موج طوفان خورشیدی باعث شکاف در مغناطیس سپهر زمین شد

یک موج خورشیدی بسیار قوی که از یک طوفان خورشیدی ساطع شده بود باعث ارسال مواد پر سرعت به سمت میدان مغناطیسی زمین شد. این رگباری از مواد شکافی را در مگنتوسفر ایجاد کرد. محققان می‌گویند این موج می تواند باعث ایجاد طوفان ژئومغناطیسی شود. به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، به گفته […]

یک موج خورشیدی بسیار قوی که از یک طوفان خورشیدی ساطع شده بود باعث ارسال مواد پر سرعت به سمت میدان مغناطیسی زمین شد. این رگباری از مواد شکافی را در مگنتوسفر ایجاد کرد. محققان می‌گویند این موج می تواند باعث ایجاد طوفان ژئومغناطیسی شود.

به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، به گفته محققان احتمالاً این موج خورشیدی از یک لکه خورشیدی به وجود آمده است. لکه خورشیدی AR3165 باعث خروج مواد تاج خورشید توسط شراره های خورشیدی شده است.

ناحیه هایی در سطح خورشید وجود دارند که میدان های مغناطیسی مربوط به شارژ های الکتریکی آنها را به وجود آوردند. به این نواحی لکه های خورشیدی گفته می شود. انتشار انرژی در ناحیه لکه های خورشیدی شراره های خورشیدی را ایجاد می کند. شراره های خورشیدی نیز همیشه با خروج جرم از تاج خورشید همراه است. این جرم ها معمولا با سرعتی معادل میلیون ها کیلومتر بر ساعت باعث ایجاد طوفان های ژئومغناطیسی در زمین میشوند.

محققان می‌گویند این طوفان از سری طوفانهای نسبتاً ضعیف محسوب می‌شود که تنها باعث ایجاد نوسان های کوچک در شبکه های برق یا اختلالات جزئی در عملکرد ماهواره ها خواهد ش.د همچنین شاهد شفق های قطبی در عرض های جغرافیایی بالاتر نیز خواهیم بود.

البته طوفان های خورشیدی شدید میتواند خطراتی را به همراه داشته باشد. به گفته دانشمندان طی سالهای اخیر فعالیت خورشیدی افزایش داشته و اکنون این ستاره به اوج چرخه ۱۱ ساله خود نزدیک است. به همین دلیل شاهد افزایش فعالیت های خورشید هستیم و این فعالیت ها در سال ۲۰۲۵ به وقوع می پیوندد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال