کشف یکی از ژن های موثر در بروز بیماری اسکیزوفرنی با کمک دانشمند ایرانی

دانشمندان به دنبال کشف ژنی هستند که مسبب ایجاد بیماری اسکیزوفرنی می باشد. این بیماری که نوعی بیماری روانی به شماره می رود تا 80 درصد وراثتی بوده و ژن های خاصی مسبب ایجاد آن می باشند که اگر شناسایی شوند می تواند بسیار به افراد کمک کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی […]

دانشمندان به دنبال کشف ژنی هستند که مسبب ایجاد بیماری اسکیزوفرنی می باشد. این بیماری که نوعی بیماری روانی به شماره می رود تا 80 درصد وراثتی بوده و ژن های خاصی مسبب ایجاد آن می باشند که اگر شناسایی شوند می تواند بسیار به افراد کمک کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تک نیوز، گروهی از دانشمندان بیمارستان کودکان فیلادلفیا (CHOP) با همکاری “ابوالفضل دوست پرست ترشیزی”(Abolfazl Doostparast Torshizi) دانشمند ایرانی، موفق به کشف ژنی شده اند که در تنظیم بیماری اسکیزوفرنی نقش داشته و ژن های دیگر را در مراحل رشد مغز تحت تاثیر قرار می دهد. بیماری‌هایی که با یک ژن کنترل می‌شوند، اغلب با “اختلالات مونوژنیک”(monogenic disorder) مرتبط هستند اما اگر چند ژن در بروز یک بیماری نقش داشته باشند، آن بیماری “پلی‌ژنیک”(polygenic) نامیده می‌شود. پژوهش های صورت گرفته تا کنون نتوانسته اند مشخص کنند که آیا در بروز بیماری اسکیزوفرنی تنها یک ژن نقش دارد و یا چند ژن اما چیزی که مهم است آن است که ژن یا ژن هایی در این رابطه موثر هستند که شناخت آن ها می تواند بسیار در پیشگیری از بروز اسکیزوفرنی موثر باشد.

کای وانگ”(Kai Wang)، سرپرست این پژوهش در این رابطه می گوید: از آن جا که ممکن است صدها یا حتی هزاران ژن، در خطر بروز اسکیزوفرنی موثر باشند، باید به این موضوع پی ببریم که کدام یک از ژن‌ها، نقش مهم‌تری دارند و نقش اصلی را در بروز بیماری ایفا می‌کنند. تنظیم‌کننده‌های اصلی، ژن‌هایی هستند که بیان بسیاری از ژن‌های پایین‌تر از خود را تعیین می‌کنند. او در ادامه افزود: برای درک این موضوع که آیا ژن‌های تنظیم کننده بیشتری در بروز اسکیزوفرنی سهیم هستند یا خیر، به پژوهش‌های بیشتری نیاز داریم. اگر ژن‌های بیشتری شناسایی شوند، امکان طبقه‌بندی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی و ارائه درمان‌های دقیق‌تر و هدفمندتر نیز فراهم می‌شود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال