کاوشگر پارکر به درون طوفان خورشیدی سهمگین وارد شد

برای نخستین بار کاوشگر خورشیدی ناسا با نام پارکر توانست از یک طوفان خورشیدی سهمگین به سلامت عبور کند. در این رویداد که یکی از نمونه‌های خروج جرم قدرتمند از تاج خورشید محسوب می‌شود ویدیویی نیز به ثبت رسید. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ناسا با انتشار ویدیویی اعلام کرد فضاپیمای پارکر […]

برای نخستین بار کاوشگر خورشیدی ناسا با نام پارکر توانست از یک طوفان خورشیدی سهمگین به سلامت عبور کند. در این رویداد که یکی از نمونه‌های خروج جرم قدرتمند از تاج خورشید محسوب می‌شود ویدیویی نیز به ثبت رسید.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ناسا با انتشار ویدیویی اعلام کرد فضاپیمای پارکر توانسته است در تاریخ ۵ سپتامبر ۲۰۲۲ از یک طوفان خورشیدی شدید عبور کرده و به عنوان یک دستاورد بزرگ تصاویری را نیز از آن به ثبت رسانده است. این رویداد علاوه بر یک دستاورد مهندسی یک نظریه ۲۰ ساله درباره تعامل میان غبار میان سیاره‌ای و خروج جرم از تاج خورشید را نیز به اثبات می‌رساند.

خروج جرم از تاج همان پرتاب حجمی از مواد اتمسفر بیرونی خورشید است که از تاج خورشید به بیرون پرتاب می‌شود. این اجرام قدرتمند قادر هستند ماهواره‌های موجود در زمین و یا دستگاه‌های مخابراتی روی سطح سیاره را با اختلال‌هایی روبرو کنند. به گفته ناسا کاوشگر پارکر توانسته بدون هیچگونه مشکلی از داخل این طوفان قدرتمند عبور کند. دانشمندان می‌توانند از طریق برخورد این کاوشگر با خروج جرم تاج خورشیدی در مورد دینامیک تعامل اجرام خورشیدی غبار میان سیاره‌ای به درک تازه‌ای دست پیدا کنند. طبق اعلام وب سایت ناسا این نظریه پیش از این به صورت تئوری بیان شده اما هرگز تاکنون مشاهده نشده بود. طبق اعلام ناسا این پرتاب جرم از تاج خورشید توانسته غبار میان سیاره‌ای را حدود ۱۰ میلیون کیلومتر از خورشید دور کرده و توسط پارکر نیز به ثبت رسیده است.