نسل سوم حافظه‌های HBM امکان تولید کارت‌های گرافیک با حجم حافظه‌ی 64 گیگابایت را فراهم می‌کند

سال گذشته بود که شرکت AMD با به کارگیری حافظه‌های جدیدی با نام High Bandwich Memory یا به اختصار HBM در پرچم‌داران خود، عملکرد این کارت‌ها را تحت تاثیر قرار داد. مزیت عمده این حافظه‌ها نسبت به حافظه‌های GDDR5، امکان ایجاد پهنای باند بسیار بالا برای کارت گرافیک و در نهایت عملکرد بهتر کارت در […]

سال گذشته بود که شرکت AMD با به کارگیری حافظه‌های جدیدی با نام High Bandwich Memory یا به اختصار HBM در پرچم‌داران خود، عملکرد این کارت‌ها را تحت تاثیر قرار داد. مزیت عمده این حافظه‌ها نسبت به حافظه‌های GDDR5، امکان ایجاد پهنای باند بسیار بالا برای کارت گرافیک و در نهایت عملکرد بهتر کارت در رزولوشن‌های بالا بوده و همواره به عنوان یکی از اصلی‌ترین حافظه‌هایی که در آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت، شناخته می‌شود.

همچنین یک سال پیش و همزمان با معرفی نسل اول این حافظه، ما به تفصیل در مورد HBM صحبت کردیم. حال اولین اطلاعات در مورد نسل سوم این حافظه‌ها یعنی HBM3 منتشر شده که نشان می‌دهد این حافظه‌ها می‌توانند حجم حافظه‌ی 64 گیگابایت را برای کارت‌های گرافیک به همراه داشته باشند. هر چند، هنوز حافظه‌های HBM2 با حداکثر حجم حافظه‌ی 32 گیگابایت هنوز در هیچ کارت گرافیکی مورد استفاده قرار نگرفته، اما سازندگان به دنبال توسعه نسل سوم این کارت هستند. لازم به ذکر است که حجم حافظه‌ی نسل اول این حافظه‌ها یعنی HBM نیز حداکثر 4 گیگابایت بود که در کارت‌های گرافیک سری Fury شرکت AMD به کار گرفته شده بود.

اینطور که مشخص شده، HBM3 پهنای باند را نسبت به HBM2 دو برابر کرده و پهنای باند 512 گیگابایت بر ثانیه‌ای را برای هر دسته (Stack) به ارمغان خواهد آورد. شاید برای بهتر متوجه شدن این موضوع، بهتر باشد تا بگوییم که یک کارت گرافیک مجهز به پهنای باند HBM3 با مموری کنترلر 4096 بیتی، می‌تواند پهنای باند باورنکردنی 2 ترابایت بر ثانیه (2TB/s) داشته باشد.

سازنده اصلی این حافظه‌ها یعنی شرکت هاینیکس (SK Hynix) اذعان داشته که علاوه بر پهنای باند بسیار بالا، این حافظه‌ها از نظر انرژی و هزینه‌ی ساخت نیز نسبت به گذشته بسیار کارآمدتر بوده و می‌توانند عملکرد بهتری را نیز داشته باشند.

اولین نسخه از حافظه‌های نسل جدید HBM3 می‌توانند در آینده‌ی نزدیک، در وسایل اصطلاحا “محاسباتی با کارآیی بسیار بالا” (HPC industry) همچون کنسول‌های بازی، تلویزیون‌ها، کارت‌های گرافیک و … مورد استفاده قرار بگیرند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال