روش مارمولک در جداسازی دم خود شناسایی شد

محققان بالاخره به مکانیسم مارمولک ها در جداسازی دم خود دست پیدا کردند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققانی از موسسات علمی در امارات متحده عربی و ایالات متحده آمریکا موفق به کشف مکانیسمی شدند که در آن مارمولک ها میتوانند دم خود را در فعالیت‌های عادی حفظ کرده و هنگام خطر […]

محققان بالاخره به مکانیسم مارمولک ها در جداسازی دم خود دست پیدا کردند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققانی از موسسات علمی در امارات متحده عربی و ایالات متحده آمریکا موفق به کشف مکانیسمی شدند که در آن مارمولک ها میتوانند دم خود را در فعالیت‌های عادی حفظ کرده و هنگام خطر جدا کرده و آن را دور بیندازند.

 این تحقیق که در مجله ساینس منتشر شده با کمک میکروسکوپ و مطالعه آناتومی دم مارمولک انجام گرفته است. همانطور که می دانیم بسیاری از گونه های مارمولک در هنگام فرار شکارچیان دم خود را جدا می کنند و آن را می اندازد. پیش از این محققان متوجه آناتومی دم مارمولک و بخشهای آن شدند. اکنون توانستند مکانیسم رهاسازی آن را توسط خود مارمولک‌ درک کنند.

محققان در این تحقیق از مدل های فیزیکی برای آزمایش نمونه ای از نحوه انجام فرایند استفاده کردند. در این آزمایش از دم مارمولک استفاده شد. در واقع محققان دم مارمولک را با هدف جدا کردن و رها کردن آن کشیدند. سپس این دم و لبه های آن مورد بررسی قرار گرفتند.

 در این بررسی مشخص شد در اطراف انتهای دم میکرو میله های قارچی شکل قرار دارد و روی هر کدام از آنها منافذی در اندازه چند نانومتر قرار گرفته است. این منافذ می‌توانند همانند دوشاخه داخل پریز قرار گرفته و این دلیل اصلی جدا سازی دم مارمولک است. البته در این تحقیق یک مدل فیزیکی از دم مارمولک نیز ساخته شد تا بخش های آن به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد. البته منافذ اطراف این دم دارای چسبندگی قوی بوده و زمانی که مارمولک آن را جدا میکند اتصال این دو قسمت از بین رفته و دم جدا می‌شود. هدف از انجام این تحقیق نیز استفاده از چنین اندام‌های رباتیکی در آینده است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال