محققان موفق به مدل سازی رگ به صورت مینیاتوری شدند

محققان برای اولین بار توانستند با کمک مهندسی معکوس یک رگ مینیاتوری به طول یک میلیمتر بسازند که به صورت واقعی می تپد. همچنین این رگ مینیاتوری قادر است همانند محفظه خروجی عضلانی قلب جنین مایع را پمپاژ کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه تورنتو و دانشگاه مونترال کانادا یک […]

محققان برای اولین بار توانستند با کمک مهندسی معکوس یک رگ مینیاتوری به طول یک میلیمتر بسازند که به صورت واقعی می تپد. همچنین این رگ مینیاتوری قادر است همانند محفظه خروجی عضلانی قلب جنین مایع را پمپاژ کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه تورنتو و دانشگاه مونترال کانادا یک رگ مینیاتوری با قطر داخلی نیم میلیمتر ابداع کردند که به سختی قادر خواهد بود مایع را با فشار حدود ۵ درصد از قلب یک فرد بالغ به بیرون براند. ساخت این مدل می‌تواند یک روش عالی برای اثبات مفاهیم مهم پزشکی باشد.

 با کمک این مدل به مرور زمان امکان نمایش کارکرد قلب یک فرد بالغ فراهم خواهد شد. در این اندام از ترکیب مواد مصنوعی و بیولوژیکی استفاده شده و خود سلول ها نیز از بافتهای مربوط به بخش قلب موش های جوان ایجاد شد. سپس این سلول ها روی یک پایه شیاردار پلیمری رشد کردند.

 این شبکه مسطح دارای شیار با طراحی منحصر به فرد خود سلول ها را مجبور می کند تا از ساختار عضله قلب در بطن چپ قلب تقلید می کند. سرگا اوخواتیان مهندس زیست پزشکی دانشگاه تورنتو در مورد این ابداع می گوید: این مدل کمک می کند تا بتوان حجم جهش خون در پمپاژ را اندازه گیری کرد. همچنین می‌توان در نواحی مختلف فشار مایع را نیز اندازه گیری کرد. در حالی که در مدل های مصنوعی چنین امکانی وجود نداشته است. در حال حاضر برای مطالعه راههای جریان خون در قلب بیمار یا فرد سالم روش های محدودی وجود دارد. با وجود پیشرفت در زمینه درمان بیماری های قلبی عروقی همچنان این مشکل سالانه جان ۱۸ میلیون نفر در سراسر دنیا را می گیرد. اما شبیه سازی کوچکی از رگ می تواند علاوه بر درک بهتر کارکرد آن در توسعه داروها و درمان های جدید نیز بسیار موثر باشد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال