تلسکوپ فضایی جیمز وب یک تصویر بی نقص از یک لنز گرانشی ثبت کرد

تصویر ارسالی اخیر جیمز وب یک لنز گرانشی بود که یکی از بهترین نمونه های مربوط به هاله نورانی خم شده توسط گرانش محسوب می شود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، جیمز وب تصویر بی نظیری از یک حلقه اینشتین ثبت کرد که در اثر عبور نور کهکشانی از میان فضا زمان […]

تصویر ارسالی اخیر جیمز وب یک لنز گرانشی بود که یکی از بهترین نمونه های مربوط به هاله نورانی خم شده توسط گرانش محسوب می شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، جیمز وب تصویر بی نظیری از یک حلقه اینشتین ثبت کرد که در اثر عبور نور کهکشانی از میان فضا زمان خمیده یک کهکشان دیگر حاصل شده است. یکی از علاقمندان به نجوم این تصویر را ثبت و در شبکه اجتماعی ردیت منتشر کرده است. این تصویر نمونه عالی از یک پدیده ستاره شناسی محسوب می شود.

حلقه نور مورد نظر در تصویر مربوط به یک کهکشان دوردست است که فاصله آن تا زمین حدود ۱۲ میلیارد سال نوری است و به نوعی قدیمی ترین کهکشان کیهان است. این کهکشان در پشت یک کهکشان پرجرم قرار گرفته بطوری که نور کهکشان توسط گرانش کهکشان بزرگتر خمیده می شود. از طرفی رسیدن نور کهکشان در فضای خمیده حرکت می کند. البته این نور از زمین بصورت خم شده به نظر می رسد. اما امواج الکترومغناطیسی همواره بصورت مستقیم حرکت می کنند.

این پدیده مشابه اثر نور در لنزهای شیشه ای است. همانند اثر عدسی ها در بزرگنمایی نور، کهکشان دوردست نیز بسیار نزدیک تر مشاهده میشود. البته در اینجا به جای شیشه فضا زمان خم شده بر اثر گرانش وجود دارد. پدیده لنز گرانشی برای نخستین بار توسط آلبرت اینشتین در سال ۱۹۱۲ و در هنگام اعلام نظریه نسبیت پیش بینی شده بود.

یک کاربر در ردیت با نام کاربری Spaceguy44 با استفاده از داده های در دسترس ابزار فروسرخ میانه بهره گرفت و این عکس را در تاریخ یک شهریور در سایت jameswebb قرار داد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال