احتمالاً پردازنده M2 اولین تراشه اپل با لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC خواهد بود

خبرهای منتشر شده اخیر نشان می دهد اپل قصد دارد در پردازنده M2 از معماری لیتوگرافی سه نانومتری TSMC استفاده کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا، یک افشاگر با نام کاربری ShrimpApplePro اعلام کرد احتمالاً اپل در آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس از تراش های A16 با لیوگرافی 5 نانومتری مشابه […]

خبرهای منتشر شده اخیر نشان می دهد اپل قصد دارد در پردازنده M2 از معماری لیتوگرافی سه نانومتری TSMC استفاده کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا، یک افشاگر با نام کاربری ShrimpApplePro اعلام کرد احتمالاً اپل در آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس از تراش های A16 با لیوگرافی 5 نانومتری مشابه تراشه A15 استفاده خواهد کرد. از طرفی این شرکت برای تراشه M2 نیز بهبود هایی در نظر گرفته که قرار است در نسل جدید مک استفاده شود.

 برای تراشه M1 نیز همان هسته های پرقدرت A15 استفاده خواهد شد. این افشاگر مدعی شد اپل برای اولین بار در تراشه M2 از لیتوگرافی ۳ نانومتری استفاده می کند. این تراشه اولین پردازنده سفارشی ARMv9 اپل است و میتواند لقب اولین تراشه سه نانومتری تولید انبوه در جهان را به خود اختصاص دهد.

البته تغییرات اپل در تراشه های جدید تنها به تغییر لیتوگرافی محدود نیست و اصلاحاتی نیز در واحد CPU و GPU و حافظه تراشه نیز انجام می گیرد. همچنین این افشاگر میگوید اپل روی پردازنده های سری M1 نیز کار می کند و قصد دارد در آنها از هسته های بهبود یافته استفاده کند. در پردازنده های این خانواده همچون A14 Bionic دارای هسته های کم مصرف Icestorm و پرقدرت Firestorm خواهند بود.

تراشه های سری M1 نیز شامل هسته های A15 خواهد بود که هسته های کم مصرف Blizzard و پرقدرت Avalanche را شامل می شود. قرار است اپل از این پردازنده در نسل جدید کامپیوتر مک پرو استفاده کند. در حال حاضر قدرتمندترین تراشه ساخته شده اپل همان M1 اولترا است که ترکیبی از دو تراشه M1 مکس بوده و در آن واحد 20 هسته ای CPU و واحد ۶۴ هسته ای GPU استفاده می شود. البته پردازنده مورد استفاده در نسل جدید مک پرو از M1 Ultra نیز قوی تر خواهد بود.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال