آب کشف شده در دریاچه های زیرزمینی مریخ سنگ های آتشفشانی بودند

پیش از این اسنادی توسط مدارگرد مریخی مارس اکسپرس سازمان فضایی اروپا منتشر شده بود که نشان می‌داد دریاچه ای از آب در زیر قطب جنوب مریخ وجود دارد. اما بررسی های جدید رصدهای فعلی اطلاعات گذشته را نقض می کند. آنچه مارس اکسپرس پیش از این به عنوان دریاچه زیرزمینی مریخ ثبت کرده بود […]

پیش از این اسنادی توسط مدارگرد مریخی مارس اکسپرس سازمان فضایی اروپا منتشر شده بود که نشان می‌داد دریاچه ای از آب در زیر قطب جنوب مریخ وجود دارد. اما بررسی های جدید رصدهای فعلی اطلاعات گذشته را نقض می کند. آنچه مارس اکسپرس پیش از این به عنوان دریاچه زیرزمینی مریخ ثبت کرده بود داده‌هایی از سنگهای آتشفشانی بوده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در صورت وجود آب در عمق و نزدیکی سطح زمین به محیط نمکی و منبع گرمایی نیاز است. بررسی های اخیر دانشمندان نشان می دهد این منطقه از مریخ چنین شرایطی را نداشته است. این اطلاعات نشان دهنده این خواهد بود که وجود آب در عمق قطب جنوب مریخ بدون داشتن این شرایط امکان پذیر نیست.

 با توجه به شرایط خاکی و بادخیز سیاره مریخ امکان وجود آب در قطب های شمال و جنوب به صورت یخ زده وجود دارد. اما هنوز با وجود تلاش محققان اطلاعاتی در این مورد کسب نشده است. البته تعیین مقدار آب از گذشته مریخ می تواند ما را در شناخت حیات احتمالی این سیاره در گذشته کمک کند. اطلاعات مربوط به سال ۲۰۱۸ میلادی که بر اساس فرضیه ها و مشاهدات سه دهه گذشته محققان بوده است نشان می دهد همانند وجود صفحه های یخی زیر آنتارکتیکای زمین، در یخ های مریخ نیز آب وجود دارد آنچه که اطلاعات ابزار مارسیس از مارس اکسپرس نشان داده بود گواه وجود آب بوده است. این ابزار با کمک امواج رادیویی داده‌هایی را منتشر کرده بود که همزمان با آن مطالعاتی روی ساختار داخلی مریخ و بخشی از اتمسفر آن انجام شد.

 علاوه بر آن تیم تحقیقاتی یک مدل گلوبال نیز برای رصد های رادیویی مارسیس طراحی کردند. در این مدل از یک صفحه یخی فرضی در نقشه رادیویی مریخ استفاده شد تا بتوانند شباهت ها و تفاوت های آن را با واقعیت بررسی کنند. این بررسی نشان داد سیگنالهای دریافتی می‌تواند مشابه صفحه های آتشفشانی مریخ باشد. از این رو این سیگنال ها همان املاح معدنی کف رودخانه و یا گدازه های آهنی نسبت داده شد و به نظر می‌رسد آبی در جریان نباشد. البته با در نظر گرفتن عدم وجود آب زیرزمینی درک بهتری از این بخش مریخ نیز به دست آمد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال