بودن یا نبودن سیگارهای الکترونیکی موضوعی است که بسیاری از پژوهشگران در حال مطالعه و تحقیق بر روی آن می باشند. آزمایش سیگارهای الکترونیکی بر روی موش ها یکی از راه هایی است که موجب می شود تا به میزان سرطان زا بودن آن ها پی ببریم اما این مطلب که آیا این سیگارها بر روی انسان ها نیز همان تاثیری را دارد که بر روی موش ها دارد یا خیر، چیزی است که محققان هنوز به طور قطعی پاسخی برای آن پیدا نکرده اند.

به گزارش سرویس اخبار علمی تک نیوز، اخیرا محققان با اجرای آزمایشی بر روی موش ها توانسته اند به این جواب برسند که سیگارهای الکترونیکی خطر ابتلای به سرطان را افزایش می دهد و این اتفاق به دلیل آن است که در تولید این سیگارها نیز از نیکوتین استفاده شده است. محققان در این پژوهش بیش از یک سال روی موش ها مطالعه کردند. آنها در مدت 54 هفته موش ها را پنج روز در هفته به مدت 4 ساعت در روز در سه وضعیت مختلف قرار دادند. یک گروه از آنها در یک محیط که با دود سیگار الکترونیکی پر شده بود قرار گرفتند. در این محیط نیکوتین از محفظه حاوی محلول پروپیلن گلیکول و گلیسیرین سبزیجات، حرارت دیده و هوا می دید.گروه دیگری از موش ها در محیطی دیگر و در معرض هوای تبخیر شده از محلول های فوق قرار گرفتند. گروه سوم نیز هواوی تصفیه شده تنفس می کردند.

تحقیق اخیر که به سرپرستی «Moon-Shong Tang»، زیست شناس مولکولی از دانشگاه نیویورک و با همراهی تیم او صورت گرفت، نشان داد که در بدن موش های گروه اول که در معرض دود سیگارهای الکترونیکی بودند؛ بعضی از ترکیب های سرطان زا به نام «نیتروسامین ها» (Nitrosamines) شروع به شکل گرفتن کرد. اما به دلیل آنکه موش هایی که در این قبیل تحقیق ها مورد آزمایش قرار می گیرند، بدن آسیب پذیرتری دارند تا در زمان کوتاهتری نتایج آزمایش را نشان دهند، خیلی نمی توان مطمئن بود که بر روی بدن انسان نیز تاثیر مشابهی را شاهد باشیم.

به طور کلی مطلبی که به طور یقین می توان گفت این است که سیگارهای الکترونیکی می توانند احتمال بروز سرطان را در افراد افزایش دهند مخصوصا اینکه در آن از محصولات طعم دار استفاده می شود اما هنوز هم این سیگارها 95 درصد ضرر کمتری نسبت به سیگار تنباکو دارند و برای آنکه بتوان نسبت به تاثیر این نوع سیگارها بر روی بدن انسان مطمئن شد، باید حداقل زمانی به اندازه یک تا دو دهه بگذرد و بعد در رابطه با آن به جواب قطعی رسید. جهت مشاهده دیگر خبرها به صفحه اخبار علمی فناوری مراجعه کنید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال