پدیده دریای شیری پس از ثبت با دوربین برای نخستین بار به صورت رسمی شکار شد

پدیده ای به نام دریای شیری که در اثر زیست تابی و در بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع از سطح اقیانوس هند ایجاد شده است، برای نخستین بار توسط یک دوربین ثبت شد و اکنون به طور رسمی نیز در یک مقاله علمی مورد تایید قرار گرفته است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و […]

پدیده ای به نام دریای شیری که در اثر زیست تابی و در بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع از سطح اقیانوس هند ایجاد شده است، برای نخستین بار توسط یک دوربین ثبت شد و اکنون به طور رسمی نیز در یک مقاله علمی مورد تایید قرار گرفته است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پیش از این بارها داستانهایی در مورد سفید شدن سطح اقیانوس توسط ملوان ها مطرح شده بود. اکنون این پدیده برای اولین بار با دوربین به طور رسمی ثبت و تائید شده است. در تابستان ۲۰۱۹ یک کشتی تفریحی به نام گانشا در نزدیکی اندونزی از کنار دریای شیری که در حال درخشش در تاریکی شب بود عبور کرد. این درخشش از یک منبع حدود ۱۰ متر زیر سطح دریا سرچشمه میگرفت و روی سطح آب پدیده های چرخان و سفید به وسعت بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع ایجاد می‌کرد.

 طبق مقاله ای که در این مورد در مجله PNAS چاپ شده است، علت ایجاد این پدیده نیز باکتری های نورانی هستند که پس از ارتباط با یکدیگر و رسیدن به جمعیت های فراوان از طریق فرآیند سنجش حدنصاب می توانند یک واکنش درخشش ایجاد کنند. برای اولین بار پدیده دریای شیرین توسط یک کشتی آمریکایی در اطراف اندونزی گزارش شده بود. این گزارش در سال ۱۸۵۴ انجام گرفت. در آن زمان بسیاری از دانشمندان به دلیل دور دست و نادر بودن این پدیده قادر به مطالعه آن نبودند.

اولین تصویر مربوط به پدیده دریای شیری در اوت سال ۲۰۱۹ توسط یک ملوان کشتی تفریحی به نام یوهان لمنز ثبت شد. اعضای خدمه در مصاحبه انجام گرفته گفته اند کشتی ناگهان وارد یک آب درخشان شد و پس از آن آب کل اقیانوس روشن تر از آسمان شب شده بود. به طوری که درخشش آن ثابت و همگن بود. حتی عبور کشتی از میان این آب های درخشان نیز باعث اختلال در روشنایی آن نشد. در آن زمان خدمه کشتی این پدیده را با یک دوربین Go-Pro و همچنین گوشی سامسونگ گلکسی S9 ثبت کردند.

 پس از آن نیز محققان تلاش کردند تا این پدیده را از طریق تصاویر ماهواره ای مورد بررسی قرار دهند. پدیده زیست تابی یا همان تولید و انتشار نور توسط موجودات زنده در اثر واکنش های شیمیایی بدن آنها ایجاد می شود. در این پدیده ماده ای به نام آدنوزین تری فسفات وجود دارد که فقط نور سرد ایجاد می کند. این واکنش شیمیایی ممکن است در درون یاخته یا بیرون از آن انجام شود. به گفته استیون میلر استاد علوم جوی از دانشگاه ایالتی کلرادو، دریای شیری در آن زمان حداقل ۴۵ شب ادامه داشته است. همچنین تعداد افرادی که شاهد این پدیده بودند ممکن است در حال حاضر زنده نباشند. به دلیل اینکه این پدیده تنها یک یا دو بار در سال در سراسر جهان ایجاد می‌شود و به دلیل این که به ساحل نزدیک نیست خیلی رایج نبوده و نیاز است تا برای مشاهده آن در یک زمان مناسب و در یک مکان مناسب قرار داشته باشید.

برای دیدن دیگر خبرها به صفحه اخبار علمی مراجعه کنید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال