ابداع روش پرتو‌درمانی جدید با آسیب‌پذیری کمتر سلول‌های سالم

در حال حاضر پرتودرمانی به عنوان بهترین راه درمان سرطان روش بی خطری نیست. در این روش درمان امکان آسیب سلولهای سالم زیاد است. علاوه بر آن زمان نتیجه گیری در این نوع درمان به هفته ها و یا حتی ماه ها زمان نیاز دارد. هر چند که از بین بردن سلولهای سرطانی بسیار راحت […]

در حال حاضر پرتودرمانی به عنوان بهترین راه درمان سرطان روش بی خطری نیست. در این روش درمان امکان آسیب سلولهای سالم زیاد است. علاوه بر آن زمان نتیجه گیری در این نوع درمان به هفته ها و یا حتی ماه ها زمان نیاز دارد. هر چند که از بین بردن سلولهای سرطانی بسیار راحت است اما پنهان شدن آنها در میان سلولهای سالم کار را به مراتب دشوار خواهد کرد.

به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی تک‌نیوز، پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا با استفاده از پرتودرمانی FLASH توانستند زمان پرتو درمانی را به چند ثانیه کاهش دهند. در این روش مقدار مشابهی از اشعه به جای هفته ها در مدت چند ثانیه به بیمار داده میشود. همچنین در روش جدید میزان آسیب به بافت های سالم بسیار کاهش می یابد.

این پژوهشگران توانستند با تغییر نوع ذرات بنیادی این نوع از درمان را بهبود ببخشند. پیش از این از الکترون ها برای پرتو درمانی استفاده می‌شده است که بطور عمیق در بدن نفوذ نمیکردند. این پژوهشگران از شتاب‌دهنده‌های خطی موجود در بیمارستانها برای تولید پروتون بعنوان ذرات انتخابی این روش جدید استفاده کردند. این ذرات خاصیت نفوذ عمقی بیشتری دارند. این اولین بار است که از پروتون ها برای درمان در پرتودرمانی FLASH استفاده میشود. دانشمندان در تلاشند تا بتوانند از این روش در درمان های بالینی استفاده کنند. این کار مستلزم استفاده از دستگاهی است که بتواند پرتوهای پروتون را به انسان تحویل دهد.