محققان توانستند انفجار ابرنواخترها را در محیط آزمایشگاه شبیه سازی کنند

ستاره های با جرم بسیار بالا با یک انفجار عظیم به نام ابرنواختر عمر خود را به پایان می برند. مرگ این ستاره‌ها با نوعی انفجار درخشنده همراه است. در این انفجار مواد تشکیل دهنده این ستاره‌ها به اطراف پخش میشود. گازهای به جا مانده از این انفجار نیز سحابی نام دارد. اکنون محققان توانستند […]

ستاره های با جرم بسیار بالا با یک انفجار عظیم به نام ابرنواختر عمر خود را به پایان می برند. مرگ این ستاره‌ها با نوعی انفجار درخشنده همراه است. در این انفجار مواد تشکیل دهنده این ستاره‌ها به اطراف پخش میشود. گازهای به جا مانده از این انفجار نیز سحابی نام دارد. اکنون محققان توانستند برای شناخت بیشتر نحوه انفجار ستاره‌های پر جرم این اتفاق را در محیط آزمایشگاه شبیه سازی کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا و به نقل از New Atlas، محققان برای شبیه سازی ابرنواختر نوعی دستگاه کوچک با طول و عرض به ترتیب ۱.۸ و ۱.۲ متر طراحی کردند. در این دستگاه محفظه ای قرار دارد که انواع گازهای متراکم را در خود جای داده است. در این محفظه پس از انفجار گازهای سنگین دو نوع از گاز تشکیل می شود. گازهای سنگین به سمت پایین و گاز های سبک به سمت بالا حرکت میکند. بدین ترتیب لایه های مختلفی از گازهای درون یک ستاره شبیه‌سازی میشود. ‌ برای انفجار نیز از مواد منفجره آردی ایکس و پنتریت استفاده می شود. در این انفجار موج های شوک باعث ترکیب شدن گازها میشود. پس از آن با تاباندن نور لیزر به گاز درون محفظه با استفاده از دوربین‌های مخصوص میتوان شبیه سازی ابر نو اختر را تماشا کرد.

تصویر مشاهده شده از این محفظه توسط دانشمندان، ستون هایی از گازهای سنگین است که با افت فشار و ترکیب با گازهای دیگر به سمت لایه های سبک بالایی حرکت کرده بودند. در واقع این تصویر مشابه آنچه در انفجار ابرنواختر اتفاق می‌افتد را نشان داده است.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال