در نمونه‌های مریخ‌نورد کنجکاوی سر نخ‌هایی از حیات در مریخ وجود دارد

نمونه‌های جمع آوری شده توسط مریخ نورد کنجکاوی شامل مواد آلی از سطح سیاره مریخ است و می تواند سر نخ‌هایی از منشا احتمالی عناصر سازنده حیات در این سیاره محسوب شود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهش جدیدی که روی مواد آلی مریخ صورت گرفته دو نمونه از این مواد را […]

نمونه‌های جمع آوری شده توسط مریخ نورد کنجکاوی شامل مواد آلی از سطح سیاره مریخ است و می تواند سر نخ‌هایی از منشا احتمالی عناصر سازنده حیات در این سیاره محسوب شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهش جدیدی که روی مواد آلی مریخ صورت گرفته دو نمونه از این مواد را مورد بررسی قرار داده است. در این پژوهش یک پیش بینی مربوط به پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ در بیش از یک دهه گذشته را ارائه کرده است. ربات مریخ نورد کنجکاوی متعلق به ناسا از ۱۲ سال پیش تاکنون در حال فعالیت روی مریخ بوده و به عنوان بازوی گسترده علم شناخته می‌شود. این ربات اکنون در دهانه شهاب سنگ روی مریخ به جمع آوری نمونه‌های خاک با مته و بازوی رباتیک ادامه می‌دهد.

در سال‌های اخیر مواد آلی رسومی با ویژگی‌های خاص توسط کنجکاوی جمع آوری شده و بسیاری از آنان باعث شگفتی پژوهشگران شده است. برخی از مواد آلی یافت شده با ویژگی‌هایی همراه هستند که در صورت وجود این ویژگی روی زمین می‌تواند نشانه‌ای از وجود ریز ارگانیسم‌ها باشد. البته فرایندهای غیر بیولوژیکی و شیمیایی نیز می‌توانند چنین نتایجی به دنبال داشته باشند.

طبق نمونه‌های جدید مریخ نورد کنجکاوی پژوهش‌های جدید پیش بینی کرده است که خورشید میلیاردها سال پیش باعث تجزیه دی اکسید کربن در جو مریخ شده و مونوکسید کربن حاصل شده باعث ایجاد واکنش با سایر مواد شیمیایی موجود در اتمسفر شده است. این واکنش به تولید مولکول‌های پیچیده و مواد عالی روی سطح مریخ منجر شد.

پروفسور متیو جانسون از پژوهشگران گروه شیمی در دانشگاه کپنهاگ در این مورد می‌گوید: مولکول‌های پیچیده مبتنی بر کربن یافت شده پیش نیاز زندگی بوده و می‌توان آنها را عناصر سازنده زندگی محسوب کرد این همان بحث قدیمی در مورد وجود مرغ یا تخم مرغ است. در این پژوهش مشخص شد که مواد آلی یافت شده احتمالاً از طریق واکنش‌های فتوشیمیایی اتمسفر و بدون وجود حیات ایجاد شدند. اگرچه این موضوع نیز پیش نیاز زندگی است اما باید مشخص شود این مواد آلی باعث ایجاد حیات در سیاره سرخ شده‌اند یا خیر.