اولین کمربند سیارکی خارج از منظومه شمسی توسط جیمز وب شناسایی شد

تلسکوپ فضایی جیمز وب اخیرا توانسته یک کمربند سیارکی را شناسایی و از آن عکس برداری کند. در فاصله ۲۵ سال نوری از زمین یک ستاره درخشان با نام دندان ماهی قرار دارد.‌در اطراف این ستاره سه میدان غباری قرار گرفته که جیمز وب از یکی از آنها تصویری را به ثبت رسانده است. این […]

تلسکوپ فضایی جیمز وب اخیرا توانسته یک کمربند سیارکی را شناسایی و از آن عکس برداری کند. در فاصله ۲۵ سال نوری از زمین یک ستاره درخشان با نام دندان ماهی قرار دارد.‌در اطراف این ستاره سه میدان غباری قرار گرفته که جیمز وب از یکی از آنها تصویری را به ثبت رسانده است. این میدان همان کمربند سیارکی است که برای نخستین بار در خارج از منظومه شمسی دیده شده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، گروهی از دانشمندان دانشگاه آریزونا با همکاری محققان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا تلاش کردند تا از طریق تلسکوپ جیمز وب به بررسی فم الحوت یا همان دندان ماهی بپردازند. آنها متوجه شده اند این ستاره بسیار پیچیده تر از آن است که تاکنون تصور میشد. این تلسکوپ توانست یک کمربند سیارکی را در نزدیکی این ستاره شناسایی کند که اندازه آن بسیار بزرگ است. اندازه آن از ۷ واحد نجومی تا ۸۰ واحد نجومی کشیده شده است. در واقع اندازه آن ده برابر بزرگتر از تصور دانشمندان بوده است.

یکی از ویژگی های جذاب ابن ستاره درخشان وجود یک سامانه کمربند سیارکی دیگر در بیرون از کمربند سیارکی داخلی آن است که یک زاویه ۲۳ درجه با اجزای داخل مدار تشکیل می دهد.

آندراس گاسپار، پژوهشگر ارشد در این مطالعه می گوید: این ویژگی در این سامانه کاملا منحصر بفرد است. به گفته وی این زاویه کج احتمالا به دلیل وجود سیاره هایی در این مدار است که تاکنون شناسایی نشده اند.

جورج رایکه، از اخترشناسان حاضر در این پژوهش می گوید: این کمربندها مشابه رمان های اسرارآمیز هستند. سیاره ها کجا هستند؟ به طوری که می توان گفت احتمالا یک سامانه سیاره ای در اطراف این ستاره وجود دارد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال