دره Valles Marineris در مریخ بزرگترین دره منظومه شمسی محسوب می شود

آژانس فضایی اروپا تصاویر جدیدی مربوط به دره Valles Marineris از مریخ منتشر کرده است که نشان می‌دهد این دره با گستردگی ۴۰۰۰ کیلومتری به عنوان بزرگترین دره منظومه شمسی محسوب می شود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دره Valles Marineris حدود ۱۰ برابر بزرگتر و ۵ برابر عمیق تر از دره […]

آژانس فضایی اروپا تصاویر جدیدی مربوط به دره Valles Marineris از مریخ منتشر کرده است که نشان می‌دهد این دره با گستردگی ۴۰۰۰ کیلومتری به عنوان بزرگترین دره منظومه شمسی محسوب می شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دره Valles Marineris حدود ۱۰ برابر بزرگتر و ۵ برابر عمیق تر از دره گرند کانیون در زمین است و به همین منظور می‌توان آن را بزرگترین دره منظومه شمسی در نظر گرفت. این تصاویر اخیر توسط فضاپیمای مارس اکسپرس گرفته شده است که اکنون روی دو شکاف Ius Chasma و Tithonium Chasma قرار دارد.

این فضاپیما موفق شد تصاویری از دره میانی این دو شکاف ثبت کند که تا عمق ۷ کیلومتر امتداد دارد این در حالی است که دره گرند کانیون در ایالات متحده حداکثر حدود یک و نیم کیلومتر عمق دارد. تصاویر مربوط به این دره مریخی توسط مارس اکسپرس در تاریخ آپریل ۲۰۲۲ ثبت شد. در این تصاویر شکاف ها، رانش تپه های ماسه ای و کوهستانی و برجستگی های کوچک مربوط به تبخیر آب در گذشته وجود دارد. محققان نحوه ایجاد این دره را برخلاف گرند کانیون توسط یک رودخانه نمی دانند و احتمال می دهند نحوه شکل گیری آن طی فرایندی به نام کف خراش بوده است.

به گفته آژانس فضایی اروپا صفحات تکنوتیکی در این دره از یکدیگر جدا شده و مثلث های ناهموار سنگی را پدید آوردند که به دندانهای کوسه شبیه است. این سازه های سنگی نیز پس از مدتی فروخته و فرسایش یافته اند. به نظر می رسد مطالعه این دره به کمک مارس اکسپرس برای آژانس فضایی اروپا بسیار مهم است. زیرا قصد دارد در این ناحیه شواهدی از یخ و آب کشف کند.

برای دیدن دیگر خبرها به صفحه اخبار نجوم و هوافضا مراجعه کنید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال