جمعیت جهان در اواسط دهه ۲۰۸۰ به اوج خود می‌رسد

طبق گزارش اخیر سازمان ملل متحد جمعیت جهان در اواسط دهه 2080 به اوج خود رسیده سپس طبق یک پیش‌بینی به سطح بسیار پایین‌تری سقوط خواهد کرد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، رشد جمعیت جهان تا اواسط دهه ۲۰۸۰ به شکل انفجاری بوده و در آن زمان به حدود ۱۰.۳ میلیارد نفر […]

طبق گزارش اخیر سازمان ملل متحد جمعیت جهان در اواسط دهه 2080 به اوج خود رسیده سپس طبق یک پیش‌بینی به سطح بسیار پایین‌تری سقوط خواهد کرد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، رشد جمعیت جهان تا اواسط دهه ۲۰۸۰ به شکل انفجاری بوده و در آن زمان به حدود ۱۰.۳ میلیارد نفر می‌رسد. سپس طبق پیش بینی مجدداً به یک دهه قبل کاهش پیدا خواهد کرد. گزارش اخیر سازمان ملل متحد با عنوان چشم انداز جمعیت جهان نشان می‌دهد جمعیت فعلی حدود ۸.۲ میلیارد نفر بوده که طی ۶۰ سال آینده این تعداد به اوج خود خواهد رسید. در نهایت در زمان پایان یافتن قرن تعداد آن به ۱۰.۲ میلیارد نفر کاهش پیدا می‌کند.

در این گزارش پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۱۰۰ احتمالاً اندازه جمعیت جهان با ۶ درصد کاهش حدود ۷۰۰ میلیون نفر کمتر از میزان آن در سال ۲۰۱۳ خواهد بود. مواردی مانند سطح پایین باروری در بسیاری از کشورهای بزرگ جهان از جمله چین به عنوان دلایل اصلی اوج غیر منتظره جمعیت جهان نام برده شده است. در این گزارش اعلام شد حدود یک چهارم یا ۲۸ درصد از جمعیت فعلی جهان در ۶۳ کشور یا منطقه پرجمعیت زندگی می‌کنند که قرار است تعداد آنها به اوج خود برسد. این کشورها شامل چین، روسیه، ژاپن و آلمان و ۵۰ کشور دیگر از جمله برزیل ایران و ترکیه است که طی ۳۰ سال آینده به این گروه از کشورها می‌پیوندند.

رشد جمعیت تا بعد از سال ۲۰۵۴ در بیش از ۱۲۰ کشور همچنان ادامه خواهد داشت. به گفته این سازمان کشورهایی نظیر هند، اندونزی، پاکستان، ایالات متحده و نیجریه در این دسته از کشورها قرار دارند. در چند سال گذشته مواردی از جمله همه‌گیری کووید باعث کاهش امید به زندگی در بین مردم سراسر جهان شده است. اما داده‌های مربوط به گزارش اخیر نشان می‌دهد مجدداً نوعی رضایت جمعی در مردم جهان ایجاد شده و میزان آن افزایش یافته است. در حال حاضر میانگین طول عمر افراد ۷۳/۳ محاسبه شده که در سال ۲۰۵۴ به ۷۷.۴ سال می‌رسد. در این مطالعه یش بینی می‌شود تا اواخر دهه 2070جمعیت افراد بالای ۶۵ سال بیش از ۲.۲ میلیارد نفر خواهد بود که نسبت به افراد زیر ۱۸ سال بسیار بیشتر است.