خالقین فرمت mp3 رسما آن را بازنشسته کردند

با آن‎که یقینا حداقل دوازده فرمت صوتی وجود دارد، MP3 محبوب‎ترین آن‎ها به دلیل اندازه و هم‎چنین پشتیبانی آن از سوی بسیاری از پلیرها و نرم‎افزارها است. گرچه، به نظر می‎رسد که هر چیز خوبی پایانی دارد و خالقین این فرمت اعلام کرده‎اند که مجوزدهی برای بعضی از پتنت‎های خاص MP3 را پایان می‎دهند. موسسه‎ی […]

با آن‎که یقینا حداقل دوازده فرمت صوتی وجود دارد، MP3 محبوب‎ترین آن‎ها به دلیل اندازه و هم‎چنین پشتیبانی آن از سوی بسیاری از پلیرها و نرم‎افزارها است. گرچه، به نظر می‎رسد که هر چیز خوبی پایانی دارد و خالقین این فرمت اعلام کرده‎اند که مجوزدهی برای بعضی از پتنت‎های خاص MP3 را پایان می‎دهند.

موسسه‎ی تحقیقاتی Fraunhofer برای مدارهای مجتمع در وب‎سایت خود خبری را اعلام کرده که در جمع‎بندی آن اظهار شده است آن‎ها دیگر از این فرمت صوتی پشتیبانی نخواهند کرد. علت ذکر شده این است که آن‎ها عقیده دارند با آن‎که این فرمت در حال حاضر محبوب است اما امروزه راه‎های بهتر دیگری نیز برای ذخیره‎سازی فایل‎های موسیقی وجود دارد و با توجه به بازنشستگی فرضی این فرمت بایستی به این فرمت‎ها فرصت خودنمایی را داد.

این موسسه گفته است:

“گرچه امروزه کدک‎های صوتی کارآمدتری با قابلیت‎های پیشرفته وجود دارند، اما mp3 هم‎چنان در بین مصرف‎کنندگان بسیار محبوب است. گرچه، پیشرفته‎ترین سرویس‎های رسانه‎ای همانند با خدمات استریم یا سرویس‎های پخش رادیو یا تلویزیون از کدک‎های مدرن ISO-MPEG مانند خانواده‎ی AAC یا در آینده MPEG-H استفاده می‎کنند. این کدک‎ها قابلیت‎های بیشتر و کیفیت صدای بهتر با بیت‎ریت به مراتب پایین‎تر در مقایسه با mp3 ارائه می‎دهند.”

یقینا این اولین مرتبه‎ای نیست که شاهد بازنشتگی فرمت‎های محبوب فایل‎ها هستیم و شک داریم آخرین آن‎ها نیز باشد، اما برای افرادی که با mp3ها بزرگ شده‎اند بایستی بگوییم زمان خداحافظی با آن فرا رسیده است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال