ابر رسانای جدید یک طرفه از انتقال جریان در طرف مقابل جلوگیری می کند؛ صرفه جویی در مصرف انرژی و سرعت ۴۰۰ برابری

اولین ابر رسانای یک طرفه جهان بدون هیچ مقاومتی ساخته شده است که می تواند از انتقال جریان از طرف مقابل جلوگیری کند. این ابررسانا امکان صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش حداکثر ۴۰۰ برابری سرعت کامپیوترها را به دنبال خواهد داشت. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهشگران برای نخستین بار […]

اولین ابر رسانای یک طرفه جهان بدون هیچ مقاومتی ساخته شده است که می تواند از انتقال جریان از طرف مقابل جلوگیری کند. این ابررسانا امکان صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش حداکثر ۴۰۰ برابری سرعت کامپیوترها را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهشگران برای نخستین بار در جهان یک ابر رسانای بدون مقاومت با سرعت بسیار زیاد ساختند. این ابررسانا توسط محققان دانشگاه فناوری دلفت هلند ساخته شد. قابلیت اصلی ابر رساناها افزایش سرعت دستگاه‌های الکترونیکی تا 400 برابر و کمتر شدن هدررفت انرژی است. اما به دلیل وجود میدان های مغناطیسی امکان استفاده از این قطعات در رایانش کمتر بوده است. اکنون محققان دانشگاه دلفت برای کنترل جهت جریان در ابر رسانا‌ها راهکار جدیدی را معرفی کردند.

 در این راهکار دیگر نیازی به استفاده از آهنربا نخواهد بود. ماده جدید کانتومی ساخته شده توسط محققان بخش فیزیک دانشگاه جان هاپکینز به جای آهن ربا استفاده شده است. این ماده دارای نوع خاصی از دوقطبی الکتریکی بوده و شبیه به یک گرافین با سطح اتمی بسیار نازک است.

مظهر علی رهبر این پروژه در مورد فناوری جدید می گوید: پیش از این تنها با استفاده از نیمه رسانه ها امکان دستیابی به چنین فناوری میسر بود. اما اکنون با استفاده از ابرساناها نیز می‌توان به چنین فناوری دست پیدا کرد. بدین ترتیب کامپیوترهای آینده سرعت‌های تراهرتزی بیشتری خواهند داشت که حداکثر ۳۰۰ تا ۴۰۰ برابر بیشتر از کامپیوتر های کنونی می باشد. علاوه بر آن کلیه کاربرد های اجتماعی و فنی کامپیوتر ها نیز از این فناوری تاثیر خواهد پذیرفت. به طوری که می توان قرن ۲۱ را به قرن ابررساناها تبدیل کرد. چالش مهم در استفاده از این فناوری امکان و کارکرد آن در دمای اتاق خواهد بود. این محققان تلاش دارند تا بتوانند از این ابررسانا در دمای اتاق نیز استفاده کنند. زیرا آزمایش‌های آنها تاکنون در دمای کمتر از منفی ۱۹۶ درجه سلسیوس انجام شده است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال