تلسکوپ فضایی هابل جزئیات خیره‌کننده‌ای از کهکشان مارپیچی IC 1954 کشف کرد

تلسکوپ فضایی هابل با ثبت تصویری خیره‌کننده، جزئیات بی‌نظیری از کهکشان مارپیچی IC 1954 را آشکار ساخته است. در این تصویر، یک میله درخشان در مرکز کهکشان، بازوهای مارپیچی پیچیده و سحابی‌های درخشانی که در نور هیدروژن آلفا می‌درخشند، به وضوح قابل مشاهده هستند. به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، کهکشان IC 1954 […]

تلسکوپ فضایی هابل با ثبت تصویری خیره‌کننده، جزئیات بی‌نظیری از کهکشان مارپیچی IC 1954 را آشکار ساخته است. در این تصویر، یک میله درخشان در مرکز کهکشان، بازوهای مارپیچی پیچیده و سحابی‌های درخشانی که در نور هیدروژن آلفا می‌درخشند، به وضوح قابل مشاهده هستند.

به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، کهکشان IC 1954 در فاصله حدود 45 میلیون سال نوری از زمین و در صورت فلکی ساعت واقع شده است. تصویر جدید هابل که شامل داده‌های هیدروژن آلفا است، در مقایسه با تصاویر قبلی، جزئیات بسیار بیشتری از سحابی‌های ستاره‌ساز را به نمایش می‌گذارد. این سحابی‌ها به دلیل انتشار نور قرمز رنگ هیدروژن آلفا، به صورت نقاط درخشان و صورتی رنگ در سراسر دیسک کهکشان دیده می‌شوند. برخی از اخترشناسان معتقدند که میله مرکزی این کهکشان در واقع یک منطقه ستاره‌زایی پرانرژی است که به طور اتفاقی بر روی مرکز کهکشانی قرار گرفته است.

داده‌های جدید حاصل از این تصویر، بخشی از یک پروژه بزرگ برای بررسی مشترک کهکشان‌ها توسط تلسکوپ‌های مختلف است. در این پروژه، تلسکوپ‌های هابل، جیمز وب و آرایه بزرگ میلی‌متری/زیرمیلی‌متری آتاکاما، کهکشان IC 1954 و بیش از پنجاه کهکشان دیگر را در طول موج‌های مختلف از جمله رادیویی، مادون قرمز، نوری و فرابنفش بررسی می‌کنند.

هدف از این بررسی، ردیابی مسیر حرکت ماده در کهکشان‌ها از طریق ستاره‌ها، گاز و غبار بین‌ستاره‌ای است. تلسکوپ هابل با قابلیت‌های منحصر به فرد خود، نقش مهمی در این پروژه ایفا می‌کند. این تلسکوپ قادر است ستاره‌های جوان و خوشه‌های ستاره‌ای را که در طول موج‌های فرابنفش و نوری درخشان هستند، رصد کند و همچنین با استفاده از فیلتر هیدروژن آلفا، سحابی‌های ستاره‌ساز را به خوبی آشکار سازد. داده‌های حاصل از این بررسی، گنجینه‌ای ارزشمند برای پژوهشگران خواهد بود تا بتوانند فرآیند تکامل ستارگان در کهکشان‌ها را بهتر درک کنند.
برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.