طوفان ژئومغناطیسی خورشیدی در حال حرکت به سمت زمین است

چند روز پیش خورشید بخشی از ذرات باردار الکتریکی خود را به صورت یک شراره بزرگ ساطع کرد و اکنون این ذرات به صورت یک طوفان ژئومغناطیسی در حال حرکت به سمت زمین است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مرکز پیش بینی آب و هوای فضایی می گوید اواخر روز شنبه طوفانی […]

چند روز پیش خورشید بخشی از ذرات باردار الکتریکی خود را به صورت یک شراره بزرگ ساطع کرد و اکنون این ذرات به صورت یک طوفان ژئومغناطیسی در حال حرکت به سمت زمین است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مرکز پیش بینی آب و هوای فضایی می گوید اواخر روز شنبه طوفانی از دسته بندی G3 از خورشید به سمت زمین خواهد رسید که اثرات آن تا اواخر روز ۳۱ اکتبر ادامه خواهد داشت. این مرکز در مورد این طوفان می گوید: تاثیر طوفان جی ۳ به صورت جزئی و تنها بر فناوری ها خواهد بود. اما بزرگترین فعالیت آن مربوط به تغییر مکان شفق قطبی از محل فعلی آن خواهد بود به طوری که این شفق از شمال شرق دور تا غرب میانه دیده خواهد شد.

طوفان خورشیدی یا خارج شدن شراره ها از تاج خورشیدی نوعی از آب و هوای فضایی محسوب می‌شود که در اثر گریز حباب های عظیم پلاسما از جنس خورشید و ساطع شدن آن با سرعت صد تا تا هزاران مایل در ثانیه در فضا به وجود می آید. مرکز پیش بینی آب و هوای فضایی سرعت طوفان کنونی را ۹۷۰ کیلومتر در ثانیه محاسبه کرده است.

 به طور معمول پس از خروج جرم از تاج خورشیدی حدود ۱۵ تا ۱۸ ساعت طول خواهد کشید تا اثرات آن به زمین برسد. در این مسیر سپر مغناطیسی زمین در اثر برخورد این حباب ها حالت متراکم پیدا می کند. همچنین باعث اختلال در میدان مغناطیسی شده و با حرکت برخورد مولکول های جوی به سمت شمال و جنوب حرکت می کنند. در اثر آزاد شدن انرژی مولکول ها به صورت نور رنگارنگ نیز شفق‌های قطبی تشکیل می شود.

انرژی آزاد شده از تاج خورشیدی باعث اختلال در سیستم های فناوری ارتباطات نیز خواهد شد. به همین دلیل مرکز پیش بینی آب و هوای فضایی به وجود آمدن اختلال در ناوبری ماهواره‌ای و یا رادیویی را در فرکانس پایین پیش‌بینی کرده است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال