برخورد سیارک غول پیکر به مریخ باعث ایجاد ابرسونامی شد

پژوهشگران می گویند حدود ۳.۴ میلیارد سال پیش یک سیارک غول پیکر به مریخ برخورد کرد و باعث ایجاد یک ابرسونامی شد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، برخورد یک سیارک به یکی از اقیانوس های مریخ باعث ایجاد سونامی روی سطح مریخ شد. این رویداد مشابه آنچه روی زمین اتفاق افتاد است […]

پژوهشگران می گویند حدود ۳.۴ میلیارد سال پیش یک سیارک غول پیکر به مریخ برخورد کرد و باعث ایجاد یک ابرسونامی شد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، برخورد یک سیارک به یکی از اقیانوس های مریخ باعث ایجاد سونامی روی سطح مریخ شد. این رویداد مشابه آنچه روی زمین اتفاق افتاد است که انقراض دایناسورها را در پی داشت. در آن زمان چنین رویدادی باعث محو دایناسورها از روی زمین شد.

به گفته پژوهشگران به رهبری الکس رودریگز از موسسه علوم سیارات، کاوشگر ناسا در سال ۱۹۷۶ در همان دهانه فرود آمد و ممکن است شواهدی از آن را دریافت کرده باشد.

به گفته وی طبق پژوهش های ما روی سطح مریخ یک ابرسونامی ایجاد شد و رسوباتی را بوجود آورد. حدود ۳.۴ میلیارد سال بعد نیز کاوشگر مریخ روی این رسوبات فرود آمد.

در این پژوهش تلاش شد تا نقشه های ترکیبی سطح مریخ که در اثر ماموریت های مختلف ایجاد شده بود، مورد بررسی قرار بگیرد. در این تجزیه و تحلیل دهانه برخوردی به نام پل، که ممکن است ابرسونامی در آنجا اتفاق افتاده باشد، شناسایی شد.

دهانه پل دارای قطری برابر با ۱۱۰ کیلومتر است و در منطقه ای در نزدیکی شمال استوایی مریخ قرار دارد که در گذشته یک اقیانوس در آن وجود داشته است. شبیه سازی های انجام شده در این منطقه نشان می دهد ممکن است دهانه های مشابه با پل در اثر برخورد یک سیارک ۹ کیلومتری ایجاد شده باشد که در زمان برخورد با مریخ باعث انفجاری معادل ۱۳ میلیون مگاتن TNT ایجاد کرد.

ای برخورد باعث ایجاد سونامی با امواجی به ارتفاع ۲۵۰ متر شد و تا فاصله ۱۵۰۰ کیلومتری تحت تاثیر آن قرار گرفت. به گفته رودریگز این برخورد چنان قوی بود که باعث جابجایی کف اقیانوس شده است.

این پژوهشگران در مراحل بعدی دهانه پل را از نظر چگونگی تکامل شیمیایی و قابلیت میزبانی حیات و همچنین به عنوان یک مکان فرود بررسی خواهند کرد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال