پرتاب ماهواره جدید با قابلیت شناسایی چهره موجب نگرانی در مورد حریم خصوصی شد

یک شرکت نوپا به نام آلبدو قصد دارد ماهواره جدید را با قابلیت تشخیص چهره افراد تا سال ۲۰۲۵ به فضا پرتاب کند. پرتاب این ماهواره می‌تواند برای حریم خصوصی افراد مشکلاتی را در آینده ایجاد کند. از این رو کارشناسان در این مورد هشدار داده‌اند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، کارشناسان […]

یک شرکت نوپا به نام آلبدو قصد دارد ماهواره جدید را با قابلیت تشخیص چهره افراد تا سال ۲۰۲۵ به فضا پرتاب کند. پرتاب این ماهواره می‌تواند برای حریم خصوصی افراد مشکلاتی را در آینده ایجاد کند. از این رو کارشناسان در این مورد هشدار داده‌اند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، کارشناسان حریم خصوصی نسبت به پرتاب ماهواره جدید با قابلیت تشخیص چهره هشدار داده و عنوان کردند این ماهواره در صورت پرتاب می‌تواند تمامی حرکات مردم را جاسوسی کند.

شرکت آلبدو ماهواره جدیدی را توسعه داده که می‌تواند از فضا روی چهره افراد یا پلاک خودروها زوم کرده و از این رو نگرانی‌هایی را در مورد حذف حریم خصوصی افراد ایجاد کرده است. این شرکت مدعی شد نرم‌افزار تشخیص چهره در این ماهواره استفاده نشده اما در مورد تصویربرداری از افراد و حریم خصوصی آنها اظهار نظری نکرده است. این شرکت طی دو قرارداد جداگانه میلیون دلاری با نیروی هوایی آمریکا و مرکز ملی اطلاعات هوافضا در این کشور قصد دارد روی تهدیدات احتمالی علیه امنیت ملی نظارت کند. در ماه گذشته ۳۵ میلیون دلار بودجه برای تجاری‌سازی ماهواره این شرکت جمع آوری شد. همچنین ۴۸ میلیون دلار نیز در سال ۲۰۲۲ به این شرکت پرداخت شد. حداد از بنیانگذاران این شرکت اعلام کرد ناوگان هوایی این شرکت احتمالاً شامل ۲۴ ماهواره است.

جنیفر لینچ مشاور عمومی از بنیاد مرزهای الکترونیکی در این مورد اعلام کرد این ماهواره همانند یک دوربین غول پیکر در آسمان بوده و استفاده از داده‌های آن برای هر دولتی بدون اطلاع ما وجود دارد. بنابراین باید نسبت به پرتاب آن نگران بود. جاناتان مک داول اختر فیزیکدان از مرکز اختر فیزیک هاروارد در مورد این ماهواره گفته است که در مورد آن می‌توان گفت این یک گام به دنیایی خواهد بود که در آن برادر بزرگتر به تماشای ما نشسته است. این عبارت به رمان معروف ۱۹۸۴ اثر جورج اورول اشاره دارد که در آن یک چهره حکومتی به روش‌های گوناگون روی زندگی مردم نظارت و کنترل داشت.

بنیاد مرزهای الکترونیکی در مورد این ماهواره اعلام کرد از این ماهواره‌های خصوصی برای پژوهش و استفاده‌های تجاری مورد استفاده قرار گرفته بودند. به عنوان مثال داده‌های آنها می‌توانست در ردیابی ذخایر نفت در جهان جنگل زدایی در آمازون شناسایی قایق‌های مربوط به ماهیگیری‌های غیرقانونی استفاده شود. اما اکنون کاربردهای فراوان این ماهواره‌ها و داده‌های دقیق آنها می‌توانند برخی از حقوق بشر را نقض کنند و فناوری‌هایی که به دنبال نقض حقوق بشر هستند می‌توانند به صورت مداوم مورد استفاده قرار بگیرند.