برخورد شهاب سنگ به سطح ماه دو گوی درخشان ایجاد کرده است

دو شی کوچک به شکل شیشه کروی شفاف در سمت دور ماه کشف شده که دانشمندان علت ایجاد آن را برخورد شهاب سنگ به سطح ماه دانسته‌اند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ماهنورد چینی یوتو ۲ در سمت پنهان ماه دو گوی شیشه ای به ضخامت یک اینچ کشف کرده است. طبق […]

دو شی کوچک به شکل شیشه کروی شفاف در سمت دور ماه کشف شده که دانشمندان علت ایجاد آن را برخورد شهاب سنگ به سطح ماه دانسته‌اند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ماهنورد چینی یوتو ۲ در سمت پنهان ماه دو گوی شیشه ای به ضخامت یک اینچ کشف کرده است. طبق تصاویری که این ماه نورد در ۲۰۱۹ تهیه کرده است گوی های شیشه ای مورد نظر چیزی شبیه بلبرینگ های کوچک اند. البته پیش از این نیز چنین اشیای کروی کوچک با قطر کمتر از ۳ میلیمتر روی سطح ماه دیده شده بود. اما این گوی های شفاف تازه کشف شده بین یک و نیم تا دو و نیم سانتی متر قطر دارند.

 علت ایجاد شیشه در ماه قرارگیری مواد سیلیکاتی در معرض دمای بالا است که بوسیله رسوبات شیشه آتشفشانی در فوران های انفجاری ایجاد شدند. برخورد شهاب سنگ ها با سطح ماه نیز گرمایی را به وجود می‌آورد که باعث تشکیل شیشه های جدید میشود. به گفته محققان تمامی شیشه های شفاف و درخشان روی ماه قطری کمتر از ۱ میلی متر دارد و آنها که بزرگتر هستند به شکل تیره و مات خواهند بود.

احتمالاً گوی تازه کشف شده اخیراً به وجود آمده است. زیرا از ظاهر آن مشخص است که دست نخورده و نحوه قرارگیری آن نیز نشان دهنده این موضوع است. محققان شیشه های روی خاک ماه را رگولیث می نامند. شکل آنها نیز روی سطح ماه شبیه به پوسته های سنگ های بازالتی یا کره های شیشه ای است که در رسوبات فرو رفته است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال