آمریکا از فروش ابزارهای تولید تراشه به شرکت های چینی جلوگیری می کند

آمریکا قصد دارد از فروش ابزارهای تولید تراشه به شرکتهای چینی جلوگیری کند تا آسیب جدی به صنعت نیمه هادی این کشور وارد شود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، آمریکا با مذاکره با کشور هلند و ASML از فروش تمامی ابزارهای مربوط به تولید تراشه به چین جلوگیری میکند. آنها در صورت […]

آمریکا قصد دارد از فروش ابزارهای تولید تراشه به شرکتهای چینی جلوگیری کند تا آسیب جدی به صنعت نیمه هادی این کشور وارد شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، آمریکا با مذاکره با کشور هلند و ASML از فروش تمامی ابزارهای مربوط به تولید تراشه به چین جلوگیری میکند. آنها در صورت موفقیت می توانند از تبدیل شدن چین به قدرت اول دنیا در صنعت قطعات نیمه هادی جلوگیری کنند. بدین ترتیب طرح ساخت چین 2025 نیز متوقف خواهد شد.

 شرکت هلندی ASML به عنوان بزرگترین تولید کننده ابزارهای گرانقیمت لیتوگرافی در دنیا اکنون ‌نمیتواند ابزارهای پیشرفته خود را به شرکت‌های چینی بفروشد. البته برخی منابع ناشناس نیز اعلام کردند مقامات آمریکایی قصد دارند با اعمال محدودیت های بیشتر شرکت هلندی را مجبور کنند فروش ابزارهای لیتوگرافی DUV را نیز متوقف کنند. این تراشه ها مربوط به حوزه های مختلف نظیر کامپیوتر شخصی، سرور، موبایل، خودرو و ربات است. البته متقاعد کردن دولت هلند نیز برای توقف فروش چندان ساده به نظر نمی رسد. زیرا حدود ۱۸.۶ میلیارد دلار درآمد شرکت ASML یا حدود ۱۶ درصد از کل درآمد آن به شرکت‌های بزرگی مانند کارخانه های چینی تعلق دارد که با توقف فروش ضرر بزرگی برای این شرکت خواهد بود.

 به گفته ASML این شرکت تنها تولید کننده اسکنرهای DUV نبوده و دیگر شرکت‌های کانن و نیکون نیز چنین ابزارهای مشابهی را تولید میکند. به گفته کارشناسان در صورت توقف فروش به چین سایر تامین کنندگان به راحتی امکان جایگزینی با شرکت ASML را نخواهند داشت. البته سیاستمداران آمریکایی نیز برای این کار خود مدعی هستند فناوری‌های مدرن پکیجینگ تراشه و فروش به شرکت های چینی می تواند آنها را در زمینه تولید تراشه های بسیار پیچیده و تقویت ابر کامپیوترها و سیستم نظامی بسیار قدرتمند کند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال