محقق ایرانی توانست قطرات آب را در زیر نقطه انجماد به صورت مایع نگه دارد

یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی هادی قاسمی محقق ایرانی در دانشگاه هیوستون موفق به نگهداری آب به صورت مایع در زیر نقطه انجماد شدند. این محققان برای مایع نگه داشتن آب در دمای منفی ۴۴ درجه سانتیگراد آن را در تماس با یک سطح نرم قرار دادند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، […]

یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی هادی قاسمی محقق ایرانی در دانشگاه هیوستون موفق به نگهداری آب به صورت مایع در زیر نقطه انجماد شدند. این محققان برای مایع نگه داشتن آب در دمای منفی ۴۴ درجه سانتیگراد آن را در تماس با یک سطح نرم قرار دادند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، طبق قوانین علمی آموخته شده آب در دمای صفر درجه سانتیگراد منجمد خواهد شد. اما محققان در ازمایش های جدید نشان دادند در صورت تماس قطرات ریز آب با یک سطح نرم میتوان آن را تا دمای منفی ۴۴ درجه سانتیگراد به حالت مایع قرار داد.

نقطه انجماد آب یک زمان بلامنازع است و تنها در آن زمان مولکولهای آب و آنهایی که بیشتر در معرض هوای سرد در سطح قطرات قرار دارند شروع به یخ زدن میکنند. سپس با تحریک مولکولهای مجاور روند یخ زدن در کل آب انجام می گیرد.

در حالت کلی بین دمای صفر درجه تا منفی ۳۸ درجه قطره آب یخ خواهد زد. محققان در آزمایش خود توانستند برخی از این قطرات را تا دمای منفی ۴۴ درجه به شکل مایع نگه دارند.

نکته اصلی در این تحقیق تغییر سطح در تماس با آب است. زیرا بلورهای یخ معمولاً روی سطوح صاف تشکیل می‌شوند و در صورت اینکه از سطوح نرم تر مانند روغن ها و یا ژل ها استفاده شود این تشکیل بلور کندتربوده و قطرات کوچکتر می توانند در حالت مایع باقی بمانند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال