چرخه انقراض دسته جمعی زمین در دوره‌های ۲۷.۵ میلیون ساله اتفاق افتاده است

محققان زمین شناسی در تحقیقات خود متوجه شدند که بسیاری از وقایع تاثیرگذار روی سیاره زمین در یک چرخه 27.5 میلیون ساله اتفاق افتاده است. به نظر می رسد سیاره ما در یک ضرب آهنگ بسیار کند از یک انقراض دسته جمعی پیروی می کند. مطالعات زمین شناسان نشان می دهد حوادث فاجعه بار در […]

محققان زمین شناسی در تحقیقات خود متوجه شدند که بسیاری از وقایع تاثیرگذار روی سیاره زمین در یک چرخه 27.5 میلیون ساله اتفاق افتاده است. به نظر می رسد سیاره ما در یک ضرب آهنگ بسیار کند از یک انقراض دسته جمعی پیروی می کند. مطالعات زمین شناسان نشان می دهد حوادث فاجعه بار در چرخه 27.5 ساله باعث انقراض دسته جمعی شده و هنوز دلیل آن نیز مشخص نشده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا، 30 مورد اخیر این حوادث فاصله زمانی یکسانی دارند و به طور پیوسته بوده و هیچکدام تصادفی نبوده اند. از جمله این وقایع می توان به فعالیت های آتشفشانی، انقراض نسلهای بسیار و دسته جمعی، افزایش سطح دریا و تشکیل مجدد صفحات زمین اشاره کرد.

محققان در تحقیقات خود از روش زمان یابی رادیو ایزوتوپ ای استفاده کردند. مایکل راپینو زمین شناس دانشگاه نیویورک به همراه گروه دیگری از دانشمندان در بررسی سوابق مربوط به وقایع مهم زمین شناسی در ۲۶۰ میلیون سال گذشته متوجه شده است حدود ۸۹ رویداد مهم در طی این زمان انجام گرفته که برخی از این رویداد ها مربوط به انقراض موجودات دریایی و غیر دریایی، حوادثی از قبیل کاهش اکسیژن اقیانوسی، فوران سیل، نوسانات مربوط به سطح آب دریا ها، اثر ماگماتیسم درون صفحه زمین و سازماندهی مجدد برخی صفحات بود.

تمامی وقایع در دوره های مشخص در طول ۲۷ و نیم میلیون سال و در ۱۰ نقطه زمانی انجام گرفته است. همچنین در این بررسی مشخص شد جدیدترین رویداد مربوط به حوادث زمین هفت میلیون سال گذشته اتفاق افتاده و احتمالاً رویداد بعدی نیز مربوط به حوادث فاجعه بار در ۲۰ میلیون سال آینده به وقوع خواهد پیوست. این دانشمندان علت اصلی چنین دوره ای را به چرخه فعالیت در فضای داخلی زمین مرتبط می دانند از طرفی امکان تاثیر چرخه های مشابه در مدار زمین در فضا نیز وجود خواهد داشت.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال