دمای اقیانوس ها با ثبت گرم ترین دما رکورددار شد

به گفته دانشمندان بین المللی دمای اقیانوس ها در سال گذشته به بالاترین میزان خود در طول تاریخ رسید. این دانشمندان در مورد افزایش دمای اقیانوس ها هشدار داده و گفته اند این رکورد می تواند برای محیط زیست یک تهدید جدی به حساب بیاید. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تهدید جدی […]

به گفته دانشمندان بین المللی دمای اقیانوس ها در سال گذشته به بالاترین میزان خود در طول تاریخ رسید. این دانشمندان در مورد افزایش دمای اقیانوس ها هشدار داده و گفته اند این رکورد می تواند برای محیط زیست یک تهدید جدی به حساب بیاید.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تهدید جدی برای محیط زیست افزایش دمای اقیانوس ها در سال ۲۰۲۲ است که پیش از این بارها به عنوان بحران شرایط آب و هوایی هشدار داده شده بود. به گفته محققان سال گذشته هفتمین سال متوالی در افزایش دمای اقیانوس ها محسوب می شود که در سال ۲۰۲۲ به اوج خود رسیده است.

محققان بخش دولتی ایالات متحده و تیمی از دانشمندان چینی در طول دو دهه به بررسی دمای اقیانوس ها پرداخته اند. آنها داده هایی را منتشر کرده‌اند که نشان میدهد اقیانوس ها نسبت به سال ۲۰۲۱ تا عمق ۲۰۰۰ متری ده رتاژول گرمای بیشتر جذب می کنند. ویژگی ظرفیت گرمایی آب باعث می شود تا انرژی گرمایی زیادی را به خود جذب کند. اقیانوس ها نیز به دلیل داشتن آب فراوان میتوانند حدود ۹۰ درصد گرمای اضافی جو را به خود جذب کنند. در واقع اقیانوس ها همانند اسفنجی که به راحتی آب را جذب میکند قادر هستند گرمای اضافی در جو را جذب کرده و تغییراتی در چگالی، دینامیک و ساختار دریاها ایجاد کنند.

لی جینگ چنگ از دانشمندان علوم آب و هوایی در آکادمی علوم چین در مورد می گوید: جذب گرما توسط اقیانوس باعث می شود تا مناطق شور و نمکی شورتر شوند و آبهای تازه نیز تازه تر شوند. بدین ترتیب این فرایند باعث افزایش شدت چرخه هیدرولوژیکی میشود.

در حال حاضر نیز در اقیانوس آرام و شرق اقیانوس هند آب دریا تازه تر از بقیه مناطق است. ولی در مناطقی مانند اقیانوس اطلس، هند غربی و دریای مدیترانه آب بسیار شور تر است. این موضوع نشان دهنده عدم ترکیب آب اقیانوس ها به صورت لایه هایی مانند گذشته است. این اختلال میتواند در گردش طبیعی گرما، کربن و اکسیژن از جو مشکلاتی را ایجاد کند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال