درگیری روسیه و اوکراین اختلال در برنامه های فضایی جهان را به دنبال خواهد داشت

حمله روسیه به اوکراین می تواند شراکت فضایی این کشور با کشورهای اروپا را با مخاطرات زیادی روبرو کند.  به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، طبق توافق نامه بین المللی مربوط به دوران جنگ سرد روسیه در برنامه های فضایی با کشورهای اروپایی همکاری می کند. به طوری که هم اکنون نیز دو […]

حمله روسیه به اوکراین می تواند شراکت فضایی این کشور با کشورهای اروپا را با مخاطرات زیادی روبرو کند.

 به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، طبق توافق نامه بین المللی مربوط به دوران جنگ سرد روسیه در برنامه های فضایی با کشورهای اروپایی همکاری می کند. به طوری که هم اکنون نیز دو فضانورد روسی به همراه یک فضانورد اروپایی و چهار فضانورد آمریکایی در ایستگاه فضایی به سر می‌برند. با توجه به اینکه فعالیت نیروهای روسیه در مرز اوکراین برای درگیری بزرگ بیشتر شده است دبیرکل سازمان ملل متحد از آن به عنوان بحران صلح و امنیت جهانی یاد کرده است. اما در آینده وضعیت ژئوپلیتیکی و ماموریت ها و برنامه های روسیه با اروپا در مورد فضا چه خواهد شد.

 در حال حاضر در آژانس فضایی اروپا ۲۲ کشور به جز اوکراین در اکتشافات فضایی مشارکت دارند. آژانس فضایی روسیه نیز به ‌عنوان شرایط مهم طی سال های اخیر نقش بسزایی را در اکتشافات فضایی آژانس فضایی اروپا ایفا کرده است. به دلیل به وجود آمدن چنین وضعیتی ممکن است برقراری پیوند بین روسیه و اروپا کمی پیچیده شود. تحریم هایی که کشورهای اروپایی ممکن است نسبت به روسیه وضع کنند.

 علاوه بر روسیه ممکن است خود اروپایی‌ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد. از مهمترین مشکل می توان به ماموریت اگزومارس و مریخ نورد روزالیند فرانکلین اشاره کرد که قرار بود در سال ۲۰۱۸ به فضا ارسال شود. اما برنامه آن به سپتامبر امسال و پرتاب از پایگاه فضایی بایکونور روسیه موکول شد. در این ماموریت در ابتدا آژانس فضایی اروپا و ناسا همکاری‌هایی را برای جستجوی آثار حیات در زیر سطح مریخ آغاز کردند. اما کاهش بودجه ناسا در سال ۲۰۱۲ باعث عقب‌نشینی این آژانس فضایی شد. پس از آن روز روسکاسموس جای خالی ناسا را طی همکاری با آژانس فضایی اروپا پر کرد.

علاوه بر آن روسیه در ساخت چندین ابزار علمی برای مریخ نورد روزالیند و مدارگرد TGO مشارکت داشته است. این مدارگرد در سال ۲۰۱۶ به همراه یک فرودگر آزمایشی به مریخ ارسال شد. اما نقص نرم‌افزاری باعث سقوط آن گردید. در حال حاضر آژانس فضایی اروپا صحبتی از پیامدهای ناشی از حمله روسیه به اوکراین و تاثیر آن در ماموریت هایی مانند اگزو مارس نکرده است.

ازطرفی اندرو کوتس استاد فیزیک و دانشمند ستاره شناسی دانشگاه لندن نیز در این مورد گفته است: همکاری های خوبی با مهندسین روسی در حال انجام است که نمونه ای از آن را می توان با آزمایش های کالیبراسیون مشترک که در تورین ایتالیا انجام می گیرد اشاره کرد. به گفته این دانشمند برتری علم بر سیاست باعث خواهد شد ماموریت اگزو مارس با پرتاب خوبی همراه شود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال