قوطی مهر و موم شده خاک ماه پس از پنجاه سال در شب کریسمس بازگشایی می شود

دانشمندان آژانس فضایی اروپا قصد دارند در شب کریسمس در حرکتی نمادین قوطی مهر و موم شده از خاک ماه را پس از ۵۰ سال بازگشایی کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، این قوطی پر از خاک ماه از ماموریت آپولو از ۵۰ سال پیش تاکنون باز نشده است. در یک بیانیه […]

دانشمندان آژانس فضایی اروپا قصد دارند در شب کریسمس در حرکتی نمادین قوطی مهر و موم شده از خاک ماه را پس از ۵۰ سال بازگشایی کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، این قوطی پر از خاک ماه از ماموریت آپولو از ۵۰ سال پیش تاکنون باز نشده است. در یک بیانیه مطبوعاتی دانشمندان آژانس فضایی اروپا اعلام کردند این قوطی از زمان جمع آوری در ماموریت آپولو ۱۷ یعنی حدود ۵۰ سال تاکنون هنوز دست نخورده باقی مانده است و قرار است در شب کریسمس باز شود. به گفته این دانشمندان برای باز کردن این قوطی از یک ابزار ویژه که به طنز آنرا دربازکن آپولو نامیده اند استفاده خواهد شد. این ابزار برای باز کردن این نمونه از خاک طراحی شده است.

نمونه مورد نظر در سال ۱۹۷۲ از دره تائوروس-لیترو توسط جین سرنان یکی از آخرین افرادی که در ماموریت آپولو ۱۷ حضور داشته جمع‌آوری شده است. وی برای پُر کردن این نمونه از یک قوطی ۷۰ سانتی متری استفاده کرد و در همان ماه در یک ظرف خلا مهر و موم شد. در زمین نیز برای نگهداری از این ظرف آن را در یک محفظه خلا قرار داده بودند.

محققان می گویند ممکن است با باز شدن درب این قوطی امکان نمونه برداری از گازهای ماه که حدود نیم قرن در این ظرف حفظ شده وجود داشته باشد.

در واقع بازگشایی این قوطی بخشی از برنامه تحلیل نمونه نسل بعدی آپولو زیر نظر ناسا خواهد بود. علاوه بر آن برای اولین بار است که آژانس فضایی اروپا تجزیه و تحلیل این نمونه خاک از ماه را آغاز می کند. قرار است گاز جمع آوری شده پس از باز کردن این نمونه برای تجزیه تحلیل به دیگر آزمایشگاه های جهان ارسال شود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال