برچسب سونوگرافی جدید می‌تواند به صورت ۲۴ ساعته جریان خون مغز را ردیابی کند

محققان یک نوع برچسب سونوگرافی پوشیدنی جدید را توسعه دادند که امکان ردیابی جریان خون مغز به صورت ۲۴ ساعته و در طول ۷ روز هفته از طریق آن امکان‌پذیر است. این برچسب می‌تواند از طریق کابل به یک منبع تغذیه و رایانه متصل شود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مهندسان در […]

محققان یک نوع برچسب سونوگرافی پوشیدنی جدید را توسعه دادند که امکان ردیابی جریان خون مغز به صورت ۲۴ ساعته و در طول ۷ روز هفته از طریق آن امکان‌پذیر است. این برچسب می‌تواند از طریق کابل به یک منبع تغذیه و رایانه متصل شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مهندسان در دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو نوعی برچسب سونوگرافی ساختند که در آن از پچ فراصوت استفاده شده و قابلیت انعطاف و کشسانی دارد. به گفته محققان با استفاده از این برچسب پوشیدنی به راحتی می‌توان جریان خون در مغز را کنترل کرد.

این برچسب در نوع خود اولین بوده و از بهترین فناوری‌های پوشیدنی برای قرارگیری روی شقیقه و نظارت بر داده‌های سه بعدی در جریان خون مغز محسوب می‌شود. محققان می‌گویند به راحتی می‌توانید برچسب فراصوت را روی شقیقه قرار داد و بدین ترتیب روی جریان خود در مغز نظارت کرد.

سای ژو از نویسندگان این مطالعه و دکترای علوم مهندسی مواد از دانشگاه کالیفرنیا در این مورد گفته است: با استفاده از این برچسب می‌توان شکاف ایجاد شده بین شیوه‌های بالینی فعلی را برطرف کرد. در حال حاضر جریان خون مغزی در زمان‌های خاصی در طول روز کنترل می‌شود و این اندازه‌گیری‌ها نمی‌تواند آنچه که در بقیه ساعات روز اتفاق می‌افتد را منعکس کند. ممکن است اندازه‌گیری نوسانات غیر قابل تشخیص در دیگر ساعت‌ها وجود داشته باشد. اگر بیمار در نیمه‌های شب علائم سکته مغزی داشته باشد این دستگاه می‌تواند برای مداخله به موقع اطلاعاتی را ارائه کند.

برچسب پوشیدنی جدید روی ۳۶ داوطلب سالم مورد آزمایش قرار گرفته و توانست به درستی اندازه‌گیری‌های دقیقی را در شریان‌های اصلی مغز با موفقیت انجام دهد. برچسب پوشیدنی جدید اندازه یک تمبر پستی بوده که در آن از الاستومر سیلیکونی با چندین لایه الکترونیکی کشسان استفاده شده و به راحتی می‌توان را از طریق کابل به رایانه یا منبع برق متصل کرد.