نشانه هایی از وجود آب در مریخ

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی “Digital Trends”، یک کاوشگر با استفاده از بازوی حفاری خود، در حال گردآوری گل از روی سیاره مریخ است. گل موجود در این سیاره سرخ نشان می دهد که زمانی در این سیاره آب موجود بوده است که باعث ایجاد این تغییر در سطح خاک شده است. اما نکته […]

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی “Digital Trends”، یک کاوشگر با استفاده از بازوی حفاری خود، در حال گردآوری گل از روی سیاره مریخ است. گل موجود در این سیاره سرخ نشان می دهد که زمانی در این سیاره آب موجود بوده است که باعث ایجاد این تغییر در سطح خاک شده است. اما نکته جالب توجه در این زمینه آن است که این مریخ نورد همزمان با حفاری کنجکاوانه خود، در حال سلفی گرفتن است. این عکس سلفی یک سلفی معمولی نبوده و با استفاده از ابزار خاصی از گردآوری و به هم چسباندن 57 تصویر مختلف به دست آمده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری تک نیوز، منطقه ای که برای این جمع آوری نمونه، بیش تر مورد توجه پژوهشگران است؛ Mount sharp نامیده می شود. منطقه ای مملو از گل که نشان از وجود آب احتمالا میلیاردها سال قبل در این سیاره دارد. کاوشگر مذکور با ایجاد دو حفره با نام های “ابرلیدی” و “کیلماری” در این متطقه، مشغول جمع آوری نمونه و انتقال اطلاعات آن به زمین می باشد. با بررسی این گل جمع آوری شده از سطح سیاره مریخ می توان در مورد وجود حیات نیز در آن اظهار نظر کرد. این کاوشگر به منظور بررسی نمونه ها از ابزار CheMin استفاده می کند؛ ابزاری که در این نمونه های گل به دنبال سطوحی از مواد معدنی نیز می گردد. موادی از نوعی اکسیدآهن نیز تا به امروز در این نمونه ها یافت شده است.

این یافته ها نشان از آن دارد که زمانی نه چندان دور در سطح این سیاره آب وجود داشته است. دانشمندان اینگونه تصور می کنند که در آن زمان، در کف آب موجود در سیاره، رسوباتی ته نشین شده است. این رسوبات پس از فروکش کردن سطح آب، به شکل صخره های امروزی بر روی خاک سرخ مریخ باقی مانده اند. چیزی که ما به عنوان کوه هایی در سطح این سیاره می شناسیم.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال