تاثیر گرانش مریخ روی اقیانوس‌های زمین و ایجاد جریان‌های عظیم در اعماق اقیانوس‌ها

دانشمندان در نظریه جدید خود اعلام کردند چرخه‌های آب و هوایی طی تعاملات بین مریخ و زمین با قدمت ۲.۴ میلیون سال در حال روی دادن هستند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، با وجود مسافت ۴۸۰ میلیون کیلومتری بین سیاره ما و سیاره مریخ این سیاره طبق نظریه جدید می‌تواند گرداب‌های غول […]

دانشمندان در نظریه جدید خود اعلام کردند چرخه‌های آب و هوایی طی تعاملات بین مریخ و زمین با قدمت ۲.۴ میلیون سال در حال روی دادن هستند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، با وجود مسافت ۴۸۰ میلیون کیلومتری بین سیاره ما و سیاره مریخ این سیاره طبق نظریه جدید می‌تواند گرداب‌های غول پیکری را در اقیانوس‌های زمین ایجاد کند.

تحقیقات جدید محققان در مقاله ای نشان می‌دهد گرانش مریخ روی اعماق اقیانوس‌های زمین موثر است. محققان در این مقاله جزئیاتی را از نمونه‌های مربوط به مناطق حفاری شده در اعماق دریا و مطالعه روی جریان‌های اقیانوسی منتشر کردند. آدریانا دودکیوویچ رسوب شناس و محقق اصلی در این پروژه از دانشگاه سیدنی در مورد این موضوع می‌گوید: ما در این مطالعه ضمن کشف چرخه‌های آب و هوایی با قدمت ۲.۴ میلیون ساله به ارتباط آنها با چرخه‌های موجود در تعاملات بین مریخ و زمین در حال چرخش به دور خورشید شدیم.

این محقق طی همکاری با دیگر محققان داده‌های مربوط به حفاری‌های علمی بیش از ۵۰ سال را مورد بررسی قرار داد. محققان متوجه شدند جریان‌های اعماق دریا و قدرت مربوط به آنها هر 2.4 میلیون سال دچار تغییرات می‌شود. به طوری که در نقطه اوج خود به تولید گرداب‌های عمیق یا قدرتمند می‌رسند که در کف دریا بوده و از طریق آن مقادیر زیادی رسوب جابجا می‌شود.

دیتمار مولر نویسنده تحقیق و استاد دانشگاه سیدنی در این مورد می‌گوید: سیارات در منظومه شمسی با میدان‌های گرانشی خود حضور داشته و این میدان‌ها با یکدیگر تداخل دارند. اثر متقابل این میدان‌ها به نام رزونانس باعث تغییر گریز از مرکز سیاره معیاری برای نزدیکی مدارهای آنها به دایره خواهد شد.

دانشمندان در مقاله خود اشاره می‌کنند که اوج این چرخه‌ها باعث دریافت تابش بیشتری از خورشید شده و آب و هوای گرمتری را به وجود می‌آورد. از طرفی دمای بالا همراه با شکست بیشتر در اعماق دریا بوده و به تناسب آن جریان‌های عمیق اقیانوسی قوی‌تر نیز ایجاد خواهند شد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال